betalkort
Undrar om det finns någon typ av kontantkort som man kan ladda med pengar som fungerar mer som bankkort, och som man betala med var som helst. Tänkte något liknande som ica-kortet men med med möjlighet att använda överallt men inte kopplat till bankkonto.
Ica kortet går att använda överallt ifall man väljer till att ha VISA på det (jag brukar använda mitt även utomlands, man måste bara ända inställningarna då efter vilket land man åker till) bra tanka in pengar och sedan shoppa överallt. Det är dock kopplat till ett bankkonto vilket jag har för mig det måste vara för att vara ett lagligt kort.
Det finns olika kreditkort som du kan använda men de kostar i regel pengar. Undantaget är bensinmackarnas där du har en viss kredit men där du kan sätta in pengar. PREEM har du 1,6 ränta upp till 15.000 kronor och det kosta inget och det är ett Mastercard. Men de har en inkomstprövning och det är IKANO-banken som administrerar detta.

Okej, tack båda. Inte precis vad jag tänkte. Vet inte var jag fått det ifrån, utomlands kanske, att man har ett kort som man kan ladda med pengar och använda. Inte kredit eller bankkort.
Pratades det inte för några (10?) år sedan om något kort som man skulle ladda med pengar och använda för småköp, typ på Pressbyrån? Blev väl ingen succé vad jag minns.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
SWED-Bank hade något sådant för minst 10 år sen.

Cash-card eller nåt liknande hette det nog.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja, det fanns något som hette Cashcard för ett antal år sedan, som var tänkt för att användas vid mindre köp (runt hundralappen och nedåt) men det blev ingen hit!
Numera finns ju swisch
/Maria
# 8 Ja men detta är inget speciellt kort utan en tjänst som kan knyta till sitt kort oavsett bank.
Coop MedMera Betala före. 0 kr i årsavgift, Mastercardkort som ger dig poäng när du handlar, gratis reseförsäkring mm. Du betalar in pengar till ett pg.konto med ditt unika OCR-nummer. Endera som månatlig, automatisk överföring, eller så sätter du in lite då och då vid behov.
https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kreditkort/MedMera-Betala-Fore/
# 10 Det låter smart men så kan man också göra med bensinkort där de allra flesta inte kostar något och man får på de allra flesta hyfsad ränta på upp till 15.000 kr.
Glömde tillägga att dessa bensinkort måste man ha kredit på och om man använder denna så är räntan förhållandevis hög. Det finns också VISA eller Mastercard på dessa.