Hyra - 15 dagars netto!?
Hej jag blev lite orolig nu- är nog bara förvirrad nu men ändå tänkte fråga jag har fått en faktura på min hyra och förfallodatum är "2015-04-29"
då fakturan kom in var "2015-04-08"
Det är 15 dagars netto, och jag tänkte betala den 18;e april är det försent att betala den 18;e april? vad innebär 15 dagars netto? kan man betala ända fram tills förfallodatumet? kan någon förklara :) vill inte betala försent.
Vad jag förstår skall den vara betald senast 29:e april så fram till dess är det fritt fram att betala
#0 Förfallodatum är det datum när betalningen ska ha kommit fram till den person, företag eller bolag som har skrivit ut fakturan eller räkningen. Och eftersom det kan ta 2-3 bankdagar (=vardagar, ej helg eller lördagar) för en betalning att nå fram, så betyder det i det här fallet att du måste betala in din hyra absolut senast den 26 april.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#2 Nej sista datumet är just 29 så senast då ska det vara betalat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Banker och övriga finansvärlden använder sig av begreppet "bankdag", vilket framgår av informationen på deras respektive hemsidor. Om du har en annan åsikt så tycker jag du ska kontakta dom och begära att dom ändrar på det.
#4 Jag vet att sista betalningsdag, även kallat förfallodatum, är 29 april i det här aktuella fallet, men såvitt jag vet så går det inte att skicka in eller registrera betalning samma dag som det ska vara betalt, utan det måste ske 1-3 bankdagar i förväg.
Om man vill vara så säker som möjligt på att fakturor och räkningar blir betalda i tid, så är det bäst att göra det senast 3 bankdagar innan förfallodatum. Men det står ju var och en fritt att vänta så länge som möjligt om man hellre vill det. Dock verkar det ju som om TS vill vara ute i extra god tid, eftersom hen skriver att hen tänker betala redan 18 april.
#5 men du kan fortfarande betala in den 29 utan att gjort fel. Det är konstigt då jag flera gånger har lyckats betala sista dagen.
Det låter som att du tänker på om du ska i förväg regga en faktura på banken så den bara dras en speciell dag.
Har aldrig fått en påminnelse för att jag har betalat samma dag som fakturan går ut. Så ge gärna en källanvisning DÄR det faktiskt står att något ska vara betalt innan de angivna datumet.
På exempelvis mitt hyreskontrakt står det bara att hyra ska vara betald till den sista varje månad. Inget om att det ska vara betalt tre dagar innan fakturan förfaller.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#6 Hur gör du för att kunna betala på förfallodatumet? Vilket betalningssätt använder du där det är möjligt?
#8 Då kanske förklaringen är att dina betalningsmottagare är snälla, och inte bryr sig om ifall betalningen skulle råka komma in en enstaka dag efter förfallodatum.
Jag vill i alla fall inte chansa och hoppas på att det ska funka. Det känns mycket säkrare och bättre att ha allt sånt avklarat i god tid innan "deadline."
Jag gör så att om förfallodatumet är en lördag, så dras det på fredagen, är det på söndagen, så dras det på fre eller mån beroende på när jag fått in pengarna. En dag har jag aldrig varit med om något företag som brytt sig.
Jag skulle vilja påstå att det här med att det tar 1-3 bankdagar är något förlegat. Idag tar det inte så lång tid, givetvis beroende på betalningssätt. Om du rent faktiskt går till banken för att betala kan det säkert ta några dagar men idag när hyfsat många människor betalar via internetbanken går det betydligt snabbare.
Så länge jag betalar mina räkningar innan klockan 10:00 samma dag det är förfallodag så har mina räkningar blivit registrerade, dragna och betalda om det är en bankdag. Infaller förfallodagen en helgdag får man givetvis betala dagen innan. Detta är säkert olika från bank till bank dock.
Alla betalar naturligtvis när de vill och på det sätt de känner sig trygga med, själv skulle jag dock aldrig betala en dag för tidigt. Även om jag inte får någon ränta de dagar jag har kvar pengarna ser jag ingen anledning till att företaget ska ha mina pengar tidigare än avtalat.
#11 Jag betalar innan förfallodatumet, för min del spelar det ingen roll när jag betalar så länge jag har pengarna-jag kommer ju oavsett behöva betala dem även om jag väntar längre elr ej.
#12 Det gör du ju helt rätt i. Du ska betala när du känner att du vill. Jag vill dock inte ge mina pengar i förtid till ett företag. Om alla gör det blir det en enorm summa pengar. Ta exempelvis en elräkning. Alla kunder betalar 2 dagar för tidigt och för enkelhetens skull säger vi att alla har samma räkning på 250kr/månad. Ett elbolag har många kunder så det ger en enorm summa pengar.
När jag behåller de 250kr får jag inte någon ränta på dem så för min privata del spelar det mindre roll men företaget som nu får in en avsevärd summa pengar har andra sätt att investera/få ränta på pengarna under dessa två dagar. Det är en "vinst" som ALDRIG kommer tillbaka till kunderna. Så för min del är det ett självklart val att inte betala i förtid. MEN som sagt, alla betalar när de känner sig trygga.
#13 Det är hyra jag betalar, det blir väl lika mycket pengar jag betalar oavsett?
#14 INgen skillnad i summa för dig.
#14 Ja för dig är det absolut ingen skillnad. Rent privat spelar det ingen roll när du betalar så länge du betalar senast förfallodagen. Åtminstone spelar det ingen roll så länge räntan är som den är. ( I praktiken spelar det ingen roll hur räntan ser ut om den inte blir oerhört hög och man betalar väldigt långt i förtid.)
Det jag säger är att företaget, oavsett om det är hyresbolag, elbolag, banken, ISP, mobilföretaget eller vilket annat företag som helst, tjänar enorma summa pengar på alla som betalar i förtid men vi som kunder får inget ut av det. Därför betalar jag inte i förtid.