Tips på billig & nyttig mat.
Jag har gjort en ganska tight budget för det närmsta månaderna för att hinna fylla kontot så mycket som går innan jag ska resa till N.Y i juni samt börja studera i höst (det jag sparar till i första hand.) Jag har planerat att från och med nästa lön hålla en mat-budget på 250 kr/v (1000kr mån) och undrar om ni har några tips på bra och billig mat inom dessa ramar. Jag äter inte godis/socker,pasta,bröd eller kött. Tar tacksamt emot tips och inspiration för att slippa äta rotfrukter och linser enbart. ;-)
Ett tips är att leta efter "studentmat" på google, finns massor med hemsidor! Om du har instagram rekommenderar jag @studentkak. Lycka till!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Ägg är både billigt och nyttigt. Lycka till med resa o studier!

Matpriskollen är en sida som listar aktuella extrapriser.
250/7 = 35 kr per dag är en tajt matbudget. Socialbidragsnormen är t ex på ca 60 kr per dag.
Ägg är som sagt billigt och går att variera en del. Om du äter kyckling, men inte däggdjur, så brukar hel kyckling vara prisvärd, även om den inte är på extrapris. Man kan även koka buljong på skrovet och dricka buljongen som den är ev ihop med äggula och extra fett.
Vitkål brukar vara billig och prisvärd de månader som innehåller bokstaven R. Kan t ex stekas eller blandas till coleslow eller någon sk veckosallad.
Soppa kan vara billigt, beroende på vad man har i den.
Olika kålsorter.
Och ett extra tips om du jagar extrapriser: ladda ner Matpriskollen. Då kan du lägga in dina matbutiker och se på ett ställe vilka extrapriser de har. Och du kan söka på specifika varor och se om nån av affärerna har det. Rekommenderas 🙂
Matsmart hittar du nog en del på.
Havregrynsgröt är billigt. Gott (tycker jag). Mättar länge. Nyttigt. Håller både kroppen och magen i form.
Soppor i alla former är både gott och billigt.
Morotssoppa t.ex
/Maria
Grönsaker efter säsong, tex nu är det ju rotfrukter och kål för hela slanten och sen lök såklart.
Ris och potatis är båda billiga, potatis är snäppet mer mättande .
Som protein så är nog torkade baljväxter billigast, det finns ju fler baljväxter än bara linser.
Även om det ovan innehåller rotsaker och linser så finns det så mycket mer än bara det. Lägg till lite krossade tomater eller tomatpuré och du kan äta massa olika rätter.
Glöm däremot inte att kolla vad du har i skåpen också. Även om bönor tex är billigt så blir det dyrt om du måste köpa hem allt nytt, så även om miso (tex) inte är billigt så är det billigare att göra misosoppa om du har miso än att köpa massa billig mat som du inte har. Så inventera!
1000:-/person och månad är helt klart möjligt. Nu är vi ju 2 (eller ja 2½) men det är inte ofta vi kommer över 2000:-/mån, ibland kommer vi så lågt som under 500:-/mån (det är däremot på sommaren, då finns det ju så mycket ätbart i naturen och odlingar att man knappt behöver köpa nått)
l'm back
Tack för alla tips! Har fått massor med inspiration nu. Levde på liknande budget för några år sen och visst var det lite jobbigt i början när man var van att köpa lyxiga produkter men man vänjer sig snabbt. :-) Ska även ladda ner matpriskollen så kan man anpassa sig efter erbjudanden osv.