starta sparkonto
Hur gör man det ?
Jag har swedbank, ska jag spara på en annan bank?
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Jag har det. Jag har en bank men mina föräldrar bland annat sparade på annan bank till mig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ett sparkonto kan du starta själv på Swedbank om du har internetbanken. Du loggar bara in på nätet och några knapptryckningar senare så har du ett.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
2# Men kostar inte det pengar?
Jag sparar redan pengar men på ett vanligt konto om man kan säga så. Jag tänker på ett riktigt sparkonto.
/ Vanja
Ja, ett riktigt sparkonto. E-sparkonton är gratis.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Hur fungerar det då? Får man typ ett kort till det eller så? Jag vill helst inte se pengarna som ligger där, då det kommer klia i fingrarna om det börjar tryta med pengar. Haha.
/ Vanja
#5 Man ser pengarna då man går in på internetbanken men man får inget kort till det.
l'm back
#5 Nej, man får inget kort, du ser enbart kontot när du är inloggad. Ska man "nalla" måste du logga in och själv flytta över pengar till ditt andra konto, har för mig att man inte ens kan ta ut pengar därifrån på banken.
Jag har autogiro på mitt, nu använder jag det inte till sparande för tillfället då jag inte får ha sparpengar som utförsäkrad, men vill ha en säkerhetssumma på sparkontot så att om jag upptäcker att det är 0 kronor kvar på mitt vanliga, så har jag ett par hundra fram tills nästa gång jag får pengar.
Jag har inget sparkonto hos min bank (Nordea) då de inte kunde erbjuda någon ränta att tala om. Om du ändå ska starta ett nytt sparkonto, kolla in de andra bankerna som nischat sig mer mot sparande, så kan du få lite ränta utbetald på sparpengarna. Själv har jag konto hos HoistSpar då de hade bra ränta när jag öppnade mitt konto. Räntorna är dock över lag låga nu pga riksbankens styrränta. Så länge banken har insättningsgaranti så är det säkert (upp till 100 000 euro). https://www.compricer.se/pengar/ Här kan du titta och jämföra olika banker och deras räntor. Lycka till med ditt val!
Frost: skapa ett sparkonto hos en annan bank som har någon sorts ränta för du vill väl inte låna ut dina surt förvärvade slantar till swedbank gratis?…vad jag får fram så är det i stort sett NOLL i ränta hos swedbank.
Prova med dessa & sist jag kollade så hade Forex 2,55% ränta Sbab-bank 1,05%…….själv använder jag mig av sbab och det är fria uttag så om man behöver pengarna så för man över dom till sina andra konton.
Grundregel för att spara pengar någonstans bör ju vara att den som vill låna dom alltså bankerna ser ju gärna att du ska spara på deras konton & vi måste tänka som bankerna för dom lånar ju inte ut pengar gratis till dig.
Sök bästa räntan så får du något för att du sparar pengarna.

Alla banker har sparkonton med ränta, dock så brukar de vara låsta, dvs för dig så handlar det då om att spara långsiktigt.. minst ett år.
IKANO, FOREX, några andra kan ge dig lite ränta, dvs de pengar du sätter in hos dem slipper de låna hos andra banker, du får motsvarade på ett ungefär vad de skulle behöva betala till affärsbankerna.
Dock så blir det inga pengar att tala om, om du inte sätter in större summor.. och då finns det ytterligare alternativ.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.