Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1994 ggr
nawalmousa
0

Jobb

Hej, 

Det är så att jag är en 18 årig tjej som bor runt malmöstället och har letat jobb i snart mer än ett halvår, men hittaaaar ingenting.

Har ett väldigt bra cv med allt jag jobbat med innan, som servitris, ledarskap och andra grejer men ingen har erbjudit mig ett jobb, sökt vartenda en på arbetsförmedlingens hemsida så det där är inget tips.

Så snälllllaaa rara ni ge mig tips på vad för jobb de kan finnas, vart man kan söka och vad jag kan göra för att hitta ett jobb lättare, är verkligen i behov av det.

Det är verkligen behövligt för mig för jag har en del saker jag måste betala av också, men det går verkligen inte att hitta något jobb, studerar så skulle helst vilja ha helgjobb och vardagar efter 16.00

VildaVittra
0

Ring Personlig assistans-firmor, de brukar behöva vikarier, vilket kan leda till fast anställning om brukarna klickar med dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nawalmousa
0

#1 har du tips på några ställen? :)

VildaVittra
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
0

Kanske något slags lager som behöver folk på kvällar helger. Finns det några stora internetshoppar med lager i Malmö? För isåfall kan det ju hända de behöver folk som plockar ihop ordrar speciellt vid högsäsonger brukar såna behöva extrajobbare.

Kan tyvärr inte ge tips om specifika företag eftersom jag bor rätt långt bort från Malmö.

kallepudas
0

Med tanke på det du kan så kan du ju söka upp restauranger och gå in och höra om dom behöver någon som jobbar extra på kvällar & helger.

Kan tänka mig att det skulle kunna leda till extrajobb för dom får direkt ett ansikte på dig som person så en rejäl promenad kan säkert fixa detta. Alla företag drabbas ju av sjukdomsfall förr eller senare.

Jobb på arbetsförmedlingen där blir du bara en "sökande" så oavsett om ett företag söker personal eller inte så kan man ju alltid höra sig för. 

Lycka till.

tlover
0

Vården i allmänt kan vara ett tips, de söker ofta jobb och (tyvärr) har dom sällan höga krav förutom lågt lönekrav. Inom vården behövs folk som jobbar hela tiden så nått borde du kunna hitta.

Var bemanningen för vården är i Malmö vet jag däremot inte men det borde gå att hitta genom några googlingar.

Ett tips är att kolla inne på jobb iFokus också.

l'm back

nawalmousa
0

#3 Tack så jätte mycket för hemsidan snälla du!!:)

#4 Jag vet inte hur man kan söka på sådana ställen eller vart dem finns det är ganska svårt att hitta;(

#5 Jag har gjort de, men då slänger dem säker cv och allt sånt på direkten för har inte hört av någon, men det är inte så mycket jobb på restauranger nu heller pågrund av att dem inte har så många kunder.

#6 Vart kan man hitta dessa jobb? Krävs inte utbildning?

[helga21]
0

# 7 Jo inom vården krävs som regel någon form av utbildning.

tlover
0

#7 Nej, dom tar oftast in folk utan utbildning, du får lägre lön än de med utbildning däremot (så ofta tar dom hellre in dom utan utbildning). Var man kollar i Malmö vet jag inte.

l'm back

[helga21]
0

# 9 Det var något nytt. Hoppas man inte råkar ut för någon som inte har utbildning. Själv är jag utbildat sjukvårdsbiträde med 2 terminers utbildning och praktik på 3 ställen och har  arbetat som detta i 4 år. De får inte lägre lön de får samma lön som de andra då det finns ett fack där som har avtal med arbetsgivaren. Sen beror det på vad du söker som. Du får knappast arbete som undersköterska eller sjuksköterska ifall du inte har någon utbildning och jag betvivlar att de hellre tar in någon utan utbildning.

tlover
0

#10 Jag har själv ingen vårdutbildning men har jobbat på flera älreboenden, handikappsboenden och som personlig assistent. Jag har även varit delegerad

Det kallas inte undersköterska men det är samma uppgifter, bara lägre lön.

l'm back

[helga21]
0

# 11 Jaha det är så du menar. Jag avsåg sjukhusvården. En vän till mig fick utbildning till undersköterska för att få rätt behörighet för hemtjänsten men hon hade arbetat som personlig assisten och dessa är det brist på men knappas ett arbete som T.S kan ta.

VildaVittra
0

#12 Varför skulle inte TS kunna ta sådana jobb?

tlover
0

#12 Jag vet även dom som jobbat inom hemtjänsten utan att vara uska.

Jag ser inte varför TS inte skulle kunna ta sådana jobb. Det handlar faktiskt mer om hur man är med folk än utbildning

l'm back

[helga21]
0

# 13 och # 14 Då hon studerar och vill ha arbete efter kl 16.00 och på helger. Personliga assistent är som regel anställda av den de arbetar hos. Annars ser jag inget hinder.

# 14 Jag sa inte att man behöver vara uska för att få jobba inom hemvården. Många är sjukvårdsbiträden som jag känner.

VildaVittra
0

#15 Personliga assistenter jobbar dygnet runt och de kan bli sjuka de också

Och vikarier är anställda av företagen, inte av privatpersonen (om nu denne inte startat egen firma). Det är jättevanligt med studerande assistenter, så försörjde jag mig själv när jag pluggade. 

Och anställning som vårdbiträde behövs det ingen utbildning för alls, de får gå bredvid några dagar, blöjbyten är inte hjärnkirurgi. .

[helga21]
0

# 16 Tack för vänlighet att upplysa mig om detta men jag känner redan till dessa förhållanden.

Ett särskilt tack för upplysning om vårdbiträdenas arbetsförhållanden. Så att jag gick två terminer och läste olika ämnen inom vården  bl.a anatomi, smittskydd och städningen av sjukhus var fullständigt onödigt.

Detta är en sajt om privatekonomi om du inte uppmärksammat detta.

VildaVittra
1

#17 Ja det är en sajt om privatekonomi (varför du i hela fridens namn skriver detta till mig?), och TS frågade efter olika arbeten, ska man då tyst titta på när du påstår felaktigheter vilket kan medföra att TS inte söker sådana tjänster? Och om du redan visste detta, varför påstod du motsatsen? 🤔

Ja, jag skrev om de obefintliga utbildningskraven som finns för dessa jobb. Tråkigt att du uppfattar din utbildning som onödig, jag personligen försöker förkovra så mycket kunskap som jag under mitt liv hinner med.