fråga om P.F.C
Hej. Om man får försörjningsstöd från socialen och får en insättning av nån annan, typ kompis eller liknande så drar dom av det från nästa månad. Men kan socialen se ifall man skaffar P.F.C och får en insättning från någon, Kan soc få reda på det då? Jag har precis börjat på försörjningstöd men jobbar lite åt släktingar o hjälper till med olika saker för att tjäna pengar, gräsklippning osv. Sen får jag även pengar när jag fyller år som soc drog av från mitt konto förra månaden. Så om någon sätter in pengar på mitt P.F.C kan soc se det då? Som tur är så kommer jag börja jobba till hösten så jag behöver ju inte gå på försörjningsstöd så länge, Men jag vill endå ha lite extra inkomst vid sidan av och jag vill helst ha pengarna på kortet.
De har tagit bort att man kan sätta in via bankgiro utan bara via din egen swish från ditt konto till pfc. så ja det ser dom och du kan bli återbetalnings skyldig. mitt förslag är att du ber en nära vän eller släkting du litar på att via deras bankkonot skaffa ett pfc kort "åt dig". mao dom sätter in pengar på "vännens" konto åt dig och denne swishar beloppet till det anknutna kortet.