Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 2280 ggr
Weima
3

Påväg in i skuldfällan

Hej! Jag är 18-år och har begått mitt livs största misstag. Jag har tagit saker på delbetalning - 33 526 kr slutar allt i! Jag får för få timmar på mitt jobb, har inga närstående som kan hjälpa och ingen säkerhet att ge banken för ett lån. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Det hela är påväg till inkasso. Jag har handelsbanken och hittar ingen info om ifall de kan hjälpa mig. Skuldfinansiering kan jag inte få, är för ung. Har givetvis pratat med de som jag har dessa delbetalningar hos men de kan inte hjälpa. Någon som har nå bra tips? Söker givetvis jobb för fullt och har sålt av massor av saker.

[Tibonnanj]
1

https://www.smslån365.se/ekonomi/5-tips-vid-storskuld

Vet inte om det är till någon hjälp.

Em_
3

Kan du inte lämna tillbaka sakerna?

[helga21]
15

Börja med att försöka förhandla om räntorna hos dem som du har lånen och begär uppskov med räntor och amortering. Alternativet är att de inte år betalt alls. Sälj allt som du inte behöver. verkligen INTE behöver. Fråga om du inte kan få lite flera timmar och förklara situationen.

Se över din konsumtion. Äter du mycket hämtmat eller köper färdigmat? Sluta med detta. Dricker du läsk. öl eller alkohol sluta med detta. Går du ut med kompisarna sluta med det också. Röker eller snusar du lägg också av med detta. 

Du har inte så stor skuld men den kommer att växa om du inte kan klara vad den. och du kommer att hamna hos kronofogden. Fråga din bank om ett hopbakslån med hyfsad ränta så att du kan lösa de andra låne Får du ett sånt så ge f-n i att köpa mera på avbetalning. Gör en budget och håll dig till denna och komihåg att sätta av för sparande. Och klipp ALLA kreditkort!

[Bermudas]
2

Tror det är viktigt att du hör av dig till kronofogdsmyndigheten så fort som möjligt om du inte redan gjort det. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4138396 "Men nu finns ett lagförslag om att skuldernas ålder inte ska ha betydelse och det välkomnas av Kronofogdemyndigheten. – Vi tror att det är otroligt viktigt att man kan sätta igång med en skuldsanering i ett tidigare skede, för att folk ska kunna ha möjlighet att komma upp på banan igen, säger Cecilia Vänman, jurist på Kronofogdemyndigheten."

kallepudas
7

Alltså vad är det du köpt? 

Är det möbler,tv? 

I så fall sälja av det för så mycket som du kan få för det och betala in varenda öre på skulden så du kan krympa ner den så mycket du bara kan.

elinnc
2

Hur mycket i månaden är det du ska betala? (av just den skulden du nämner här)

[Outlawly]
2

Usch det här låter inget bra. 
Sälja det som du kan leva utan för ett tag. Tex. sälj
Digtitalkamera/systemkamera,  Mobil (köp en billigare), byt abonnemang, köp ingen lyxmat till dig, köp inte saker till hunden(sälj dubbletter), köp inga nya kläder (laga dem du har), sälja soffan(om du har en säng). 
Flytta hem till dina föräldrar.

Fråga folk om de behöver hjälp i trädgården med klippning av buskar.. eller skotta snö i vinter.

[niklaeri02]
5

#0 Hej! Jag har också varit i den fällan, men jag var skyldig mina föräldrar. Totalt över 100 000 kr som nu är avbetalt. Började låna för mer än fem år sen. Den enda skulden jag nu har är CSN. Det som funkade för mig var att via banken automatiskt föra över en stor summa varje månad till mina föräldrar. Jag visste att detta gick till skulden automatiskt och att resten kunde jag "spendera". Fick även sommarjobb och det mesta jag tjänade gick till att betala av skulden… Det tog ca 1,5 år att betala av i stort hela skulden. Jag tror det ordnar sig för dig också!!

[Torahzen]
4

Hur går det/har det gått?