Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 2777 ggr
Aleya
1

Deklarationen 2014

Nu är det dags för Deklaration 2014! 🥳

Jag älskar deklarera, och detta året (även förra) så var det mycket för mig att deklarera. Här sitter jag nu med ett glas vatten och Excel uppe så jag kan hålla ordentlig koll.

Hur går det för er?

Gillar ni att deklarera eller är det bara pest och pina?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
1

Har deklarerat redan, går snabbt 🙂 Bra besked även iår.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
1

Deklarera = pest! 🐖

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
1

#1 Tyvärr går det inte snabbt då man har en massa att göra avdrag för. Men jag låg minus först, så måste be arbetsgivaren dra mer skatt. 🤪

#2 Är det för att det är bökigt?

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
1

#3 Nej då går det inte snabbt, jag har inte så mycket som tur är 🙂

Magi-cat
2

#3 Nej, det är bara tråkigt. 🙂😴 Inget att bråka om egentligen, bara göra det så är man av med det. Men tråkigt som sagt….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Grace2009
1

I och med att jag har öppnat sparkonto hade jag ränta att deklarera i år (nytt för mig alltså). De hade redan fyllt i och det stämde med mina kontrolluppgifter, så toppen 👍 Enda tråkiga var att FK har betalat in för lite skatt på min ersättning, så jag åkte på restskatt. Över halva min månadsinkomst försvann där i ett svep 😮 Räknade inte med det så kändes väldigt surt.

Fridaaaa
1

#6 Sambon hade det så förra året, fattar inte vad FK tänker med :S

LeJ
1

#6 #7 Man kan kontakta FK och ändra hur mycket skatt som dras.

Fridaaaa
1

#8 Han har inte från dem längre. Men dåligt att de inte ger ut information av något slag

Grace2009
1

#8 I och med att jag hade ersättning hela året trodde jag att det skulle vara rätt. Men jag ska faktiskt ta och ringa dem och höra med dem om det blir korrekt skatt för mig detta år (har annan typ av ersättning nu). Men i vilket fall som helst är restskatt alltid tråkigt 😐

LillaMu
0

Normalt inga problem att deklarera, men denna gång dök det någon schablonintäkt upp.  Hade sparat pengar som garanterade ett grundbelopp tillbaka ifall de inte gick på plus. Nu är de avslutade och jag sitter här och försöker klura ut hur jag skall deklarera detta. Så i år är det pest.

Cireea
2

I år var det riktigt najs att deklarera kan jag lova 😍

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Aleya
1

Jag är då klar nu med min deklaration. Nu är det bara vänta på pengarna. :)

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
1

Min är ivägskickad till min revisor 😎

[Torpedtass]
2

Gjorde det online innan papperna kom.

Stallmima
1

🤮  tycker jag om det

Candela
1

Har inte så mycket att deklarera, så det är varken kul eller tråkigt. Desto roligare att få tillbaka på skatten 👍

tlover
0

Det är inte kul i vanliga fall och inte i år heller. Jag har visst fått en "lön" förra året som jag inte märkt av. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara för att vara ärlig.

(Jag hade ju aktivitetsersättning hela förra året men det hamnar ju inte under "lön" 🤔)

l'm back

kallepudas
1

Rätt kul och det är ju ens egna pengar man grejar med så det borde vara  om inte kul ändå intressant för många människor.

Deklarationen är ju en bit av den egna ekonomin så är den inte intressant så har man ju en egendomlig inställning till den egna ekonomin. 

Det är klart att har man bara en liten inkomst att deklarera & inga tillgångar så blir det ju rätt tråkigt & ointressant kan jag ju hålla med om till viss del för då är det ju bara att stämma av så siffrorna stämmer & signera och skicka in deklarationen.

Jojaton
1

Jag har inte så mycket att deklarera, så det går rätt fort. Inte roligt, men inte jobbigt heller.

Johanna - Instagram

gardit
1

Jag brukade gilla att deklarera, men så krånglade vi till det med att köpa en lantbruksfastighet, så nu tar vi hjälp av en revisor.