Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 3421 ggr
Snuttefia
1

Månadsbudget!

Hej jag och mina tre fluffiga söner på fyra tassar ska antagligen flytta den här månaden. Inget är klart än och vet inte om alla mina pojkar följer med.
Att göra en budget till sönerna var lätt, men till mig själv är svårare.

Antar att jag behöver lite hjälp från kunniga och erfarna, jag kommer inte att lämna min budget öppen här men jag kommer behöva tips och så vidare, att göra en budget är svårt och att ta sina pojkar och flytta hemifrån är både svårt och stort.

Så alla budgettips eller liknande är välkomna lika mycket som, ja alla tips för att flytta hemifrån. Kram! :)

M.V.H Snuttefia

Aleya
0

Jag har kommit långt på detta:

Betala alltid hyran först när den dagen man sitter och betalar. Om det nu skulle ev skita sig med pengarna. Det är alltid en kostnad som är fast.

Andra räkningar kan man förhandla om om det är i ett sådant läge.

Att alltid betala sina räkningar.

Detta med mat är jag dålig på att lägga upp en budget på, jag köper lite hipp som happ. Men bra är ju att lägga upp en budget.

Sen är sparande bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Snuttefia
0

#1 Tack för ditt svar! Självklart är ju hyran viktigast!

Sen undrar jag en sak: Räcker 2000:-/mån att lägga på ica kortet för mat till mig, mat till katten, kattsand och diverse annat, alltså typ en ica summa i månaden på 2000:- som man kan köpa det man behöver för en månad?

M.V.H Snuttefia

Aleya
0

#2 går nog tyvärr på minst 3. jag vet ju dock inte om du äter någon speciell kost

Medarbetare för Julen

Snuttefia
0

#3 3!!!?? För mig själv och en katt? Hans foder kostar 11:-/st och antagligen 220:- i månaden och för min del äter jag typ vad som helst…

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
0

Hans sand kostar 75:- st men brukar köpa två så det blir 150:-

M.V.H Snuttefia

Aleya
0

Tänker på att mat för människor för en månad kan vara dyrt.
Tycker att det där måste du testa dig fram.

Medarbetare för Julen

Snuttefia
0

Jajo.. men det är 500:- i veckan ju, känns som det borde räcka…

M.V.H Snuttefia

Ravynsfair
1

Jag handlar mat för max 1000kr i månaden och då är kattens mat och sand inräknat, haha! 
Kör med kristallsand, mycket drygare än vanlig klumpbildande, mat äter hon i form av mjaus stora burkar. 
Passar ALLTID på att köpa på mig några när det är erbjudanden även om jag inte alltid behöver. Bra o ha extra mat om någon månad blir snål.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Snuttefia
0

#8 Om det funkar för dig borde det funka för mig med en hel tusenlapp extra! :) Min katt äter mjau tetra han tycker inte om det på burk :P

M.V.H Snuttefia

Fridaaaa
0

Vi äter mat för 2 personer för 2500kr/månad och då har vi ändå glutenfritt och laktosfritt i kosten.

Har du bara en katt med så borde 2000kr räcka 🙂 Planera varje vecka och veckohandla efter lista. Köp på extrapris och frys in det som går.

Testat bozita blötmat till katten? Köper 16 pack 👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snuttefia
0

#10 Nah har inte testat Bozita men vill inte hålla på att byta.
Tack så mycket för ditt svar.
Hur ska jag planera veckan tex?

M.V.H Snuttefia

Fridaaaa
0

#11 Brukar gå bra att ge båda dem två, ganska snarlika 🙂 När jag inte har bozita hemma har jag köpt mjau istället 👍

Jag vet inte hur det kommer se ut men försök planera middagarna och handla ingredienser efter det.Kanske kolla vad det är för erbjudanden och laga rätter efter dem. Och du som äter typ av som helst: rotfrukter när det är säsong mm. 
Vi försöker handla för max en viss summa varje vecka

Snuttefia
0

2000:-/mån är ju 500:- i veckan…. så det borde inte vara ett problem… :)
Mjau och Bozita är ju typ samma men… vill hålla mig till mjau så länge.. :)

M.V.H Snuttefia

Fridaaaa
0

#13 Nej klarar vi oss på mat på två personer för max 600kr/vecka så klarar du dig och din katt på det 👍 Våra två katter med försäkringar går på max 500kr/månad med bra mat och sand också :)
Tänkte mest att det billigare 👍

Snuttefia
0

#14 Ah.. ja man kan ju köpa in Bozita ngn gång och se om han gillar det och ha det i nödfall eller så. Jag räknade ut att om man ska ha två av min katt så landra man på kanske 8-900:-/mån… 
Men om du en till och två katter klarar sig på 600:- i veckan så borde 500:- i veckan inte vara någon match! Tack så mycket för ditt svar men:
Vill bara försäkra mig om att vi tänker lika nu, det jag tänker är att ladda 2000:- i månaden på mitt ica kort och det ska räcka till allt man kan behöva på ica i månaden. Såväl mat till mig och katten som sand, toapapper, ajax, tandkräm och sånt.
Ledsen om du faktiskt tänkte som mig, är ganska stressad osv… :)

M.V.H Snuttefia

Fridaaaa
0

#15 I våra 600kr/vecka ingår inte toapapper, tandkräm och sånt. Och inte katterna. Men eftersom vi köper mycket laktosfritt och glutenfritt borde du klara det på dig och en katt 👍

semenius95
1

Såhär ser mitt ut.. 

per månad:

4800:- hyran
150.- Elen
ca 200-700.-  för vovven. (1-2 ggr per år en 15kgs säck 495:- och 3-4ggr året ärre klippning 500:-, 280:-/året vaccination, 220:-försäkring i månaden. Sen godis och bajspåsar, leksaker osv. 
110:- hemförsäkring. 
Räkningar (dum som man varit och handlat på kredit) 1594:- 
195:- för mobilen
200:- busskort
150:- cigg. (rulla själv)
1200:- för mat och hygien artiklar osv. 

Första månaden kommer vara dyr. Då man ska köpa hem mjöl, socker, osv. De jag tänkt göra är att gå runt mellan butikerna. (har coop, willys,netto och ica nära) Kolla i reklambladen var de är billigast och handla där. Kommer köpta typ, pasta, potatis, ris, korv, köttbullar, fiskpinnar, kyckling och sånt. Sen stödhandla var vecka med mjölk och bröd.

flisan708
0

Ett tips gå in och läs på konsumentverket. Ett annat tips, ha autogiro på hyra, el, mobilabonnemang , försäkringar - alla fasta utgifter du har. Då vet du alltid att de dras och inte kan försvinna.

parsley
1

Socialbidragsnormen / konsumentverkets riktlinjer motsvarar en matkostnad på ca 60 kr per dag eller 1800 kr per månad. De pengarna ska räcka till en vuxen som äter alla mål hemma eller har lunchlåda med sig till jobbet, dvs man betalar all mat man köper. Exakt vad ev husdjur kostar i drift vet jag inte riktigt, men 60 kr till människomat per dag räcker långt. Man kan inte äta fint, ekologiskt kött varje dag, men det räcker till vanlig mat (hur man nu definierar det) och det går att pressa matbudgeten om man skulle behöva.

Vanja
1

Har du inget billigare alternativ än ICA runt dig? 
ICA kan vara ganska dyrt, iallafall häromkring. Då är coop eller lidl mycket bättre.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[niklaeri02]
0

Hej

När jag bodde ensam och pluggade kostade mat, hygien, och liknande runt 1600 kr/mån vill jag minnas.
Jag sparar för tillfället alla kvitton, och antecknar om jag inte har kostnaden på kvittot, och skriver in i ett dokument varje månad. Månaderna ser rätt lika ut för mig, ganska stabilt, men det som kan variera är till exempel godis, och att köpa mat ute.

Ett tips som funkar för mig är att betala alla räkningar så fort pengarna kommit in på kontot, och sedan betala det viktigaste på en gång. Då har man resten att leva på efter det (vilket brukar för mig vara nöjessaker)… Alltså BÖRJA med att betala det viktiga på en gång, och utgå sedan efter det som blir över… 🙂

[niklaeri02]
2

Har för övrigt ett konto hos Coop med en kredit på bara 300 kr (vill helst inte ha större kredit för att slippa bli skyldig pengar i onödan). Detta kort heter till och med "betala före". Man sätter alltså in pengar på det, som ett matkonto, liknande det du har på ICA.

Bara att räkna på för hur mycket man äter per dag, och ta det gånger antal dagar i månaden. Till exempel 25 kr per lunch och middag = 50 kr, + mellanmål och frukost kanske 20 kr eller så? Totalt = 70 kr per dag. 70 x 30 = 2100 kr + övrigt man handlar där som hygien = 300 kr? Det blir totalt 2400 kr/mån… Då har man något att rätta sig efter. Men gör dina egna beräkningar, och lita inte bara på mitt exempel 😉

Lycka till

[Daisy-Moa-Elsa]
2

TS hur har det gått med ekonomi/budget nu när det gått några månader?

Snuttefia
0

#23 Oj vad det var länge sen jag var in på iFokus. Det har gått bra :)

Tack alla för hjälpen, vänder mig till tråden igen om jag behöver mer hjälp :)

M.V.H Snuttefia

[helga21]
0

Ett tips kan vara att köpa kattmat och sand på ww.zooplus.se och att ha de återkommande räkningarna på autogiro.

Snuttefia
1

Tack för tipset #25! :)

M.V.H Snuttefia