Skulder
Jag har en fruktansvärt skuldsatt pappa som har betalat lån med nya lån och ännu mera nya lån tills dom sa nej på banken, han har även huslån på ett hus han vägrar flytta ifrån fast han inte klarar av att betala för de, vad summan på skulden ligger på får jag inte veta, men de är med citerande hans ord "finns inte en chans att man klarar av att betala av den skulden."
Min pappa är väldigt negativt inställd men han har även träffat personer som arbetar med att räkna och lägga om budgetar så de ska gå runt till lånet, men han klarar inte av det ändå för inkomsten är för liten, han är förtidspensionär.
Den räcker inte för att han är rökare och alkoholist sen många år tillbaka, de är stora summor ner i kloaken, han skulle kunna kasta kreditkortet i sjön när han ändå håller på,
Han köper livsmedel på krediter vilket jag fattat de som är ett lån.
De går inte att göra nåt åt den här sitsen för att han inte vill själv, inte ge upp rökning eller alkoholen för de klarar han inte av att sluta med, som ni ser mår han väldigt dåligt psykiskt, min fråga om det hela är egentligen, Vad händer med hans skulder när han dör? Vart tar dom vägen?
Du ärver inte hans skulder, däremot gör dödsboet det, dvs allt han har av värde ska användas till att lösa in hans skulder. Om du exempelvis ärver en tavla av honom och sedan säljer den, så ska de pengarna gå till hans kreditorer.
Finns inget av värde försvinner skulden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min pappa dog förra våren. Precis som din så var han både rökare och alkoholist, och har alltid köpt onödiga grejer när han mår dåligt.
När han dog så fick fick vi träffa en kvinna på banken som skulle ta hand om hans dödsbo. Han hade då flera hundra tusen i skulder. Dom få pengar han hade delades upp jämnt på dom han var skyldiga, och resten av skulderna avskrevs helt enkelt.
Man kan inte ärva skulder, så du behöver inte vara orolig för att du ska behöva betala något.
//Jessie
Skulderna tillfaller dödsboet vilket betyder att skulderna betalas av från det arv han efterlämnar, det kan röra sig om elektronik av värde, huset, bil, båt eller annat han har av värde.
Hans barn får inget arv förrän skulderna är bortbetalda (resten avskrivs) och har man mycket skulder är det risk att inget arv delas ut alls.
Vad händer om skulden är större än de hans grejor kan betala av?
#4 Den försvinner bara. Så blev det som sagt med min pappas skulder. Det han hade pengar till betalades, och resten av skulderna avskrevs/försvann.
//Jessie
#5 Häftigt! De kan jag gå med på.
De va nån okunnig typ som sa till mig att skulderna kommer falla på mig och min syster, men källkritisk som jag är, vill jag ta reda på hur de egentligen är.
#6 Det vore ju ganska konstigt (och jobbigt) om barn kunde ärva sina föräldrars skulder. Som tur är det alltså inte så (:
Det enda som händer är att du och din syster inte kommer ärva något alls efter er pappa, ni får alltså inga pengar eller liknande eftersom det i första hand ska gå till skulderna.
//Jessie
#7 Hade inte riktigt förväntat mig att ärva något iallafall.
Tack alla för infon! de va jätte hjälpsamt verkligen! 😃
#7 Man kan få ärva saker som mormors vigselring osv. Men säljer man de sakerna så tillhör pengarna dödsboet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Vi fick informationen att allting av värde skulle säljas och pengarna användas till skulderna, så det var det jag trodde gällde. (Min pappa ägde dock ingenting, så det hade ju ingen betydelse i vårt fall)
//Jessie
#9 Min pappa har inget sånt, vet inte ens om han nånsin hade släktingar, har aldrig sett någon förutom hans mamma som jag träffade två gånger annars skulle han kunna vara en alien för jag vet inte om han har fler släktingar. 
#10 grundregeln är så, att "allt" ska säljas. Vigselring och liknande är mer av ett undantag, när något har högt känslomässigt värde men inte så högt ekonomiskt värde.
Även min pappa (också alkoholist) dog med skulder på flera hundra tusen, de skrevs av som sagt. Det lite mer kluriga blir ju begravningen (sånt kostar massor) men en viss det (ca 30 000 om jag minns rätt) betalar soc om man inte kan det själv.
Det blir ju inget storslaget men man får en begravning i alla fall.
När det gäller begravning tror jag däremot inte det hamnar på dödsboet för min farmor, farfar och min pappas bästa vän betalade av det som överskred det som soc betalar.
l'm back
22 000 kr fick vi från soc för att kunna ha begravning, och det räckte utan större problem. Vi hade dock gravsten klar, annars hade det blivit svårare.
Ville vi ordna något så vi överskred det, så fick vi betala det ur egen ficka.
//Jessie
#14 Vi hade inte gravsten redan, och jag tror det gick över en bra bit. Men det kanske kostar olika i olika delar i landet? (och det kan ha varit 22000 jag är som sagt inte säker, men jag menar att det tas inte på dödsboet)
l'm back