Danske Bank
Tittade lite på olika bankalternativ och hittade Danske Bank. Har någon erfarenhet av denna? Bra/dåligt?
#0 Jag har ingen erfarenhet av den banken men vad har du tänkt använda den till?
Såg att deras ränta på sparkonto var noll så om du hade tänkt spara på vanligt sparkonto så finns det ju bättre banker även om det inte är några stora pengar att hämta någonstans direkt.
#1 Som ett vanligt lönekonto
Jag har heller ingen erfarenhet av Danske bank däremot så har jag erfarenhet av Marginalen bank som är enbart en internetbank men med alla de tjänster som man behöver. Du får ränta på lönekontot från första kronan och du får ett VISA-kort knutet till detta för 19 kr per månad. Du kan lägga in autogiro och betala räkningar från kontot eller något annat konto som du önskar att ha. På sparkontot har du också givetvis ränta fast lite högre. Du använder bank-id eller engångskoder som du får från banken för att logga in. De har en bankgaranti på 100.000 Euro. Det går också att ringa och fråga banken ifall det är något särskilt du undrar över
https://www.marginalen.se/Privat/
Så finns också Norweigan Bank där du får kortet gratis och det kostar inget valutapåslag när du är utomlands vilket jag tycker är bra. Du får 0.9 % från första kronan på sparkonto. Insättningsgarantin är som på andra norska banker dvs 2.000.000 norska kronor (2 miljoner). Du loggar in med bank-id. Däremot så hittar jag inte något om att du kan lägga in det på autogiro. Jag har talat med mina norska vänner som har denna bank och de säger att den är helt OK.
https://www.banknorwegian.se/Kundservice
Vill du har en nära fysisk bank så kanske du ska se på Länsförsäkringar. Har du dessutom försäkringar där så får du rabatt på dessa ifall du har banken också. Dessvärre ingen ränta på obundet sparande men på 3 månade och uppåt bundet har du ränta. Denna bank är jag helkund i och får 20 % rabatt på mina försäkringar och den ägs av medlemmarna och det är stämma vartannat år. Den har fått pris 2014 från Privata Affärer som den bästa banken. Det är en bank med alla möjligheter du önskar. De har VISA som kort men de har ett valutapåslag på 2 %. Internetbanken kostar inget att ha och du får inloggningsuppgifter från banken eller använder bank-id. Har du försäkringar så ser du även dem där, det gäller även försäkringar i Agria som är ett helägt bolag. Dock har den ingen kontanthantering. Naturligtvis så har de insättningsgaranti.

Danske bank är Danmarks största bank/pengainstitut, så jag hade inte haft några problem att använda den, om du i övrigt är nöjd med vad de har att erbjuda.
Hatar cancer och älskar vårlökar.