Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 989 ggr
_Fisken
0

Beg. bilköp

Jag behöver köpa ny bil. Den jag har börjar rosta upp och den har gjort sitt. Den har kostat mig ca. 1kr/mil i värdeminskning så jag är nöjd. Mer än nöjd. Men nu kommer frågan; Ska jag köpa privat eller hos en bilhandlare? 
Har ni några erfarenheter?  

Bilen får kosta max 50000kr och ska vara av en av de fem tio-i-topp märkena som Svensk Bilprovning har i sin statistik.

Vanja
1

Privat, alla dagar i veckan. 

Köper man en hos bilhandlare så får man räkna med att den kanske ligger runt 20 över vad den egentligen är värd för att de som jobbar där ska få ut lön. Klart att den då är servad, rekondad osv. Men att köpa bil är alltid som att köpa grisen i säcken, den kan gå sönder när som helst.
Så jag skulle säga att det är bättre att ta med sig en bilkunnig vän och kolla på någon som säljs privat.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

_Fisken
0

Jag noterar i min "lilla svarta". Tack. En sak som talar emot privat är att bilhandlare har garanti 3-6 månader. Min kompis hade stor nytta av det när hennes bil pajjade. Bilen kostade dock 200 000kr. (Fyyyy va mkt pengar!!)

Vanja
0

#2 Jo de har de, men det är inte lång tid egentligen eftersom det kan ta ett år innan bilen pajar och så står du där med 70 000 i lån (Fastän bilen bara är värd 50) och en skrotklar bil.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

_Fisken
0

Ja, mellanskillnaden mellan privat o bilhandlare är en viss summa. Den summan kan man "hålla på" och ha som rep.fond om den privatinköpta bilen skulle pajja. 
Hos en bilhandlare köper jag (för mellanskillnaden) en "försäkring" som räcker i typ 3 månader. Så kanske man kan tänka.
Då kommer jag till frågan; Ska jag ta ett lån på 50kkr men köpa en bil för 40kkr privat? Sen "hålla på" de övriga 10kkr som annars bilhandlaren tar?  :-)  Lite lustigt tänkt kanske…

[helga21]
1

Oavsett var du köper så var noga med att kontrollera serviceboken vad som är gjort och när. Hostar du upp 50,000 för en bil så ska den hålla några år. Själv har jag köpt både av privat och av säljare och det har ingen betydelse utan det beror på vad du får för pengarna. Har du inget som du vill byte in så kan du räkna med ett billigare pris hos en handlare än om du har ett inbyte.

Kolla blockets bilannonser och ser vad priserna ligger på och betänk att du har prutmån på dessa. Kolla sedan in bilannonserna från handlare och se vad de vill ha. Om du dessutom kollar in vilja svaga länkar den bil du vill köpa har och dessutom kollar upp dessa så att de är OK. Vill du så kan du be en besiktning att kolla bilen åt dig inklusive morot. Tidigare  gjordes detta hos Motormännen som jag själv använt mig av.

_Fisken
0

Tack för dina åsikter. Blocket kollar jag men jag tror jag måste också gå in på bilhandlarnas hemsidor o kolla.

[tk1971]
0

Kolla på KVD. Där auktioneras bilar ut, de är genomgångna och det finns en ganska detaljerad beskrivning av skicket. Vi har ropat in 3 bilar därifrån, och köpt dem osedda och utan provkörning. Vi har varit nöjda med dem. Jag tror det blir billigast om man är ute efter en relativt ovanlig bil, för då är det inte så många som bjuder. Två av våra bilar var t.ex. gasbilar. Nu senast köpte vi en bensinare, en Citroen Berlingo. Det är jag som kör den oftast, och jag tycker den funkar bra.

_Fisken
0

Ok! Bra tips där! Jag är själv Cittra-älskare pga gasfjädringen. Vill så gärna hitta en padda från typ 80-talet som är renoverad.