Mitt sparande
Tänkte bara visa mitt mål om sparande jag gjorde precis. :)
Jag bor fortfarande hemma så har inget jag måste betala varje månad, vilket gör det hela mycket enklare. Det som isåfall kommer att köpas kan jag välja bort, såsom mat/godis, djurtillbehör osv, men det kommer jag ha råd med om jag nu vill köpa det. :)
Mitt mål är alltså att spara 10.000 kronor detta året, vilket jag tycker låter rätt mycket 😎 Jag är 16 år. :)
Jag kommer spara mer än det eftersom jag kommer börja jobba mer nu till våren, och även sommarjobba. Men detta är lite mer att spara själv från studiebidraget jag får :) Vill alltså bli bättre på att spara och ha hand om min ekonomi detta året! Jag är och har alltid vart bra på att spara, jag är väldigt snål och ställer mig alltid frågan "behöver jag detta?" innan jag köper någonting (mat och godis räknas inte med där, haha). Men nu har jag ett jättestort mål enligt mig att klara :))
Det är alltså 507 kr jag kommer spara i månaden, inte jättemycket, men det blir mycket i längden. Då har jag 500 kr att röra mig med varje månad, men tror inte jag kommer använda upp de pengarna ändå. Får hoppas jag har 10.000 kr på sparkontot i december!
Wish me luck (:
Lycka till! Så duktigt av dig att ha ett sparmål.
En sak jag tycker är jättebra är att min bank Swedbank har en app där man kan "spontanspara" enkelt utan att behöva logga in. Om jag någon gång står och väger om jag ska ta en fika ute, eller om jag ska köpa en tröja jag egentligen inte behöver, så kan jag istället fika hemma eller strunta i spontanshoppingen och den summan jag skulle betalt för det sparar jag istället på mitt sparkonto. Hajar du? det blir direkt en liten morot när man ser att summan växer av sina egna beslut!
Det var ett litet tips bara 😉
Wow jättekul att du börjar med sparande i din ålder och lycka till 👍
l'm back
#1 Ah, tack! Jag har slutat ta med mitt kort när jag går till skolan, för att slippa köpa någonting extra bara för jag kan! 😃
#3 smart, minns jag rätt brukade jag göra liknande då marknaden är i stan (stor händelse här) fast jag hade lite lösa pengar att spendera men inte allt jag hade om man säger så.
l'm back
#2 Tack så mycket! :)
#4 Jag brukar aldrig ha cash alls, så det funkar bra för mig! (: Man skulle kunna tro det är rätt svårt att stå emot shoppingen här i stora Göteborg, när jag går förbi stora shoppingcentret varje dag men jag är helt enkelt alldeles för snål för att köpa någonting för över 200 kr 😂
#5 fast betalkorten uppfanns faktiskt för att man skulle shoppa mer. Forskning visar att pengar i handen känns svårare att handla upp än siffror på ett konto.
l'm back
#6 Jaså. 😎 Tur för mig då, jag har mycket enklare att handla upp cash eftersom det känns som att dom pengarna "räknas inte", det är pengarna på mitt konto som räknas 😛
#7 Det ska ju alltid finnas undantag
Själv gråter man inombords om man lämnar över en femhundring till kassörskan men att dra kortet är alldeles för lätt. Även när det gäller vettiga saker som tex mat.
l'm back
Jag sitter ungefär i samma läge, student som försöker kontrollera ekonomin lite mer, och så ska jag spara så mycket jag kan. Målet för mig är dock 50 000 för att ha som en "veterinärbuffert" när jag skaffar hund, så där känns målet en bra bit bort. Kommer nästa månad över 3 000 i alla fall, så det känns ju bra!
Det jag har gjort är också att starta ett extra sparkonto, varifrån jag tar pengar i ett mer "kontrollerat" syfte. Jag skriver upp saker som jag vill ha, i princip allt som går över en 100-lapp, och så planerar jag när jag har råd att köpa det, så tar jag pengar ifrån det kontot. Det gör att jag har en chans att fortfarande köpa det jag vill ha, men det ger mig chansen att tänka över saker både en andra och en tredje gång. (T.ex. har jag nyligen köpt billiga vardagshörlurar, skärmskydd och en väckarklocka därifrån. Nästa mål är en klippning och dyrsata till hörlurar till resor, jobb och så vidare :))
Jag har 1000 kronor i månaden, betalar ingenting förutom det jag aktivt köper (dvs inte telefon, ridskoleräkning etc). 370 kr var i vardera sparkonto, det ger mig 260 kr i "övrigt", som ska gå till bensin till moppen, Loka, fika på stan, etc. Allt som är "för att jag vill" så att säga. Alla de pengar som är kvar av "övrigt" den 19:e delas på hälften in på vardera sparkonto, som en liten morot.
Lycka till med ditt sparande!
#9 Oj, det var mycket pengar. :) Hur länge har du sparat hittills och hur länge tror du att du kommer att behöva spara för att få ihop dina 50 000?
Jag har tur att jag inte behöver betala bensin till moppen eller telefonräkningen, hoppas jag inte behöver göra det.. 😐
Jag har bett pappa starta ett sparkonto åt mig där han kan sätta in mina 507 kr varje månad, hoppas han gör det. (:
Lycka till med ditt sparande med!
Jag har sparat extremt ineffektivt under något år, så har som sagt bara någon liten tusenlapp där. Om jag fortsätter att spara som jag gör nu - med det nya systemet dvs-, hela vägen igenom, så är jag klar om drygt 10 år :D
Då har jag bara räknat på "basbeloppssparande" dvs 370 kr varje månad, tills jag är klar. Sedan så tillkommer det ju t.ex. presentpengar, förhoppningsvis lite sommarjobbslön, och så vidare. Alla sådana "extrapengar" - utanför mitt barnbidrag/stuidebidrag - delas på hälften, precis som "övrigtpengarna", så jag hoppas kunna vara framme ett tag innan jag blir 27 i alla fall :D
(Så hoppas jag ju kunna spara mer varje månad, om/när jag stadigt får in mer än en 1000-lapp i månaden, men samtidigt är 370 kr/mån något som jag förhoppningsvis kan hålla oavsett vad, som händer, så jag räknar med det. :))
#11 ah okej! (:
--
Pappa sa att han kan starta några konton åt mig som har automatisk överföring och sådär, fattade inte riktigt vad han sa men det blir bra :) Han sa någonting om fonder också, haha. Tror verkligen detta kommer att gå! :) Även om jag inte är medveten om att jag sparar så mycket varje månad så sker det automatiskt utan att jag kommer behöva tänka på det! :)
#7 Jag är precis likadan! Pengar på kortet är heliga, men kontanter är ändå "borta" ungefär. 😛 Så det där med att handla mer med kort och mindre med kontanter stämmer inte in alls på mig,

Mvh Stephanie 

Hej hopp gummisnopp :)))
Nu är det sista månaden på året och jag har sparat varje månad 🙂 Jag ska ta en titt snart om hur det ser ut med mina pengar.
Jag startade ju ett sparkonto och har väl runt 500-1000 där, men sedan startade mamma ett fondkonto åt mig istället och jag är inte säker på hur mycket pengar jag har men kanske 6000? Vet ej..
Ska kolla upp allting snart men jag har iallafall fortsatt spara hela året :)
Nästa år kommer jag betala hälften av min telefonräkning och för att ha pengar kvar att använda varje månad kommer jag bara spara 200 kronor per månad. Men jag har sökt jobb och ska spara så mycket som möjligt för jag har ansökt att bli utbytesstudent i Frankrike till hösten nästa år :) Så det är dit pengarna kommer gå, antagligen.
Cirka 5300 kr har jag sparat ihop och då har jag tagit ut pengar därifrån några ggr också :) Så hälften av vad jag hade hoppats på haha men bättre än inget 5000 är mycket pengar för någon som inte har ett jobb :))
Bra jobbat! 👍