Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 1571 ggr
JoannaLi
0

Hundvakta som privatperson?

Jag blir ju gråhårig över det här, och ni här inne brukar ju ha stor koll! 

Jag är 17 år och läser på gymnasiet. I sommar under sommarlovet så var jag intresserad av att passa hundar, som en liten extra inkomst vid sidan av det lilla kommunala sommarjobb som jag fått ihop. 

Jag har fastnat.  

För det första - är det okej att över huvud taget passa hundar som privatperson, eller måste man ha ett företag med F-skatt? 

Jag läser på Skatteverkets hemsida ( https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html ) att jag inte får ta emot mer än 999 kr av en privatperson utan att skatta. Är det då bara en privatperson - eller kan jag få t.ex. 999 kr av Britta och 999 kr av Arne utan att skatta? 

Jag kommer att tjäna långt under 18 000 i år. Hur spelar det in i det hela? 

Hur mycket skattar jag om jag tar emot mer än 999 men mindre än 10 000? Får jag göra det som sjuttonåring? 

Tack för er tid!

Kyllan56
1

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

JoannaLi
0

#1 Kan jag säkert! Hur spelar det in i det här? Som sagt, jag är helt lost och sitter bara och kliar mig i huvudet :D

Kyllan56
1

Ring skatteverket! Jag vet att man även kan ha hobbyverksamhet utan att betala skatt. Hundpassning måste väl kunna gå under det. 

Under en viss summa betalar man inte skatt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

immobilized
1

Hade du tänkt att starta företag eller ''pengar under madrassen'' ? 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus  † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

[helga21]
1

Tänk på att om du har andras hundar så har du också ett ansvar för dessa och har du ingen firma och försäkring om något händer kan det stå dig dyrt.

JoannaLi
1

Jag har passat 1 hund under sommaren (pga annat jobb). 

#3 Tack för tipset, långt efteråt! Jag ringde dem, och de sa att det bara var att tuta och köra, var absolut inga problem :) 

#4 Vad är skillnaden och vad ger det gör effekt? 

#5 Vi skrev ett avtal där ägaren skriver på att den är ansvarig för allt som händer hunden, så länge som jag följt de instruktioner som de lämnat. Om hunden skadats när jag inte följt instruktionerna var jag skyldig att betala. Räcker det?

immobilized
0

Det KAN nog dock bli lite svårt att bevisa att du följt instruktionerna dock. Så skriv ner ALLT tycker jag. 

Ex så kanske du kan ha ett papper alla vars hund du vaktar skriver på?

.

[helga21]
0

Skriv dig fri dvs att du inte ansvarar för det hunden gör annars kan du råka illa ut eller starta firma.

JoannaLi
0

#7 Jo, vi skrev ett avtal på ett papper.

immobilized
0

Skickar pm om en stund!

.