Samla in pengar till klassresa!
Hej, jag och mina klasskompisar vill gärna åka till Grönan elr Liseberg innan vi skiljs åt när vi börjar högstadiet.
Vi måste samla in alla pengar själva!
Tips på hur man kan samla in pengar snabbt tack :)

såg nån anons om att man kan sälja tandbortsar som klass för nått företag men minns inet vad det hette, säljer nog bättre än kakor,
loppisar går alltid hem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag skulle rekomendera att försöka få med att alla föräldrar betalar för sina egna barn, de som inte kan betala åker inte. Det är hur omständigt som helst att arrangera försäljningar och det lösar sig egentligen sällan ekonomiskt för föräldrarna att idka springpojkar åt baranen.
I hymnasiet bestämde sig klassen för en resa utomlands en vecka till teneriffa. De som hade råd betalade de som inte kunde stannade hemma inte värre än så. Skitskönt att inte jobba med strumpförsäljning tidningsförsäljning lotter eller annats skit som egentligen ingen vill ha och det slutar med att vänner och bekanta köper för att stödja men så hamnar pengarna mest hos ett företag och inte hos klassen.
De som vet med sig att de inte har pengar kan ta extrajobb och sälja och göra loppisar de andra kan ta det lugnt.
Hoppas alla har råd.
/Fridaybrew
Kom på vad min klass gjorde i 6an vi åkte på cykelsemester och tältade ett par nätter, det var trevligt vi grillade och hade riktigt skoj och det kostar verkligen inte mycket.
/Fridaybrew
Jag anser att man inte kan ha mer fel är Fridaybrew i detta fall! En klassresa i detta fall är en resa med klassen, hela klassen, inte de som råkar höra till eventuell överklass. Får ni inte in pengar för att hela klassen skall kunna åka på det tilltänkta så hittar ni på ett annat alternativ där alla kan följa med.
Alternativ på resor/klassprojekt med lägre kostnad är som Fridabrew skriver att cykla iväg och tälta vid en sjö, gå ut och äta något gemensamt eller hitta på något annat med en lägre kostnad som alla kan vara med på om ni inte får ihop pengarna…
Jag har tyvärr ont om tips på snabba pengar, känns som om ni vill samla in väldigt mycket pengar på väldigt kort tid (förutsatt att jag förstått rätt och går ut sexan i vår). När vi gick i högstadiet så vet jag att vi alla tre åren anordnade flera discon och andra händelser för de yngre eleverna (+ lite brödförsäljning som jag egentligen är emot då det ändå blir föräldrarna som betalar). För de pengarn gjorde att vi i nian kunde åka gokart, äta ute och investera i specialtryckta ”klass-t-tröjor”. Jag tror att ni får svårt att på denna mycket begränsadetid få ihop till inträde, åkband, mat och resa tur och retur, det låter som att ni siktar väl högt…

Var bor ni?
Om ni bor långt bort (typ Malmö eller Umeå) så kommer resan i sig att kosta massor med pengar. Ska lärarna med, ska ni i så fall betala för dem också? Skan ni hem på kvällen eller bo över?
Plus det som Moa påpekade med intrade, åkband och mat.
Lägg ner projektet och satsa på nåt annat. Kan ni inte anordna något med de andra 6e klassarna, typ ett disco på skolan eller liknande?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det finns många sk säljföretag där man säljer mot provision.
Här är ett exempel http://www.terrynfriends.com
Vi sålde för vår musikförening och på c:a 1 månad hade vi sålt för c:a 24000 vilket gav föreningen en förtjänst på c:a 8000.

#6. De går i 6e klass, då är man 12 år eller nåt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6 Vid länkning ge en ren länk utan eventuella referenskoder inbakade.
länken är helt kort och gott:
http://www.terrynfriends.com/
Moderatorn bör ta bort slutet på din länk.
/Fridaybrew
Att sälja kakor brukar faktiskt gå ganska bra (jag har själv gjort det en gång i högstadiet och en gång i gymnasiet). Alltså kakor som man köper in på t.ex. www.kakservice.se
Det är väll kanske inget man går runt och frågar "vill du köpa kakor" (mer än släkt/vänner), men de brukar vara en himla åtgång på diverse ridklubbar, arbetsplatser mm. Jag vet att jag skickade med ett tiotal burkar med min pappa till jobbet, och när han kom hem hade han en lista med beställningar xD
Däremot får man tänka igenom noga vad man ska sälja. Strumpor är ju kanske inte så kul att köpa. Plastpåsar (fryspåsar) brukar vara varierande, oftast är det några som köper mycket för att de vet att de är bra, medan andra inte fattar varför man skulle köpa det någon annan stans än i butik. Salamin som man brukar sälja är väldigt god och med bra råvaror. Problemet är mest att det blir så mycket på en gång för den som köper.
Men jag håller med om att man inte ska behöva betala för sig själva, har inte klassen råd att åka till gröna lund så ordna som föreslaget någon form av övernattning t.ex vid en sjö. Då kan man bada, kanske fiska och oftast gå något vandringsspår tillsammans! Om alla tar med sig matsäck så kostar det inte mer än att ta sig dit.
Jag hör själv till den skaran som inte kunnat betala för att följa med på diverse resor (själv fick jag hoppa både studentkryssning, studentskiva och höll på att bli utan studentmössa). Och jag kan säga att det är INTE kul att sitta hemma/i skolan mer eller mindre ensam. Framför allt i grundskolan när man är så liten att man inte direkt har några större möjligheter att skaffa egna pengar genom jobb och spara flitigt.
Hakuna matata!
På de allra flesta skolor idag måste skolan se till så ALLA kan följa med på klassresor ifall det är i skolans regi man kan bli anmäld till skolverket ifall inte alla kan åka. Om föräldrar ordnar resan på fritiden och det inte sker i skolans regi får man dock göra som man vill men man får ju åka på en helg då och det är då föräldrarna som har ALLT ansvar.
Samla tomburkar är ju också ett sätt att samla in pengar jag vet att jag samlade in för 600kr när jag gick i grundskolan som var för typ 25år sedan så man borde kunna få ihop mer idag och nu får man ju mer än 50öre i pant. och det behöver inte arrangeras nått för att samla burkar.
Vår klass sålde strumpor och salami tre år i rad på vår skola med 2 olika företag. Förra året provade vi ett nytt företag som finns i Skåne (beställde på deras hemsida) där man behöll hälften av allt vi sålde själva, istället för en fjärdedel som hos de andra 2 företagen vi använde oss av.
Man beställer servetter som köps in för 10 kronor styck och säljs för 20 kronor styck… Fungerade jättebra att sälja till familj och grannar :-)
Deras hemsida (tror inte man kan beställa katalog)