Svårt att få lån som låginkomsttagare?
Har suttit och kollat lite på bolånekalkyler (swedbank). Reagerar dock på att jag bara får låna 350 000 kr trots att jag har mycket pengar till insatsen.
Boven i dramat verkar vara min låga lön som ligger på lite mer än 18 000kr/månad. Är alla banker lika snåla eller kan det skilja sig mycket åt? För det där får man ingen lägenhet för. :(
Boka tid på din bank och prata med en riktig person istället för att kolla på nätet. Kalkylerna på nätet tar inte hänsyn till olika saker ex. om du varit kund länge och visat att du kan klara din ekonomi och ha ett sparande, sånt kan också inverka på om du får lån + hur troligt det är att du får bättre jobb och liknande i framtiden. +Om du kan hitta en medlånare som tar lånet ihop med dig så går det ju ännu lättre. Fick låna 500 000 för 3år sedan och jag hade då sämre inkomst än dig fast jag hade runt 400 000 på banken + jag hade varit kund där sedan jag föddes. Och de bedömde risken att jag inte skulle klara av att betala som väldigt liten så min mor slapp stå med som medlånande.
Jag hade varit medlem i Sparbanken 1826 i över sju år (sen jag var 13, fyller 22 i år), fick inte lån från dem, frågade Sparbanken i grannbyn och fick lån direkt - så ja det skiljer sig från bank till bank! Så jag skulle verkligen rekommendera att boka ett möte (gärna med flera banker) och få prata med någon.
Kalkylerna på nätet sa mig ingenting, vi provade med en massa olika löner för att se hur mycket jag skulle få låna, tjänade jag 17 000 i månaden fick jag inte låna någonting, tjänade jag 18 fick jag låna 300 000, fanns inget mellanting alls.
Johanna - Instagram
har hört att Swedbank nekat många yngre som velat låna trots att de varit kun där länge. Dessa har då fått låna på handelsbanken och nordea utan problem. Jag har lånat betydligt mer än du och hade då längre inkomster än du. Då jag inte hade ett alltför stort kapital på banken fick jag ha en borgenär på topplånet. Detta lån lyckades jag få bort ganska fort då lägenhetens värde hade ökat och kunde baka in de i bottenlånet

jag fick tvärnej av Swedbank. men var välkommen hos länsförsäkringar .
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Prova flera olika banker, varje bank har olika villkor och just Swedbank är väldigt svåra när det kommer till lån av högre summor.