Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 12-fikarummet-ot
Läst 2017 ggr
Inkanyezi
1

Kan dom räkna på DN?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagens Nyheter presenterar ett "test" från FI som de säger att bara hälften klarar, men när man kollar visar det sig att 86 procent klarar alla frågorna. Jag tycker nog att det är lite drygt hälften…
http://www.dn.se/ekonomi/fragesport/klarar-du-fis-raknefragor/

Huygens
0

Undersökningen har lagts ut på uppdrag av Vita Huset med målsättning att manipulera allmän opinion.

Aniara14
0

Jag hade alla rätt, jabba jabba jaaaaaaaaa!!!!!!!😃😃😃😃😃😃😃

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Inkanyezi
1

Jo, och man kan väl tänka sig att en stor del av dem som inte klarar testet inte heller genomför det. Därför kommer siffrorna som visas här bara att visa frekvensen av alla rätt för dem som valde att göra det. Det är alltså en selektion, som gör det mer sannolikt att resultatet ska bli högre än om man tar ut testpersoner slumpvis, varav bara de som genomför testet med alla rätt kommer att räknas som att ha klarat det.

Och det kanske är hälften? Men jag tvivlar.

JazzBass
1

Alla rätt.

Min sambo hör till dem som inte anser sig kunna matematik nästan alls. Tror inte heller att hon skulle göra det här testet om hon såg det. Jag tenderar hålla med till viss del om att hon inte är så bra på matematik direkt, men främsta problemet är hon så osäker på sig själv i det här avseendet. I grunden handlar det långt om att hon i nåt ganska tidigt skede i matematikundervisningen i skolan hade svårt att förstå nån grej. Om man en gång hamnar på efterkälken har man en väldigt dålig plattform att stå på för att ta till sig det som lärs ut senare, man går i "baklås" då man ställs inför problem som man inte riktigt lärt sig grunderna i för att lösa, och man får dåligt självförtroende. Till exempel i fråga om procenträkning bemödar hon sig oftast inte ens att försöka tänka ut hur det blir, men när jag berättar lite hur hon borde angripa problemställningen så brukar det gå hur bra som helst ändå. Så jag är säker på att det för många mest handlar om självförtroendet, att alltså kunna lita på sig själv och sina kunskaper.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Spectabile
1

Det var enkla frågor. Så varför dom skriver att bara hälften klarar dom låter ju helt dumt när det är 86% som klarar det

[LarssonA]
0

hur vet du det?

Aniara14
2

#6 Såna "obekväma" frågor är inget som Huygens nånsin bryr sig om att fundera över.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kalli
0

#5: För att Finansinspektionen gjort en undersökning där bara hälften av de som deltog svarade alla rätt. DN la sedan ut vad jag antar är samma undersökning på sin sida. Rubriken är satt efter det resultat FI fick, vad folk skulle få för resultat på testet i DN går ju inte ens att veta i förväg. Att det skulle bli högre andel som hade alla rätt kunde man dock gissat, det blir såklart ett annat urval än de som gjorde testet genom FI.