Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 582 ggr
Sindri
4

Tiggarbrev

Jag brukar prioritera att skänka pengar till föreningar, forskning, stiftelser när det gäller minnesgåvor eller högtidsgåvor och vi skänker alltid i barnens namn till jul, de gillar det som julklapp.
Men jag är så innerligt trött på alla dessa tiggarbrev som kommer sedan.
För det första så känns det som om man inte gör tillräckligt, vill de att man skall ha dåligt samvete? Det är inte smart att sända ut sådan signaler.

För det andra vill jag inte att det jag skänker skall gå till tryckkostnader, papper, kuvert och porto.
Och rent miljömässigt tycker jag också att det är helt fel, speciellt i dessa "klimatångesttider".

NIX-registret är ju till för att slippa reklam, men i detta fall anses jag som "kund" hos föreningarna.

Nu inför jul verkar alla fått spel, bara idag kom det fem stycken brev. Jag tar verkligen illa vid mig av detta. Måste jag skriva till var och en och begära att slippa?

Lona
0

Jag har mailat en del när de fortsätter att ösa brev med tiggerier över en. Jag blir dessutom otroligt irriterad på de som står och "värvar bidragsgivare" utanför stormarknader, på stan etc. Jag ska väl ändå inte behöva känna mig påhoppad och stå och förklara varför jag inte stödjer en viss organisation? Brukar numera ganska kort snäsa av dem (om de är alltför påflugna) att där tappade de istället en presumtiv givare. Det är några som hamnat på min "Svarta lista", så att säga.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
1

#1 av: Lona
Och då skall man veta att många av dessa värvare är anställda - med lön. 
Jag har inget emot dessa organisationer - jag jobbar som frivillig i en stor organisation sedan många år, men jag gillar inte alla sätt man arbetar på.

[[eskils_]]
0

#0 Håller med dig - de pengar man har skänkt var inte tänkta att gå till tryckkostnader, papper, kuvert och porto för nya tiggarbrev!