Behöver tjäna pengar snabbt!
Hur?
Uppstått en grej med pengar så får inte så det räcker denna månaden.
(FK som strular)
Lagt ut saker på annons som jag inte behöver.
Får inte söka soc.
#1 Vet bara inte vad jag ska tillverka.
Inte tillgång till symaskin och material kostar i inköp, pengar jag inte har 😕
Här är det inte säsong för klippa gräs och så tyvärr.
Gå ut med hundar.
Annars finns det inte särskilt mycket över det som redan nämnts om du vill ha pengarna nu. De flesta jobb kräver att du arbetar först och oftast får man pengarna en månad efteråt.
Så låna av familjen eller en vän istället till det som behövs nu.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3 Ja om det finns i närheten är det ett alternativ, kan sätta upp lappar.
#4 Ska betalas tillbaka med sen. Och vänner vill jag absolut inte låna ifrån.
Satt upp lappar ang att promenera med hundar. Många vill dock mitt på dagen och då är jag sällan hemma
Nä, men ibland måste man. Eller så kan du ringa hyresvärden t:ex och be om att få betala hyran nästa månad eller dylikt. Samma med andra räkningar. Inte alltid de säger ja, men ibland. Men visst då ska du ju betala nästa månad också, men i så fall får du se över dina alternativ då du åtminstone har längre tid på dig.
Vad är det för fk penning du får? "Fel" sorts ersättning därifrån får man inte kombinera med annan inkomst för övrigt, så det inte ställer till det för dig.
#6 Inte råd att betala dubbla hyror nästa månad. Och samma med andra räkningar. Samlas liksom på och vill helst slippa det. Annars blir det dubbelt upp och då sitter jag i sjön kanske nästa månad istället.
Jo men ska ju betalas tillbaka sen och det vet jag inte när jag kan.
Och vet ingen direkt som kan låna ut heller.
Aktivitetsersättning.
Då kan du inte skaffa vanligt jobb för det räknas naturligtvis som inkomst och de drar in ersättningen till viss del eller helt beroende på vad du tjänar.
Nä, men ibland får man göra saker man kanske inte vill göra som att låna pengar. Eller sälja allt man har som är värt något om man har något sådant. Annars får du låta det gå till fogden. Många fler alternativ finns inte. Går som sagt att fråga runt där du bor och erbjuda hjälp med nästintill vad som helst, men är det stora summor du ska dra in… nja.
#8 Fogden är absolut inget alternativ, dit ska jag aldrig hamna. Aldrig.
Jo så är det men ska alltid betalas tillbaka. Så hgäller att hitta någon som kan låna ut på obestämd tid också. Och som har råd att låna ut. Inte enkelt förmig
Nej jobb är inte lätt att skaffa och då får jag ändå inga pengar förrän nästa månad så hjälper inte nu ändå.
Inga jättesummor nej. Under 4000kr.
Då är det att se om du får in pengar på att utföra tjänster, sälja saker, eller låna. Alternativ finns inte, som nämnt. Du behöver inte låna av en person heller, det går att låna av flera och göra upp individuella avbetalningsplaner med dem så att du får vara snål några månader framöver men att de får tillbaka sina pengar.
I övrigt förstår jag inte hur du inte får söka soc om du inte får pengar så du klarar dig.
#10 Redan kollat med dem. Inte rätt till soc just nu.
Har sökt billigare boende men inte funnit inom rimlig väg från skolan.
#11 Nej jag har inte rätt till soc. Redan kollat.
Känner inte 8 personer jag kan låna av.
Har knappt någon släkting som jag har kontakt med och i princip inga vänner.
Då vet jag inte vad du vill att någon ska göra. Det går inte att trolla fram pengar där inga finns. Mer tips än de du fått finns inte som skulle fungera just nu. Vad är det som ens gör att du inte har råd denna månad? Får man pengar från fk eller dylikt ska det gå även om det är extremt krävande, att få det att gå runt. Även när jag levde under minimigränsen fick jag det att gå runt även om det var ett rent helvete vissa månader. Man blir så illa tvungen.
#14 Därför att de strular. Och finns inget mer jag kan dra in på.
Blivit något fel så får bara halva summan denna månaden, tills det fixat till sig
#15 De tycker jag haft för mycket pengar så de anser att jag ska klara mig på detta minst 1-2 månader till vilket inte går. De kräver dessutom att jag ska flytta.
Då ska du ha rätt att söka soc för att få hjälp akut om det är så att de som ska ge dig en inkomst strular och det inte är ditt fel. Soc anser att man inte får pengar om man har tillgångar eller faktiskt fått så man skulle klarat sig men valt att spendera det på annat.
#18 Redan kollat med dem som sagt.Och de har sagt nej.
Fast av vilken anledning? Om de sagt nej med motiveringen att du haft tillräckligt med pengar eller har tillgångar så är det ju fullt logiskt att de säger nej.
#20 Läs #17
#22 De anser att jag kan bo billigare. Min ligger på 3500 kr i månaden. Eftersom jag bor själv anser det att jag kan bo billigare. Men svårt att hitta billigare här.
#23 Har du ens försökt?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#24 Ja.
Men hjälper inte med flytt nuändå eftersom det är 3 månaders uppsägningstid på detta boendet och sedan ska man hitta också
#25 Det är ju inte så att det sitter stekta sparvar o väntar på att få flyga in i din mun.
Tips på fattigmat: havregryns o rågmjölsgröt, har du klirr i kassan blandar du i torkad frukt, låt svälla i vatten över natten. Har du råd med mjölk så använd bara några droppar för smakens skull.
Överbliven gröt blir rena söndagsmiddagen efter att den stekts o åtnjuts på en knäckemacka, bra variation från vardagen när man bara haft råd med aromat som pålägg.
#27 Nej det vet jag. Detta var inget jag visste i förväg och därför jag behöver pengar så jag klarar räkningar plus mat.
Men sökt annat boende tidigare men när jag väl hittat billigare inom rimlig sträcka så har jag inte fått det.
Fast de räknar ju utefter en riksnorm, om du har "vanliga" utgifter och inte köpt något dyrt så är det ju beräknat att du haft råd. Sen om de pengarna försvunnit till annat det är ju inte Socs fel.
#29 Haft bara vanliga utgifter. Ingen extra lyx. Mat, hyra, räkningar, lite kläder, resekostnader. Men de anser att jag ska bo billigare bland annat. Och de anser att jag inte får pengar denna månaden som kommer utan ska klara mig på det. De anser att man ska leva i princip under minimum
#30 Nej de anser att man ska leva vid minimum och det överlever man på. Anser de att din hyra är för dyr så får du i så fall försöka hitta något mindre.
#31 Jag har ju skrivit mer än en gång att jag har sökt billigare men när jag väl hittat har jag inte fått lägenheten.
Och löser inte kostnaderna för oktober månad ändå. 3månaders uppsägningstid mm
Tydligen inte. Jag har bara utgifter jag måste ha för att klara vardagen men de tycker inte det tydligen.
#32 Nej men det kan ju göra så att du inte får samma problem igen.
Om du fått pengar som tar dig över minimumgränsen så ska du kunna klara dig. Att det fattas 4000:- förstår jag inte, det är ju nästan hälften av vad jag får i månaden totalt.
#34 Därför att jag får bara hälften av kostnaden denna månaden.
Mjo men söker som sagt hela tiden men inget napp.
Men behöver pengar denna månaden. Annars går det inte runt.
Men om allt du säger stämmer så har du alltså inte fått minimumbeloppet denna månad och då ska soc gå in och hjälpa till. Om du inte hade pengar de senaste tre månaderna som hade kunnat räcka hit men du spenderade dem på annat.
#36 Som sagt, det går inte att trolla fram pengar, du har fått förslag. Duger de inte så finns det inget mer att göra förutom att vänta på fogden.
#37 Ja jag har inte fåttminimumbelopp men soc vill inte hjälpa. Redan kontaktat dem.
Inte sagt att det inte duger, Sagt att det inte är genomförbart. Lever på minimum när jag får hela summan nämligen så finns inget utrymme för mer. Och känner inte så pass som kan låna mig summan heller.
Och kommer jag till fogden är det risk att jag inte får hyra mer där jag hyr. De har krav att man itne får ha anmärkningar där.
Försökt få helgsjobb men inget napp.
#38 Men då finns det inte så mycket mer att göra.
Behöver fixa fram pengar på något annat sätt.
Något annat sätt måste det finnas.
Satt upp lappar ang promenara med hundar igen samt barnvakt.
#40 Inget lagligt.
SMS-lån med hög ränta finns visserligen, men då blir det samma sak nästa månad. Men kan du inte låna av någon, inte hittar något jobb (och du får inte ha "vanliga" jobb ändå om du vill få pengar från fk), inte kan sälja något… vad tror du då det finns för alternativ? Det går som sagt inte att trolla fram pengar. Visst kan man ha tur och typ hitta 100:- på backen eller nåt, men 4000:- lär du inte hitta under en sten.
#41 man får jobba när man har ersättningen men bara till viss procent och man får jobba helg och kväll utan att förlora ersättning Inte sagt att jag inte kan sälja något. Har lagt ut saker jag kan sälja. Hur stänger man detta? Får inga svar på frågan ändå nu
#42 Du har fått de svar som finns.
#38 Om du betalar din hyra i tid o har förstahandskontrakt kan du inte bli vräkt.
Ut i naturen och samla pantflaskor, tar lite tid men man kan få ihop bra summor faktiskt.
Det är lingonsäsong nu, och ett exceptionellt gott lingonår på många håll. Det är många som betalar bra för en 10-litershink, som kanske tar ett 1-2 timmar att fylla och en halvtimme till att rensa. Jag plockade 14 liter häromveckan på ca två timmar. För husbehov, dock. Men jag känner flera som plockar bär och tjänar ganska bra på det, t.ex. morsan har plockat och sålt blåbär i sommar för ca 500 euro (blåbär är klart jobbigare att plocka än lingon), och det strongaste jag hört på länge är när en bekant 80-åring berättade att hon har plockat uppemot 300 liter blåbär, för hand, inte med plockare, denna sommar. Det måste ha gett henne en bra bit över 1000 euro i skattefri förtjänst.
Så om du bara har möjlighet att ta dig ut i skogen, klä på dig lite gamla slitna plagg, köp en plockare, en rensare och några hinkar för 100-150kr och sälj lingon via facebook. Timlönen är inte jättebra, men är man flitig och har tid så kan man faktiskt tjäna ganska hyfsat och lönen för mödan får man genast. Dessutom är det bästa sortens terapi att vara ute i naturen. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Betala de viktigaste räkningarna. Skjut upp de andra till nästa månad. Kanske har du en del mat i skafferi och frys + att du kan plocka burkar så du klarar resten. Finns mycket man kan hämta i naturen, men plocka inte svamp om du inte är duktig på det. Trattkantareller börjar komma nu. Lätta att sälja till privatpersoner eller restauranger.
#47 Kan inte skjuta upp dem till nästa månad då jag inte kommer att få tillräckligt för att täcka dem och dem nya tyvärr.
Nej svamp är jag urkass på.
Nja sådär i frys och skafferi. Har bara liten frys så kan inte köpa så mycket åt gången.
Eftersom du dissar alla konstruktiva förslag äterstår att fnaska.
#49 Dissa för mig är att avfärda något är genomförbart inte att säga vad som inte är genomförbart. Men alla tänker vi kanske olika där men det är inte samma sak för mig.
Aldrig. över min döda kropp. Bor hellre på gatan, Tänker inte sälja mig billigt och riskera massa saker, jag är värd mer än så.
#51 Bär kollar jag för fullt redan men ingen större lycka än.
Även sökt att ut och rasta hundar samt barnvakt. Men inget napp där annat än dagtid än så länge och då är jag oftast inte hemma.
Skjuta upp räkningar och flytta hjälper inte i detta fallet.
Villig att göra det som går helt enkelt, det som är genomförbart.
#53 Nej har tyvärr ingenting sånt :( Bara billighetssmycken.