aktie kurser
vill göra tre aktie kurser, men vet ej vilken nivå dom ska vad på och vad man ska ha i. vill ha tips på olika kurs typer och vad man ska ha i de
Är det grundkurser du tänker?
Kurs 1: värdeinvestering och grunderna i fundamental analys
Kurs 2: Trendinvestering och market-timing. Grunderna i teknisk analys
Kurs 3: Optioner och derivat
tänkte mer kurser för nybörjare och sen när man har kommit i gång lite
Jaha du… jag tycker kurs 1 kan vara lämplig när man kommit igång lite då.
Men var skall man börja? Vad är en aktie? Lägga på lite om (vad är) vinster, utdelning och introducera PE-tal?
Men de flesta håller ju på med fonder, och då är trender en bättre ingång kanske?
En sak de flesta nybörjare missar är hur viktig utdelningen är. Att jämföra det vanliga OMX-indexet med Six30 Return index är nog matnyttigt. De flesta har kanske inte fattat att börsen står 50% högre idag än för 10 år sedan OM man tar hänsyn till utdelning.
TeliaSonera är ett rött skynke… men den ger ca 6% direktavkastning idag. Räknar man in utdelningarna har man med råge fått igen pengarna sedan den introducerades.
tänkte en kurs när man inte vet typ vad är en aktie och berätta grunderna i aktiesparande
Fundera igenom vilka frågor en nybörjare har. Svara på frågorna i kursen…
Fundera sedan igenom om det är saker man behöver berätta som de förmodligen inte kommer att fråga om.
Så har du kursen som en smäck!
Vad är en aktie?
Vad är en fond?
Finns det olika slags aktier?
Hur vet man om en aktie är "bra"? Vad tittar man på?
du vill kanske hjälpa mig med det med frågor
#6 Jag är ingen nybörjare… du har kanske några du känner som faktiskt är det? Använd dem!