Hur skulle ni göra?
Jag och min sambo har kämpat med vår ekonomi sedan ca 10 år tillbaka. Kortfattat kan man säga att när han har pengar så har inte jag och när jag har pengar har inte han. Han är säsongsanställd och har inte jobb under vintern och det är då jag har pengar eftersom jag studerar. Under sommaren däremot när jag har sommarlov då jobbar han. Detta innebär att vi varje år måste blanda in a-kassan när min sambo inte har jobb. Men som de flesta säkert vet så är a-kassan långt ifrån snabb. Varje gång vi ansöker får vi vänta månader innan han får sina pengar. (den senaste gången väntade vi ca 3 månader innan han fick pengar, gången innan det väntade vi ca 5 månader.)
Detta strulande har orsakat stora ekonomiska problem för oss. Vi har tvingats ta krediter/lån bara för att fördömda a-kassan ska krångla till saker för oss.
Idag ligger vi efter mycket med räkningarna och får ständigt inkassokrav och påminnelser. Jag är bra trött på detta och efter ca 10 år med detta har våra krediter/lån hamnat på ca 100.000 kr.
Jag vill bara få bort dem och funderar starkt på att ta ett lån för att bara ha ETT lån istället för många. Vad krävs för att få ett sådant lån genomfört? Borde jag ta ett eller låta bli? Hur skulle ni göra?
Tacksam för svar.
Min rådgivning är i första steget är att din sambo söker till ett heltid/deltidsjobb så att han arbetar året runt. På så sätt får ni in mer pengar och har det lättare med att betala räkningar. Det finns ingen mening att leva på a-kassa när man kan arbeta.
Det är nämligen efter det som ni först kan ta lån. Studerande får inte ta lån och säsongsanställd ger inte någon garanti får att banken ska kunna ge lån.
Så jobb först och sedan lån.
Lycka till.