Kommande månad
Jaha. Med en hel del nya överraskande utgifter denna månad (reparera bilen bla) behövde jag göra en budget för denna månad. Det var hälsosamt. En julstjärna som jag gärna vill köpa till en bekant visar sig gnaga på kommande veckas "glasspengar".
Nu tycker jag hon är värd en julstjärna så jag avstår gärna men det var intressant att se hur budgeten läxade upp mig.
Du kanske ska göra en helårsbudget och sätta undan pengar till uförutsagda utgifter
Jag har en besparing men vill inte röra dem. Jag tkr jag har gjort en beräkning denna månad som funkar med julklappar och mat men jag måste överväga de små inköpen som lätt blir varje dag.
Ibland är en liten "kalldusch" bra att få mellan varven så man ser över sina "småspenderingar".
Ja, verkligen!
En budget är alltid bra och har man en mindre ekonomi så är faktiskt ett perfekt komplement till budgeten att föra kassabok på alla inköp. Många gånger kan man ju minska ner onödiga inköp på grund av att det kommer svart på vitt med kassaboken.
Jag gjorde så här att jag listade alla större "måste-inköp" veckovis över hela månaden i ett Excel-blad. Julklappar, matinköp, reparera bilen etc. Sen drog jag av summan av dessa måsten från lönen. Det jag hade kvar kunde jag dela upp på månadens 30 dagar (tills nästa lön). Mycket nyttigt att se hur mkt man har per dag att "bränna".
Det braiga är att jag kan summera varje vecka och sen veta exakt hur mkt jag ska ha kvar på kortet på söndagen, dagen innan nästa period.
Excel är mycket användbart sedan är det ju väldigt bra att ha ett sparande varje månad så man inte "bränner" alla pengarna man har tillgängliga.
Jag gör på ett liknande sätt fast månadsvis där jag drar av från lönen i följande ordning:Sparande,räkningar,mat,bensin,buffertsparande,nöjen…efter dessa utgiftsposter så står mitt lönekonto på noll. Totalt balanserad budget varje månad.
Ok. Jag gör så också men just denna månad var det extra låg lön in pga sjukskrivning tillsammans med extra mycket utgifter så jag kände att jag måste göra en detaljerad budget så jag vet exakt hur jag ligger varje vecka. Det blir ju lite av en sport också.
Igår låg jag på den summa jag borde ligga på imorgon. OCH jag ska på fest idag. He he. Så jag måste använda mig av osthyvel-metoden. Jag ska i det längsta dra mig från att ta från sparandet.
Det gör du klokt i att låta sparandet vara orört.
Fest måste man gå på ibland & leva i nuet men har man en plan hur man ska hantera det hela så är man på en bra väg och då tappar man inte kontrollen.