Argumentation vid bolån
Hej allesammans! Finns det någon som tagit bolån och kan hjälpa oss lite? Vi är i behov att få diskutera lite smått med låntagare! Hur har ni gått tillväga?
Jag och min sambo sitter och planerar köp av ny bostad och sitter och klurar lite angående lån och hur allt det där går till.
Vi bor i Luleå i en pytteliten studentlägenhet och här går det inte att få tag i en vettig hyresrätt, med över 10 års bostadskö för tvåor. En bostadsrätt (tvåa) kostar mellan 1 - 1,4 mkr (vilket vi satt som maxgräns). Ingen av oss har tagit lån förut, förutom CSN och vi försöker läsa allt vi kommer åt så att vi kan föra en trevlig men vettig konversation med banken/bankerna sedan för att få ett sådant bra lån som möjligt.
Eftersom vi båda har varit studenter så finns det ingen sparkassa och därmed kommer vi ta ett blancolån för handpenningen på runt 195 000 (om lägenheten kostar 1,4 mkr vilket vi räknar på nu i överkant som maxgräns). Nu har min sambo fast tjänst som geotekniker och tjänar bra, jag studerar fortfarande på heltid.
Nu kommer det kluriga, vilken väg och i vilken ordning ska allt göras? Vi har fått lånelöfte av Nordea. Ska lånelöfte tas av ALLA banker man tänkt diskutera med?
Vi hittar en lägenhet vi vill ha, då går vi till banken och börjar argumentera för en bra ränta, eller? Ska vi gå dit redan nu?
Hur fördelade ni ert lån och vilken ränta är bra att sträva efter i dagens läge? Hur vet vi vilken ränta som är bra och inte? Och ska vi argumentera för räntan på både bolånet och blancolånet? eller är det fast ränta? Hjälp!
Ska vi växla mellan bankerna? Min bank Swedbank, hans bank Nordea och sedan en neutral bank, Handelsbanken, för att se om de kan erbjuda bättre om vi flyttar över våra tjänster? Hur gjorde ni?
Och till sist, hur argumenterar man för sig? Vad säger man på ett möte? Dum fråga kanske, men om någon har något tips så uppskattas det otroligt.
Vore otroligt snällt om ni kunde komma med tips med två förstagångslåntagare!!
För att inte riskera att gå miste om en lägenhet ni vill ha, så ja, ni bör se till att ni har lånet eller lånen klara. Så ni vet ni får lånet, dära söker man lånelöftet.
Du hittar gällande bolåneräntor på respektive banks hemsida, det man sen kan förhandla om är ränterabatt. Ni måste besluta om ni vill ha fast ränta, hur manga år eller rörlig ränta.
Nedan är några länkar där de jämför boräntor på marknaden, finns fler. Googla bara på tex "jämföra bolåneränta" .
https://www.compricer.se/bolan/
http://www.finansportalen.se/borantor/
Skulle även rekomendera er att börja med ett sparande, brukar alltid uppskattas av en bank, då din sambo nu har fast inkomst. Ni kan ta lån i vilken bank ni vill, din, din sambos eller annan bank. Den ni får bäst avtal med helt enkelt. De flesta banker som ger lån brukar vilja att man för över sitt kapital osv till dem, att göra så brukar underlätta en förhandling rörande ränterabatten. Nu kommer ni troligen till 100% helt olika räntor på bolånet och blancolånet.
Bara ni kan avgöra hur ni vill fördela lånen, tänk dock på om ni delar upp lånen I flera bitar att om ni binder dem på olika år då kan ni inte byta bank då första lånet går ut utan att betala banken ränteskillnadsersättning får återstående period på andra lånet. Ni kan heller inte dela upp lånet mellan olika banker då lägenheten är bankens garanti/ pant på bolånet, på att ni betalar och de godtar inte "delat" ägande med annan bank.
Min erfarenhet är att jag erhåller de bästa rabatterna på min "hemmabank" så att säga, då får man kan man säga en lojalitetsrabatt. Men klart ni ska kika runt, det ska man alltid göra, finns ingen anledning att vara en bank "trogen" hela livet inte . 😃
Hoppas du fick lite input och ideer å lycka till i bostadsjakten
Kom ihåg att när ni pratar med banker då ska de inte göra en kreditupplysning. Ju fler ni drar på ett desto svårare blir det med lånet!