Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett04-studerande
Läst 3027 ggr
Lia
0

Aktivitetsersättning...

…vid förlängd skolgång: Jag fick precis beviljat aktivitetsersättning nu när jag studerar på komvux. Jätteskönt, eftersom jag har långt kvar.

För några år sen utförde jag lite observationer för Daymaker som mystery shopper. Jag har inte gjort detta på något år, och den senaste tiden har jag inte gjort det alls eftersom jag inte vågat fråga försäkringskassan om det är okej.

Men nu känner jag att det skulle vara en bra extrainkomst. Det handlar om maximalt några hundralappar i månaden, och skatten dras direkt. Är det någon som vet om det är okej att göra detta? För om ni tror att det är okej, då ska jag definitivt fråga min handläggare för säkerhets skull, men om ni vet att det inte är okej så vågar jag nog inte fråga.

Vad tror ni?

[Torpedtass]
0

Jobbar du för att få in extra pengar samtidigt som du har aktivitetsersättning så förlorar du den delen av ersättningen tex jobbar du 10% så förlorar du också 10% av ersättningen.

Konstigt att du kan studera samtidigt som du har aktivitetsersättning för det får nämligen inte jag eller många andra jag vet har ersättningen då studier likställs med jobb. Vid studier pausas aktivitetsersättningen dvs ingen ersättning betalas ut under tiden men du behåller rätten att få den åter efter studierna, vilket också står på FKs hemsida.

Lia
0

#1 Som jag förklarade i den andra tråden på Försäkringskassan iFokus så är det inte tillåtet att studera eller arbeta om man har vanlig aktivitetsersättning. Men om man måste studera på gymnasienivå längre än som var meningen, så kan man få aktivitetsersättning vid förlängd skolgång, vilket är annorlunda mot vanlig aktivitetsersättning. Man får alltså pengarna för att studera, och jag måste därför studera för att få pengarna. Det är alltså två vitt skilda ersättningar, även om namnen är lika. Så det är olika saker det du har och det jag har.

[Torpedtass]
0