Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 2922 ggr
Anonym
Anonym
3

Lån på bil

Min lillebror köpte bil några månader sedan. Försäkringen var redan från start ganska dyr, ca 1200 kr i månaden. I Juni flyttade han till grannstaden och idag damp det ner ett brev från hans försäkringsbolag om att hans försäkring hade ändrats pga flytten. Nu ska han istället pynta 1600kr i månaden, ca 5000 kronor mer om året. Han är ju såklart förtvivlad nu, han är bara 20 år och har inte in någon extrem inkomst i månaden.

Vi funderar på att ställa bilen på mig istället, för mig skulle försäkringen bara kosta ca 900 kr i månaden. Men hur skulle det bli med hans lån som han tagit? Skulle lånet hamna på mig istället eller fortsätter han betala som vanligt?

mwetterstrand
3

För det första låter det som en dyr försäkring. Antar att det är en speciell bil eller att försäkringsbolaget bedömer hans ålder som en riskfaktor. Men kolla med fler försäkringsbolag är mitt första tips.

Det lån din bror tagit har normalt inget med val av försäkringsbolag att göra. Men om lånet är taget med bilen som säkerhet kan det vara problematiskt att skriva dig som ägare av den och därmed inte möjligt för dig att stå på försäkringen.

Stallmima
0

Vad är det för bil han har?  Visserligen betalar yngre personer mer i försäkring men denna summa låter absurd!!!  😮😮  jag betalar max 500:- / månad om inte mindre för min volvo i försäkring

flisan708
0

Säger som #2, vad är det för bil, vilken årsmodell, vilken typ av lån har han tagit? Att försäkringen är dyrare kan bero på åldern. Låter märkligt att försäkringen blev dyrare pga flytt. När han köpte bilen, var privat eller via en bilsäljare? Vad är det för typ av bilförsäkring han har skaffat sig? Går det att ta en billigare variant. Byte av bolag?! Kanske kan han få ner försäkringen i pris om han väljer samma bolag som där han har hemförsäkring, personförsäkring osv. Många har rabatter på sånt. Har han koll på vad vägskatten på bilen är per år? Lånetyp? Billån eller annan typ av lån. Där måste kontakta lånegivaren och fråga om det går att få över lånet på dig. Sedan måste du fråga dig själv om du vill ta över lånet, vad kan konsekvenserna blir för dig om han inte har råd att betala dig en månad. Ni måste komma överens om en överenskommelse där hur då betalningen ska ske. Gör det skriftligt, för även mellan familj kan det bli konflikter. Du kan säkert hitta färdigtryckta papper på nätet att fylla i om du letar. Tycker du nog i första hand ska försöka hjälpa han att reda upp detta innan du bestämmer dig för att ta över både försäkring och lån. Du kan kanske hjälpa han att förhandla sig till ett bättre avtal med både lån och försäkring. Ta kontakt med kommunens konsumentvägledare och be om råd. Att kolla upp saker innan man bestämmer sig för att köpa sig en bil är nog klokt men alla har vi gjort misstagen när vi var unga som vi lärt oss av. I värsta fall kanske han ska sälja bilen och försöka hitta en billigare bil. En ytterligare fundering som kommer upp är - hur har han räknat på service och eventuella repartionskostnader? Nu har jag skrivt mycket och ställt nog med frågor. Önskar er lycka till!!!!

Åsa S
0

Försäkringen ändras beroende på var man bor. Ex. i områden där det sker fler bilstölder, parkeringsskador etc. som i en innerstad så brukar man få dyrare försäkring eftersom det är mer troligt att man måste utnyttja försäkringen än om man bor på landet. +Unga killar råkar oftare ut för olyckor eftersom de ofta tar större risker = de ses som en högre risk för försäkringsbolagen = man får högre månadskostnad.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Fundera även på risken att om du tar över bil och försäkring att om en olycka eller stöld av bilen tex sker och försäkringsbolaget kommer på eran "deal" så att säga så kommer ni inte få ut någonting av dem.

De är medvetna om att detta sker hela tiden. I ert fall blir det ju lite tydligare då ni som jag förstår det bor på olika orter, och sker en olycka på annan ort än där den som äger och har försäkringen på bilen, kommer de att göra just denna utredning.

Om din bror har en bilmärkesförsäkring, så är dessa vanligen dyrare än andra försäkringsbolag. Säger som andra, kolla runt. Man kan börja med att gå in på olika försäkringsbolag  på nätet och göra en förfrågan där för att fram olika priser.

Anonym
Anonym
0

Han har en Mercedes Benz 245. Årsmodell 2011. Den är försäkrad i Länsförsäkringar. Han köpte bilden via en bilförsäljare. Vilken sorts lån han tagit vet jag inte. Men antar att det borde vara billån? Han tog ju lån för att kunna köpa bilen men var tvungen att betala en viss procent själv.

När han köpt bilen så kom vi fram till att länsförsäkringar var de som hade billigast försäkring på hans bil, borde vara så nu med men absolut värt att kolla upp det igen ifall något förändrats.

Vi syskon försökte få honom att köpa en billigare bil som förstebil, men han ville ha en ny och fräsch. Han lyckades dra med sig en rik snubbe för att välja ut bil, denne snubben intalade lillebror om att det var den bästa bilen och lillebror lyssnade på det. Nu i efterhand så har han faktiskt ångrat att han inte tog med någon annan. Så en läxa har han lärt sig. Förhoppningsvis ännu en nu.

Vi får kolla upp detta mera. Jag vill helst inte ha bilen på mig då jag själv redan lyckats kluddra till det med min egna. Snål som jag är så ställde jag den på mamma för att det blev billigare. För tre veckor sedan dog hon och nu ägs bilen av dödsboet. Tummen UPP!

Bjallstal
0

Förstår inte att man väljer att låna till en Så pass dyr bil. När man inte har inkomst nog att klara en ökad kostnad på 400:- i månaden utan att må dåligt av det. Den bilen är ju dyr i drift på alla sätt, försäkring, drift, skatt etc, Jag hade sålt den och köpt en billigare bil, helst utan lån. Och då skrivit försäkringen på någon som är över 24 år eller vad nu bolaget har för gräns. Min bils försäkring står på min mamma, precis som bilen då måste göra. Dock har jag själv betalat den kontant, trots att jag inte haft några höga inkomster.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

flisan708
0

#6 Eftersom han köpt den via en bilförsäljare tycker jag att ni ska åka tillbaka dit om han ändå ångrat sig. Förklara läget och även om ni kanske förlorar lite på det så kan det vara värt det. Kanske kan ni även hitta en billigare bil där som matchar hans plånbok bättre. Alla vet vi att det är lätt att ryckas med i glansen och tuffheten med en cool bil. Tror nästan att det kan vara värre för unga killar än tjejer. Tror säkert att han kan hitta en cool bil som kan matcha hans nuvarande ekonomi . Det finns så mycket bilar ute på marknaden. Beklagar sorgen gällande din mamma . Tycker att du ska undvika att ta över bilen eller den kanske utbytta bilen. Du får gärna fortsätta berätta hur det går. Jag hoppas verkligen att det går bra. Tror faktiskt att det kan finnas en lösning då han köpt den av en bilhandlare .