Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 06-sparande
Läst 2632 ggr
densomundrar
0

Nytt konto, hur gör jag

Hade tänkt öppna ett nytt e konto på min sparbank, ett servicekonto typ. Där jag tänkt att jag ska ha pengar för köp och sälj ändamål från nätet, tex FB eller tradera. 

Får man göra så?

Hur öppnar man ett nytt e sparkonto? Det som jag har nu för sparande hjälpe banken mig att fixa.

Tänkte även ha ett för de fonder jag planerar att börja med, så att jag ser vad som går in och ut. Men man var tydligen tvungen att skaffa ett fondkonto, fyller det kontot samma funktion?

kallepudas
0

gå in på till exempel www.forex.se & klicka på "bli kund" så startar du ett konto där du kan sätta in & ta ut pengar. Att jag rekommenderar just denna bank för tillfället är ju att dom ger ju ränta på insatta beloppet vilket inte nordea eller dom andra storbankerna gör.

Ett sparande i fonder…..mitt råd är att inte spara i fonder,inte i någon större del för varje fondförvaltare tar ut fondförvaltningsavgifter & det tar dom ut även om fonderna går dåligt så mitt råd för ett långsiktigt sparande är att du går in på www.avanza.se och startar ett aktie & fondkonto och köper aktier för pengarna du tänkt att spara.

Kan förklara lite snabbt varför det är ett bättre alternativ. Låt oss säga att du köper 10 aktier i tele2 kursen står just nu när jag skriver detta i 112,50kr summa=1125kr plus courtage=avgift för att köpa aktier men väljer man courtage mini hos avanza så blir courtaget 1kr för detta köp. 

Äger man dessa 10 tele2 aktier natten till den 20maj så får man utdelning från dessa aktier & det är en direktavkastning på 13,19% och i rena kronor blir det 4,85kr för varje aktie i ordinarie utdelning plus bonusutdelning 10,00kr för varje aktie.

Dina 10 aktier inköpta för 1125kr ger dig 48,50kr plus 100kr alltså 148,50 minus 30% kapitalskatt som dras automatiskt så det belopp som ramlar in på ditt konto i rena kronor  103,95kr 

Det enda du betalar är alltså 30% skatt på utdelning i fonder så ska fondförvaltaren ha pengar & det även om dina fonder går ner…aktier går upp & dom går ner men behåller man sina aktier man köpt så ger dom utdelningar varje år även om aktiekurserna går ner. 

Värt att kolla på & www.avanza.se har ju även sparkonton. 

Hoppas det var till lite hjälp.

densomundrar
0

När får man räntan.från forex och är det för det belopp som finns där eller bara när man sätter in? På sparbanken får jag ju lite pengar varje år för de belopp jag har på banken även om det inte är så mycket. Tack för ditt utförliga svar även om jag hade lite svårt att hänga med. Får kolla på det. Du som verkar ha koll, vet du något om min första fråga?

kallepudas
0

Från dom flesta banker får man nog räntan årsvis så är fallet med forex i alla fall.

Rent ekonomiskt så ska man ju alltid söka bästa räntan för belopp man sätter undan även om det bara är en liten stund som pengarna ska sitta där. 

Är lite osäker på vad du menar med "servicekonto" är det något speciellt konto som jag inte hört talas om eller menar du ett konto som du kan få andra att sätta in pengar på genom försäljning som till exempel tradera så fungerar ju vilket konto som helst men sök ett konto med bästa räntan.

densomundrar
0

Precis.. Är lite rädd att pengar sk försvinna så tänkte om jag har ett separat konto för köp och sälj grejer på nätet via mig och andra "icke kända företag" så kan inte så mycket pengar försvinna.

kallepudas
0

#4 Men varför skulle pengar försvinna?  

Jag använder mitt lönekonto som sådant konto eftersom lönen kommer in & sedan betalas ju alla utgifter och eftersom det är noll i ränta så tömmer jag det kontot i stort sett & sätter pengar på andra mer lönsamma ställen.

densomundrar
0

#5 man vet ju aldrig om det blick hackat eller något liknande?

kallepudas
0

#6 Sådant ersätts ju av banken i så fall om du nu inte varit vårdslös med inloggningsgrejerna som koder eller bankid  mm.

densomundrar
0

Ok, så man kan lämna ut sin kontonummer (?) till vem som helst för inbetalning av pengar, riskfritt? 

Är inte så haj på sådant här :(

kallepudas
0

Ja du kan lämna ut ditt kontonummer riskfritt clearing nummer & kontonummer och ingen kommer att kunna ta ut pengar från ditt konto med dom uppgifterna utan det går endast att sätta in pengar på det.

densomundrar
0

Ok, då slipper jag knöla med sånt

kallepudas
0

Forex bank är ju ett bra alternativ för där får du ju hyffsad ränta,sparkonto,internet-mobil & telefonbank så där har du ju rubbet och du kan använda din vanliga bank till det du använder den till idag.