Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 3027 ggr
Lia
0

Aktivitetsersättning...

…vid förlängd skolgång: Jag fick precis beviljat aktivitetsersättning nu när jag studerar på komvux. Jätteskönt, eftersom jag har långt kvar.

För några år sen utförde jag lite observationer för Daymaker som mystery shopper. Jag har inte gjort detta på något år, och den senaste tiden har jag inte gjort det alls eftersom jag inte vågat fråga försäkringskassan om det är okej.

Men nu känner jag att det skulle vara en bra extrainkomst. Det handlar om maximalt några hundralappar i månaden, och skatten dras direkt. Är det någon som vet om det är okej att göra detta? För om ni tror att det är okej, då ska jag definitivt fråga min handläggare för säkerhets skull, men om ni vet att det inte är okej så vågar jag nog inte fråga.

Vad tror ni?

[Torpedtass]
0

Jobbar du för att få in extra pengar samtidigt som du har aktivitetsersättning så förlorar du den delen av ersättningen tex jobbar du 10% så förlorar du också 10% av ersättningen.

Konstigt att du kan studera samtidigt som du har aktivitetsersättning för det får nämligen inte jag eller många andra jag vet har ersättningen då studier likställs med jobb. Vid studier pausas aktivitetsersättningen dvs ingen ersättning betalas ut under tiden men du behåller rätten att få den åter efter studierna, vilket också står på FKs hemsida.

Lia
0

#1 Som jag förklarade i den andra tråden på Försäkringskassan iFokus så är det inte tillåtet att studera eller arbeta om man har vanlig aktivitetsersättning. Men om man måste studera på gymnasienivå längre än som var meningen, så kan man få aktivitetsersättning vid förlängd skolgång, vilket är annorlunda mot vanlig aktivitetsersättning. Man får alltså pengarna för att studera, och jag måste därför studera för att få pengarna. Det är alltså två vitt skilda ersättningar, även om namnen är lika. Så det är olika saker det du har och det jag har.

[Torpedtass]
0

#2 Jo det vet jag, den biten står även i min ersättning. Jag har aktivitetsersättning pga 100% nedsatt arbetsförmåga men får inte ens studera på Komvux utan att förlora ersättningen enligt min handläggare. Kan ju vara hon som vimsat till det.

Jobba däremot vet jag att ersättningen minskas med den procentandel man jobbar.

Lia
0

#3 Aktivitetsersättning får man om man på grund av funktionsnedsättning har 100% nedsatt arbetsförmåga och inte kan studera eller arbeta.

Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång får man om man studerar. Kravet är att studera på gymnasienivå.

Tror du missuppfattar vad jag menar. Du får den översta, eftersom du inte pluggar.

Lia
0

Detta är till för att bli klar med skolgången.

Detta är till för om man varken kan plugga eller studera.

Det är alltså två vitt skilda ersättningar som inte ska blandas ihop.

[Torpedtass]
0

#4 Aha, trodde det var samma.
Lärde jag mig något nytt. 🙂

Då vet jag inte vilka "villkor" som gäller dig vid jobb samtidigt som du har aktivitetsersättning men får jag gissa så antar jag det är samma som för mig då FK brukar resonera att kan man jobba en viss % behövs inte ersättning för den procentandelen heller. Men den som kan svara bäst på det är nog din handläggare.

[Torpedtass]
0

#5 Åh tack för länkarna, det underlättade. Jag vet att det jag har hette tidigare förtidspension.

Lia
0

#6 Ja, jag får nog prata med honom 🙂 Så mycket som jag skulle "arbetat" med daymaker skulle inte ens bli en procent, men det kanske förändrar ändå såklart.