Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 2178 ggr
hanna-jo85
0

a kassa?

Hej! testar här inne också då jag inte får nått svar på jobb iFokus. Hoppas nån kan hjälpa mig. "Hej! Blir tokig, vet inte vart jag ska vända mig. Jobbar timmar inom vården och vill nu bli medlem i någon a-kassa. Jag har 3 olika jobb och jobbar både inom kommunen, privat och landstinget. Vilken a-kassa ska jag välja då?"

Aleya
0

Kommunal.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ria74
0

Jag jobbade på två jobb ett tag. Var med i kommunal eftersom jag jobbade 70% på jobbet där kommunal var a-kassa.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

hanna-jo85
0

Har aldrig varit med i a-kassa tidigare så jag kan detta så dåligt. Men om jag går med i kommunal så kan jag inte räkna med timmarna från de andra jobben eller? Är så olika från månad till månad vart jag jobbar mest..

tlover
0

Som jag förstått det kan man ha metall som akassa men jobba inom vården, skillnaden är om man behöver hjälp från facket med tex juridiska frågor så är dom på metall inte så bra på "vården frågorna"

Som jag förstått det är det bäst att välja fack efter var man tror man kommer att hamna.

Men jag kan ha helt fel, jag kollade upp detta för flera år sen då jag trodde det skulle vara aktuellt för mig att gå med i facket men sen fick jag aktivitetsersättning så då blev det inte aktuellt längre.

l'm back

Åsa S
0

Man kan byta fack+a-kassa om man vill när man byter inriktning på jobb. Man måste inte ha kvar sitt första val.

+Allt man jobbar även om man jobbar i"fel" branch räknas. Är själv fortfarande med i naturvetarna + AEA men jag jobbar just nu i butik, alla timmarna räknas ändå även om det är "fel" fack

Det finns även en a-kassa numera för de som inte vill vara med i facket = Alfa kassan.

[brinker]
1

Mitt första jobb jag hade var jag med i unionen (a-kassa+fack) några år senare började jag jobba inom vården (då ska man ha kommunal) men jag är fortfarande kvar hos unionen. När jag får fast anställning så kommer jag byta.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fridelfina
0

Man kan vara med i Alfakassan också, de är neutrala…. Ifall man inte vill vara med i nåt fack, eller annat fack.

martdat
1

man måste inte vara med i facket för att vara med i a kassa. jag är med i kommunals a kassa (jobbar på hotell ) men jag är inte med i facket.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Siggebus
0

Håller med #9 här!
Man behöver inte vara med i facket bara för att man väljer t ex kommunals a-kassa.
Jag gick från början endast med i a-kassan - man kontaktar helt enkelt bara a-kassan man vill vara med.