Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 2985 ggr
reborn_MOM96
0

Hur gör jag???

Hej, jag är en glad tjej på 18 snart 19 år, jag har gått om nian ganska många gånger, och har n idag inga fullständiga betyg, så nu pluggar jag, för att få ihop dem. har bott på en del boenden, nu bor jag hemma hos min mamma, och delar rum med min 16 åriga lillasyster, det är trångt, och jag kan inte vara ifred någonstans, jag vill liksom utvecklas, och jag har aldrig kunnat bo hemma inte nu heller. så på måndg ska jag åka och kolla på en bostad, sammanlagt så skulle jag behöva få ihop 24500 i månaden, jag har redan studiebidrag, har även idag ansökt om  bostadsbidrag, vad finns det mer för bidrag jag kan ansöka om? så att allt går ihop. jag har sökt en del jobb, men ganska svårt då jag pluggar, och ej har något cv eller kan visa upp betyg, då ag inte har en färdig utbildning. jag kan mycket om, försäljning tex, är bra på att skriva och prata i telefon, jag bor i Vallentuna, har även kometens i matlagning då min mamma är kock.

hjälp!! Med vänlig hälsning Rebecca

Grace2009
5

24500kr i månaden? Det är mycket pengar du behöver! Vad är det som gör så att du måste ha så hög inkomst? Har tyvärr inga konkreta tips på hur du ska lyckas få ihop till det.

Tjohalia83
0

Jobb på snabbmatsrestaurang kanske skulle vara något, då de inte brukar kräva utbildning och dessutom borde kunna erbjuda passande arbetstider.

Zepp
7

24500 :- innebär att du behöver fast anställning och jobba minst heltid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

reborn_MOM96
0

Någon som vet om.man.kan få hjälp med hyran om man inte har så bra ekonomi? Mvh Rebecca

[SisselaJ]
2

Hur dyr är den hyran om du behöver 24.000 per månad? Det låter lnte som ett vidare bra alternativ om du inte har fast lön med 24,000.

Grace2009
0

#4 Hos Försäkringskassan finns bostadsbidrag som jag tror du kan söka. Deras hemsida är nere pga underhåll just nu så jag kan inte länka direkt men kolla där imorgon.

tlover
0

Det kan finnas vissa stipendier man kan söka, googla.

Många är för att man ska just studera, däremot så är många ganska specialicerade (tex just dom som söker till att bli ett visst yrke, kvinnor som är högskoleutbildade som vill läsa vidare osv) så du kanske får leta ett tag.

även jag undrar vad du behöver så mycket för? kanske kan det vara värt att leta billigare boende tex.

l'm back

Åsa S
1

24500kr är det före eller efter skatt? Och det är en extremt hög lön speciellt ifall man inte ens har lyckats få avgångsbetyg från grundskolan. Jag är 43år och har högskoleutbildning inte ens jag har 24500kr i månaden (före skatt). Kanske du mera ska kolla på att bli inneboende, väldigt många unga människor i stockholm bor ihop med andra just p.g.a att boendekostnaderna är rätt höga ifall man vill bo i innerstan. (vill man bo själv bör man leta bostad längre bort från stockholms city)

Aleya
4

Det är ju frågan om du ens får stå på kontraktet eller om du måste ha en borgenär. För många brukar kolla vad du taxerade förra året. Och dom vill att du ska ha fast anställning. Sen tjänar inte ens jag det du skriver efter skatt. Det är nog få som gör det. Vill tillägga att eftersom du är så ung så har dina föräldrar fortfarande skyldighet att försörja dig. Och därför kan du nog glömma exempelvis socialen. Så skulle nog säga att du får vänta med lägenheten tror jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Torparmor
4

Fortsätt bo hemma och sätt dig på biblioteket för att plugga

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

martdat
1

tyvärr är din mamma försörjnings skyldig då du fortfarande pluggar. men du har bott borta förut skriver du? har detta vart via soc så kanske de kan hjälpa dig ändå, det finns ju tex träningsboende för ungdomar som av olika anledningar inte kan bo hemma.  tex Davsjö gård har sådana boenden.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annzoo
0

För att ansöka om bostadsbidrag måste du väl ha en lägenhet? vilket du inte har ännu som jag förstår. Pluggar du kanske det finns elevhem eller att du delar lägenhet med någon. Pluggar du komvux?