Ärv, testamente
Hej!
Jag vet inte om de är i rätt grupp/katogori men ja jag testar.
Av personligt skäll vill jag som 30 åring skriva testamente innan förlossning.
Jag har en son sen tidigare som jag inte har vårdnanden om. Jag har ett barn med min man och en på väg. Han har 2 barn sen tidigare.
Nu när jag vill skriva testamente så vill jag ge allt till min man och mina 2 döttrar. Då jag helt ärligt inte har några framgångar eller tillgångar.
Jag har inte köpt något till vår gemensamma jag har inte köpt mer än mina egna kläder och min dotterns kläder och nu en vagn.
Hunden köpte vi tillsammans. När vi var med i en brand och fick försäkringspengar var de min man som fick de på sitt konto mm. Han köpte och betalade allt. Jag har kanske under 4 års tid 2 år av gifta. Betalat endast maten. Är abretslös och har ingen inkomst. Så när jag fick mammaledigheten gick de till mat och sånt som dottern behövde och kläder till mig.
Nu när denna busen kommer så blir de samma sak. Jag kommer täcka upp barnen och gubben betalar alla räkningar hyran elen mm. Ja jag står med på vår hyreslägenhet och jag står för internet och tv. Eller ja mitt namn men han betalar.
Datorn jag använder med alla mina bilder mm är min mans datorn. Laptopen jag har har han köpt och betalat.
Hunden köpte vi tillsammans och min man betalar försäkringen, maten med mera.
Alltså han betalat för han har inkomsten. Säger sig själv anser jag. När jag väl har pengar så som mammaledighet, socialen med mera. Så går de till kronefugden och då mat och sånt.
Hur blir de med mitt ärv? Hur blir de med vem som ärver först mm.
Har googlat men de är jo så snurrigt inget klar språk för någon med dyslexi.
Att be en advokat göra testamentet kommer kosta mig mer än vad jag har att betala eller vad min man har att betala. Pga sjukdom PTSD. Så ska vi utreda min arbetsförmåga. Jag har egentligen aldrig jobbat. Just för att jag inte klara av de.
Var snäll i era svar och DÖM inte ut mig bara för att ni har läst 5 minuter av mitt liv
En fråga bara, vill du veta vem som ärver dig eller ha hjälp med testamente?
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
När det gäller arv så ärver man i denna ordningen: Var den avlidne gift vid sin bortgång, så är det i första hand maken/makan som ärver kvarlåtenskapen i sin helhet. Andra släktingar som är arvsberättigade är den avlidnes avkomlingar (barn, barnbarn och så vidare dessa kallas bröstarvingar), föräldrar, syskon samt syskons avkomlingar, far- och morföräldrar samt farbror/faster/morbror/moster.

Memento mori

Medarbetare för Julen

Är du gift med din man eller sambo? Reglerna är lite olika beroende på om man är gift eller sambo.
Bröstarvingar dvs barn kan man aldrig testamentera bort. De har alltid rätt till 25 % av det du äger under förutsättning att du inte är gift för då ärver maken dig. Om ni är gifta och har gemensam ekonomi äger du hälften av det ni köpt.

Jag antar att ni inte har speciellt mycket tillgångar och att lägenheten är en hyreslägenhet. Har ni skulder som gör att ni har svårt att få kontrakt och teckna abonnemang odyl? Jag tror att hyreskontraktet övergår till din man om du avlider, men kolla för säkerhets skull. Kolla även vad som gäller mobilabonnemang odyl vid dödsfall.
I första hand betalas begravningskostnader. Blir det några pengar över ska dessa delas mellan arvingarna. Antag att du har 15.000 kr och 3 barn. Varje barn få då 5000 kr. Din man "behåller" 10.000 kr och ditt barn från tidigare förhållande får 5.000 kr, eftersom särkullsbarn har rätt att få ut sitt arv direkt. Man kan inte göra ett barn arvslöst, men man kan minska hur mycket det ärver. Ett barn har alltid rätt till laglott. Den är hälften av det man skulle ärvt om det inte funnits något testamente. I det här exemplet 2.500 kr.
Tänk på att din man också har särkullsbarn som har rätt att få ut sitt arv, om han avlider.
Tror man sätter ett lågt värde på lösöre i form av möbler, hemelektronik och husdjur, bl a för att det är svårt att värdera varenda pryl. Man ska inte behöva vara orolig för att bli av med sin dator eller husdjur pga en arvstvist. Kolla med kommunens handläggare av dödsboanmälningar om du är osäker på hur lösöre värderas. Är djuret extra värdefullt för att det har tävlingsmeriter och är attraktivt inom avel kan det vara en annan sak.
Vi är gifta. Muntligt genomsam ekonomi men lagligt delad då vi inte har gett varandra fullmark eller vi har samma konto. Så enligt lagen äger han allt här i hemma. Men muntligt mellan han och mig så är de jo att man delar på de om vi skulle skilja oss mot all förmodan.
De låter sjukt att jag som är så "ung" vill skriva testamente in för en förlossning men tyvärr är de så. Jag har ringa pengar alls mer än då barnbidraget för dottern med detta dela vi på med. Så får jo bara halva. Vi båda står skriven på lägenheten så den blir "orörd".
Därför undrar jag hur blir de med min son. För där kommer jo bli ett bråk från hans pappa. Om något händer min man kommer hans x bråka. De kommer man nog inte undan.
Hunden är blandras och vi har redan bestämt att avlider jag så kommer han följa med mig. Då han 1 har varit hos oss sen valp. 2 Bott hos en kompis i ett år men klarade inte av de så har nyss fått hem han. 3 Han är min och min man har varit ärlig och sagt att han inte kommer klara av att ta både hunden och 2 barn. Plus sina 2 sen tidigare. Så För min hunds bästa så får han följa med mig. Då han redan har varit med om ett hembyte och klarade inte av de. För mig går hans hälsa psyke mm före allas tanka och tycken.
Därför frågar jag om vem som ärver av mig först i den sisten vi har. Och sen en annan sak. Om jag skriver gåvo brev. Kan mitt X bråka om de eller hans X?
Alltså tex min man ger mig min dator i gåva. Och ger mig 10,000 kr i gåva. Kan hans x bråka om detta? Barnen är under 18 år. Samma med min son. Om jag får min dator av min man och 10,000 kr. Men skriver i gåvobrev där jag antingen delar upp pengarna på 3 lika eller liknande?
Din man ärver dig i första hand och ditt särkullbarn som har rätt till minst 25%.
Om din man vill att du ska ha en egen dator så är det den bästa lösningen att köpa en i ditt namn och hålla tyst om detta. Likaså om han vill ge dig pengar så låt honom göra det utan någon annan blir inblandad.
Barnbidraget är ett bidrag till barnen inte till föräldrarna.

Det finns något som heter basbeloppsregeln. Den innebär att den efterlevande maken får behålla en viss summa motsvarande 4 basbelopp, innan särkullsbarn kan få ut sina pengar. Om ni inte har några sparade pengar, äger er bostad och i princip bara har personligt lösöre, t ex kläder och hemelektronik, så finns det inget att hämta i arv för era ex eller barn i tidigare förhållanden oavsett vad de tycker om den saken. Att anlita en jurist för att bråka om en dator lönar sig knappast.
Enkelt uttryckt. Din man ärver allt efter dig, om ni inte har speciellt mycket tillgångar. Kontakta en jurist eller banken för att få det utrett med papper om ni behöver extra hjälp. Det kostar en del pengar, men det kanske är lika bra att ha det utrett. Er ekonomi kan förändras över tid ni har fortfarande barn från tidigare förhållanden.
# 8 Det stämmer som hen säger när det gäller arv. Men så länge ni inte har några pengar så lägg inga några pengar på en jurist.
Hur blir de så med Mina barns ärv om jag inte har några tillgångar eller pengar?
Enligt min mammas man så går staten in och ger barnen pengar om jag dör innan dom blir 20 eller 21 år. Och att jag kan även "låsa" mina barn ärv till 21 års ålder. Alltså om jag dör under min förlossning så kan jag ha skrivit i mitt testamente att dom inte får ut pengar eller saker fören som är 21 år.

Barnpension https://secure.pensionsmyndigheten.se/Barnpension.html
Kontakta kommunens överförmyndare. De bör kunna svara på om barn får sitt sitt arv vid 18 eller 21 års ålder.
Har du inga tillgångar så kommer dina barn alltså inte att ärva någonting efter dig, undantag personliga minnessaker och foton, som inte har något direkt ekonomiskt värde.
Dom får gärna alla foton som finns på dom på datorn :) Kan köpa redan nu USB minne och göra de klart haha.
Mitt x har redan bestulit mig på så mycket som jag hade som tanke ( sa inget till han) att grabben skulle få när han flyttade hemma ifrån. Men har han även snutt saker som kommer från min barndom :@ Tex saker jag fick när jag var 10 år :@
Behöver dina barn ekonomiskt stöd ifall något händer dig så se länken i # 11. Om du är medlem i något fack och har försäkring därigenom så ta kontakt med detta fack.
Facket är bara för arbetande person har jag fått till svart så jag får inte ha facket.
Min dotter har jo pappa(min man) och bebisen i magen kommer ja samma. Sonen har jag inte vårdnaden om så han får pengar av sin far
#14 om du dör kan ju inte ditt x börja bråka om pengar som ditt barn från de andra förhållandet får. För ditt ex harbinger rätt till några pengar från dig. Men din son har. Och flera har ju skrivit det här. Så jag förstår inte vad du mer vill veta ts om arv? Du har fått veta om ordningen hur folk får sitt arv, hur det blir för dina barn och lösöre. Men jag blir som fundersam vad mer du inte förstår i detta.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag frågar just om ärv. Då jag inte har några tillgångar.
Ang mitt X så bråkar han om att "blandras" folk andas samma luft som han. Eller om grannen får 5 kr mer i socialbidrag. Så han kan bråka men att han inte ha något att bråka om är en annan sak tyvärr.
Därför frågar jag för jag vet hur mitt X funkar tyvärr för väl. Och händer mig något så kommer han göra allt för att bråka med min man. De kan vara allt från att min man skulle undan hålla info mm.
Så jag vill vara säker innan.
Så jag förstår gott och väl
Jag förstår inte riktigt dina funderingar. Har du inga tillgångar (vilket du ju beskriver att du inte har) så finns det ju ingenting att ärva.
De är de jag ville veta. Då man hör olika saker och man läser olika saker på internet.
Men förlåt mig att jag vill kolla upp saker och tinga innan jag dör
Nej säger bara vad jag har läst och fått höra. Samt berättar hur mitt X funkar. Då livet är inte så grönt och skönt som många uppger de vara.
Inte lönt att försköna något som inte är de.
Jag vill veta och vara på säkra sidan innan jag går in på förlossningen. För jag var så jävla 100 på att INGET kunde hända mig. Fram tills jag såg mitt liv gick förbi när jag skulle sövas.
Då finns de inget som heter " Jag tar de imorgon"
Vad har du för försäkring? Min mamma gick bort förra året. Hon hade en livförsäkring (tror jag den hette) son gjorde att vi barn fick dela på 300000kr. Detta var pengar som försäkringsbolaget betalade ut. Nu var ju inte min mamma gift så jag vet inte om pengarna hade gått till hennes man om hon haft någon eller om detta var pengar som bara gick till barnen. Sedan fick min bror, som var under 21, ca 20000 kr har jag för mig (kan ha fel om summan). Min mamma hade inga tillgångar alls. De pengarna hon hade gick enbart till att betala räkningar och begravning. Så vårat enda "arv" var pengarna från försäkringsbolaget. Nu var vi 7barn att dela på pengarna så vi fick ju "bara" 42000 kr var. (mycket pengar för mig då jag aldrig räknar med arv) så har du bara 3 barn så skulle de sådana fall få 100000kr var om du har en sådan försäkring och om inga pengar går till din man. Kolla upp det. Det lär ju bli en dyrare försäkring för dig men det kan det ju vara värt?
#10: Allt du och din man äger räknas som tillgångar förutsatt att inget är skrivet som enskild egendom, säng, soffor, TV om ni har bil. Inget av det behöver såklart vara särskilt värdefullt men de kommer räknas in. Då gäller det som #8 skriver. 2016 var basbeloppet beräknat till 44 300 kronor så äger ni gemensamt inte mer än fyra gånger den summan får din nuvarande man behålla det.
TS verkar inte finnas kvar på fokus