Hur skulle ni göra?
Jag och min sambo har kämpat med vår ekonomi sedan ca 10 år tillbaka. Kortfattat kan man säga att när han har pengar så har inte jag och när jag har pengar har inte han. Han är säsongsanställd och har inte jobb under vintern och det är då jag har pengar eftersom jag studerar. Under sommaren däremot när jag har sommarlov då jobbar han. Detta innebär att vi varje år måste blanda in a-kassan när min sambo inte har jobb. Men som de flesta säkert vet så är a-kassan långt ifrån snabb. Varje gång vi ansöker får vi vänta månader innan han får sina pengar. (den senaste gången väntade vi ca 3 månader innan han fick pengar, gången innan det väntade vi ca 5 månader.)
Detta strulande har orsakat stora ekonomiska problem för oss. Vi har tvingats ta krediter/lån bara för att fördömda a-kassan ska krångla till saker för oss.
Idag ligger vi efter mycket med räkningarna och får ständigt inkassokrav och påminnelser. Jag är bra trött på detta och efter ca 10 år med detta har våra krediter/lån hamnat på ca 100.000 kr.
Jag vill bara få bort dem och funderar starkt på att ta ett lån för att bara ha ETT lån istället för många. Vad krävs för att få ett sådant lån genomfört? Borde jag ta ett eller låta bli? Hur skulle ni göra?
Tacksam för svar.
Min rådgivning är i första steget är att din sambo söker till ett heltid/deltidsjobb så att han arbetar året runt. På så sätt får ni in mer pengar och har det lättare med att betala räkningar. Det finns ingen mening att leva på a-kassa när man kan arbeta.
Det är nämligen efter det som ni först kan ta lån. Studerande får inte ta lån och säsongsanställd ger inte någon garanti får att banken ska kunna ge lån.
Så jobb först och sedan lån.
Lycka till.
#1 Det du skriver vet jag redan. Min sambo har sökt heltidsjobb under de senaste 10 åren! Det är inte direkt lätt att få i hans bransch (trädgård). Förhoppningsvis har han hittat ett nu, men vi vet inget ännu. Han ska först på intervju. Just nu jobbar han annars 100% april-sep och resten av året jobbar han 50%.
Håller helt med om tipset.Sambon kanske kan tänka sig extrajobb i en annan branch?Du kanske kan jobba extra och sommarjobba?
När det gäller trädgård så finns det året runt arbete på kyrkogårdar. Att haka upp sig på en bransch är inte alltid bra, som i det här fallet trädgård. Utan han borde söka bredare bland yrken.
#4 Tack för era tips, men tyvärr fungerar inte livet alltid så. Det är inte så bara liksom … Min sambo kan inte söka sig till annat yrke pga privata problem och jag kan inte arbeta extra pga ryggskada som gör mig opålitlig. Jag vet helt enkelt aldrig om jag lyckas komma hemifrån som planerat. Därför pluggar jag så att jag (förhoppningsvis) kan arbeta hemifrån inom kort.
Vad är det som hindrar honom att söka på andra branscher? Det finns mycket han kan söka till så som lokalvårdare, vaktmästeri, soppnisse osv.
#6 Jag vill inte så gärna gå in på det …
#7 Ok, men skall ni klara er och bli av med skulder så måste antingen du eller han ha heltidsarbete. Banklån idag är väkldigt svårt och få och för att få banklån måste man ha en fast inkomst.
#Jag vet. Men nu är inte min fråga om att min sambo och jag måste ändra på jobb osv utan frågan är om hur ni här på forumet skulle lösa ett ekonomiskt dilemma som vi har råkat in i. Vi kommer att få lånet om vi har borgenärer, men jag behöver veta om jag SKA ta lånet eller låta bli.
Fast inkomst har min sambo. Han är fast anställd dock bara 50 % under vintern.
Om jag är MichaelE var i den sitsen skulle fasta heltidsarbeten till båda vara första prio och efter det försöka ta ett samlat lån för att betala av skulderna och efter det börja betala av lånet i samband med att utöka arbetstiderna.
#10 Det märks att vi tänker väldigt olika. 
Jag tvivlar att någon anställer mig med min ryggskada. (se tidigare inlägg) Och ett helttidsarbete är inget man lyckas skrapa fram inom lopper av 1-2 dagar. Vi har ekonomiska problem NU som måste lösas NU, inte om ett år då jag KANSKE får fast anställning … OM jag har lyckats hitta ett jobb dvs.
#11 Sälj av saker ni äger i sådana fall, så som TV, bil osv samt säg upp onödiga kostnader så som hemtelefon, mobilabonnemang, eventuella prenumerationer osv.
Att ta in en borgenär som garanti är en absolut sista utväg, eftersom klarar inte ni av att betala blir borgenären tvungen att betala. Ni kan förlora mycket på borgenär - även vänskapen med borgenären.
Jag ser tyvärr ingen annan lösning än mer arbete i början, han måste minst vara 75% arbetstid på vintern för att lån ska vara möjligt. A-kassa ger ingen trygghet.
Sedan är ju en fråga vad ni har för utgifter?
Ni kan ju sänka utgifterna genom att sänka bredbandshastigheten eller byta bredbandsleverantör till en biligare. Har ni prenumerationer så är det bara att säga upp dem. De enda räkningarna ni behöver är hyra, el, bredband. Har ni abonnemang på mobilerna där bindningstiden har gått ut - säg upp och skaffa kontantkort.
Har ni fast telefon så ring mindre, be folk ringa istället.
Lev snålt och betala det ni kan så länge innan ni lyckas få in mer pengar genom arbete.
En fråga, har ni bil och varsin cykel? Samt hur långt har ni till studierna/arbetet?
#12 & 13. Det som kunde sägas upp är uppsagt. Har ingen bil/cykel.
Fram till april 2009 hade jag eget företag. Sedan kollapsade ryggen (ordentligt, var sängliggande i veckor) och jag tvingades lägga ned firman för det gick fort utför när jag inte kunde ta hand om den. Idag dras jag dock fortfarande med räkningarna som firman hade. Leasing på maskiner osv som är kvar. Det påverkar ekonomin negativt, men det hade varit tusen gånger värre om företaget vart kvar.
#14 Missade din andra fråga. Jag har ca 1,5 timmes resväg, ett håll, till skolan. Min sambo har ca 2 timmars resväg, ett håll, till jobbet.
Okej, den infon hjälper en del. Då förstår jag varför det är akut med lån. Så är räkningarna från firman de enda som är problemet eller har ni fler?
Det har sagts många kloka ord ovan men jag har jämt funderat "vad gör det som bara jobbar på vintern" och där har vi ju svaret!
Hör med komunen om det saknas folk som kör plogbil (det brukar alltid vara ont om dessa) och i sådana fall kanske din man skulle kunna försöka ta traktorkort och införskaffa en traktor efter behov.
Det skulle ju givetvis bli en yttligare kostnad, men å andra sidan kunna ge ett arbete året om.
Jag vet inte vart ni bor, men allt som rör skidanläggningar är ju också vinterjobb.
I övrigt skulle jag försöka samla alla lån till ett lån istället för en massa små som ofta dessutom har hög ränta.
Hakuna matata!
#17 Vi har krediter som jag vill avbetala samt två smålån plus firmans räkningar. Jag satt precis och gjorden en budget på hur vår ekonomi ser ut med allt detta elände. Kortfattat går vi back 6000 kr i månaden. OM vi får igenom lånet kommer vi ha dessa pengar handen istället.
Krediterna tvingades vi ta medan vi väntade på pengar från a-kassan. Om de gett oss pengar i tid hade vi aldrig behövt ta krediterna, men istället fick vi vänta i flera månader.
#18 Det är det jag försöker göra här.
Dvs samla alla lån till ett, istället för att ha flera.
Försöker sammanställa allt och lite till så att jag har något att visa upp när jag går till banken lite senare idag. Dvs budget osv.
#18 Skaffa traktor skulle inte jag rekommendera för en traktor kostar flera tusen och skall man ha en och köra som plogbil måste man även införskaffa olika skoppor till en traktor och även dem kostar flera tusen på det tillfaller också den hisskliga bensinkostnaden, reparationer osv.
#20 granska ordentligt att du har räknat allt och att du har räknat rätt. Se till att ni båda är med och ring gärna banken innan och fråga efter vad man bör ha med sig vid en förfrågan om lån så ni slipper gå till banken igen med de papper som saknades.
Lycka Till!
#21 Då skulle man ju kanske kunna hyra av en bonde som inte har dem på vintern. Men annars så har man antingen väääldigt bra betalt för att ploga och ha jour, eller så har man lön för hela året som "heltidsanställd".
Det behöver inte vara så dyrt att köpa en bättre begagnad traktor och plogblad. De stora traktorerna är ju mest till för de stora vägarna om de inte kör ritkiga plogbilar där, det behövs små för parkeringar, cukelvägar etc. Vi köpte faktiskt en "hushållstraktor" att använda till påde plogning och att plöja trädgårdslandet, hästhagarna osv. Men det gick på 20 000 kr i nyrenoverat skick (inkl. plogblad) och den har idag gått hos oss i 5 år utan någon som helst åtgärd mer än de vanliga rutinerna =)
Men som sagt det är ju bara ett förslag på säsongsjobb, annat som bara är på vintern lär vara svårt att få tag på.
Hakuna matata!
#23 Man tjänar rundatal 12 000 efter skatt på att ploga vintertid, min arbetskamrats kille plogar. Och skall man ploga får man räkna med att bladen går sönder och då måste man införskaffa nya sedan ser jag ingen anledning att dra på sig ännu en kostnad när man redan har utgifter. Har man inte råd att betala sina utgifter så har man heller inte räd att köpa en traktor, tyvärr.
Hade jag varit du hade jag kontaktat lyxfällan. Mejla dom och fråga om hjälp, har för mig dom även kan svara på frågor som kommer in.
#22 Tack! Det ska jag göra.
#23 Traktor är nog tyvärr uteslutet. Om vi inte ens har råd med utbildningen till traktorkortet, har vi knappast råd med en traktor. 
#25 hehe!Inte en chans!
Håller mig från sådant så långt det bara går. Vi inte se mig på tv i sådana sammanhang. Hela Sverige behöver inte veta mina problem. Men tack ändå! 
"26, Nej nej jag menade inte så, jag menade bara att du skulle mejla dom och fråga hur ni kan lösa er situation.

jag hadde inte tagit ett så stort lån med borgenär, aldrig… det är inte bara att man ska sköta lånet för annars råkar borgenären illa ut, utan behöver den som går i borgen låna pengar själv så kan de bli nekade pga erat lån, det ansvaret för någion annans ekonomi skulle jag aldrig våga ta.
har inga bra råd tyvärr, boende är ju något som offta kan ses över,, hitta så billigt boende som möjligt,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Har bokat tid hos banken på tors kl 14.00. Får se hur det här slutar …
Hur gick det?
#30 Vi låg på gränsen, men fick till slut ett nej. Spelade ingen roll att jag gjorde upp en tydlig budget och visade upp varenda litet papper jag kunde visa upp. Lånet skulle lösa alla våra ekonomiska problem, visade dem t o m det. Istället för ca 20 000 kr i räkningar skulle vi med lånet hamna på ca 14 000 kr i räkningar och leva ett normalt liv. Men nej, de skickar oss till kronofogden istället.
Men jag ger inte upp …
#31 Kolla inte bara med en bank utan kolla med flera olika banker.
#32 Jo det är vad jag menar med att jag inte ger upp. :)
En funderare jag hade var att deras krav för ett godkännande var att vi skulle ha kvar 15000 i handen EFTER att alla räkningar betalats. Jag undrar just hur många par har det. Inga som jag känner i varje fall och de jag känner har normala löner.
#33 Ett krav banker har vid lån är att man har sparkapital, har man inte det så avslås oftast låneansökan. Sparkapitalet är en försäkran för banken att ansökande garanterat kan betala av lånet. Kan vara det de menade. Jag vet att Swedbank är extra noga med det.
#34 hmm… nej hon sade ingenting om något sparkapital. 15000 skulle vi ha kvar i handen efter alla räkningar. Minns att när vi för några år sedan talade med SEB skulle vi ha 13000 i handen efter alla räkningar.
#35 Hur skiljer sig Lendo från andra banker? Dyrare räntor? eller är de som bluestep?
Lendo tar inga garantier för sina lån upp till 350 000 kr. Du kan skicka iväg en ansökan direkt om hur mycket pengar man behöver låna för att klara av flera andra lån/krediter. Jag skummade dock bara genom webbsidan men du kan ju ta dig tiden och läsa vad det står. Du måste vara helt säker på din sak innan du skickar iväg en ansökan.
bankerna har blivit försiktigare med lån.
Fördelen med Lendo är att du bara få en anmärkning i kreditupplysningen. inte så kul när det finns redan 10 ansökningar på olika banker.
Lendo kollar upp själv med olika företag. en kompis fick låna 100 000 nu genom Lendo på Ikanobanken för att få alla avbetalningar ihop på ett ställe. Ikano tar en del räntor men samtidigt sparar han på alla olika räntor, aviagifter osv.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jag tycker mej ha tagit en hel del lärdom av lyxfällan så att titta på avsnitten kanske gör att ni kan se fler vinklar än ni gör nu.. har ni barn?… vilka ev områden kan ni spara in på?
vet precis hur glad man blir över att inte få sina pengar men att inte räkningarna vill vänta…. 2005 blev jag sjukskriven….trodde min chef gjorde det han skulle ha gjort.. men nää…ringde fk o frågade var pengarna var o då blev jag upplyst om att chefen inte anmält mej… fick ta lån… inte så stort egentligen… men sen har det hängt som ett ok över mej tills för ett halvår sen då jag ÄNTLIGEN blev av med det..
har levt några år med en väldigt pressad ekonomi….nu ser det lite ljusare ut då jag blivit av med detta lån o sen de privatlån jag haft…tror folk hade blivit chockade om dom vetat vilken summa pengar jag haft efter alla utgifter…
hur går det?… ge aldrig upp….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
My Economy (huvudartikel just nu på sajten) kan kanske vara till hjälp för en snygg och exakt beräkning utav eran ekonomi samt budget när ni går till banken.
Hoppas att det går bra för er och lycka till.