Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett: 08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 3352 ggr
svassen
0

Lån trots Klarna avbetalning?

Jag vet att jag ställde liknande fråga för ett par månader sedan men känner att jag fortfarande är väldigt osäker, så jag gör ett nytt försök att formulera frågan… Jag och min sambo kommer behöva ta lån nästa år, dels för en ny bil och eventuellt även en större bostad. Nu är det så att jag har ett Klarna-konto där köp har lagts på avbetalning. Det är ca 5000 kronor kvar. Är det en fördel att detta är betalt nu innan årsskiftet, eller spelar det ingen roll för banken om det är avbetalat i december 2016 eller januari 2017? Ser banken tillbaka på hela år?

Niklas
1

En skuld på 5.000 kronor låter inte som ett problem om den har skötts som den ska. Fast det är förstås alltid bättre att inte ha några skulder alls. Om du söker lån i februari spelar det ingen roll om skulden är löst i december eller januari.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Martin
1

Ditt klarnakonto är ju ett lån och ett lån i sig, framförallt inte på denna låga summan, brukar sällan vara ett problem vid frågan om lån. Allt beror såklart på inkomster och annat.

Om det inte är så att det är en obetald räkning som har gått till inkasso via Klarna (för jag tror att de har inkasso också?). Är det betalningsanmärkningar och inkasso spelar det nog ingen roll om det är avbetalt i december eller januari för banken kommer att se dem ändå. Sen kan de välja att ta hänsyn till dem, eller att bortse från dem. Det finns båda varianter. 

Jag själv har flera lån; hus och bil bland annat och även om inget av dem är genom Klarna så är det inte konstigare än att jag hade ett huslån när jag köpte bil, men fick det lånet ändå. 

Är det viktigt för er att veta: Ring och kolla med banken. Det brukar vara det vettigaste och de brukar alltid gå att prata med. Det är lite det de är till för och ni är deras kunder.

mvh Martin

svassen
0

Tack för svar! Säg då att vi skulle ansöka om lån i februari och jag har betalt av allt från Klarna månden innan, dvs januari.. Påverkas då möjligheten till lån p.g.a. det förflutna? Jag har aldrig haft en betalningsanmärkning, däremot tagit mycket på faktura och tagit många sms-lån tidigare tyvärr…

Martin
0

#3 Det är svårt att svara på när man inte ser det. Har man sökt många krediter (t.ex. SMS-lån) så kan det ibland vara en sak som gör att låneinstitut (t.ex. din bank) drar öronen åt sig (medan andra prackar på dig andra lån och ser en affärsmöjlighet).

Men generellt sett det som betyder något är vad man har för inkomster/säkerheter, vad man har i lån och såklart vilken summa man vill låna.

Har du nu betalt av alla lån (eller har lite kvar på ert lån på 5.000) så kan jag inte se att det skulle spela någon roll om allt annat är skött by the book. 
Men återigen, ta en diskussion med er bank. I samband med vårt senaste bostadsbyte så gjorde vi en skaplig förlust på vår förra bostad och fick därför lite mindre än tänkt att sätta in i nya huset. Banken var lite tveksam till en liten del av vårt lån medan vi menade att våra intäkter var större än de såg ut framöver. Banken föreslog en liten del av lånet till antingen högre amortering eller högre ränta, och vi valde amorteringen och har idag betalt av det.

Jag rekommenderar alla att ha en egen bankkontakt på sin bank oavsett hur ens ekonomiska situation ser ut. Det är praktiskt ur många hänseenden.

mvh Martin

kallepudas
0

Det bästa är väl att betala in den där skulden.

Det är väl så att det kan bli svårt att låna om man inte har några pengar ?

Tänker på hur bankerna ser på det hela och det är ju lättare att låna hundratusen om man redan har hundra.

En skuld på 5000kr är ju ett ganska litet belopp så den kan man väl bli av med allra helst om man är två?       Kan man inte det så kanske man inte ska tänka i banorna att låna mer pengar tycker jag.

svassen
0

Tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Jag förstår och håller med dig #5, absolut är det så. Det hela är väldigt känsligt och komplicerat och jag vet att det kan låta obegripligt för många. Men kortfattat så såg mitt liv annorlunda ut innan jag träffade min nuvarande sambo. Skulderna uppkom p.g.a. dyrare levnandsvanor som ensam, och så p.g.a. ätstörningen som kostade mig många tusentals kronor varje månad. Skulderna växte och eftersom jag inte ville erkänna min sjukdom för andra och få hjälp, tog jag till nya lån istället. Sedan jag flyttade ihop med min sambo hetsäter jag knappt längre. Det gör att jag kunnat lägga dessa pengar på att betala av. Och så när som på dessa 5000 kronor är jag i mål, så det är väldigt stort för mig. Jag hade hoppats på att kunna hålla det här och min ätstörning hemlig för min sambo tack vare att jag faktiskt nästan är skuldfri. Men så kom beskedet att jag väntar vårt barn, samtidigt som bilen gick sönder. Och därför blev lånefrågan akut och mitt sparande hann aldrig börja. Vad gäller sambons ekonomi är den bra. Han har sparade pengar och går plus varje månad. Han har dock ett befintligt bolån och studieskulder, och tänker därför att våra två säckar ihop kan göra det enklare att få ett beviljat lån… Jag hoppas det hela klarnar en smula…

kallepudas
0

#6  Hoppas det löser sig och det är ju helheten som bankerna tar ställning till.

Om man nu får nej till lån så kan det vara bra att fråga vad som gjorde att dom nekade lånet så vet man vad man behöver göra för att få lånet senare.