P.F.C-Kort barn försörjningsstöd
Hej! Jag har försökt googla mig fram till detta men hittar inget direkt svar som gäller mig, så försöker här och ser om någon kanske vet. Jag går på försörjningsstöd och jag har ett barn i 10-års åldern som väldigt gärna vill ha ett eget bankkort som hen kan ha med sig till affärer eller köpa grejer på nätet med. Då kontanter börjar bli allt mer krångligt att ha att göra med, framförallt om hen vill köpa något på nätet och hen bara har kontanter så har ju jag ingen möjlighet att hjälpa till med köpet. Kan ju inte sätta in pengarna på mitt konto då ser ju soc det och pengarna blir som bortblåsta. Kan heller inte skaffa ett eget bankkonto till hen då soc kommer se både kontot och eventuella pengar på det. För det är jag säker på, att pengarna på barnets konto kommer liksom inte ta slut, utan det kommer bli en liten summa där och spara pengar får man ju inte göra… Men, om jag skaffar ett P.F.C-Kort där jag kan sätta över hens veckopeng, är det något soc kan se förutom swish-transaktionen? Står det att swishen är till ett sådant kort eller vad står det? Swishar jag någon vän nu tex så står det deras namn och eventuellt meddelande. Eller finns det kanske något annat bra alternativ som kan vara bra för oss i denna situation? Helst vill jag ju kunna fixa detta själv utan att behöva be familj eller vänner om hjälp med ett kort, då jag vill ha lite koll själv.
Får en 10-åring ha bankkort? Annars faller ju idén i vilket fall. När jag var yngre så var man tvungen att ha vårdnadshavarens underskrift el dyl. Barn får heller inte sluta avtal/handla på nätet själva. Jag kan för övrigt inte tänka mig att man kan sätta in pengar på barnens konto utan att soc märker det - många skulle sätta det i system för att stoppa undan pengar "utom synhåll" för myndigheterna. Så - gammal hederlig sparbössa och kontanter är förmodligen det som funkar. Hur betalar barnets kompisar saker? Även swish är ju åldersgräns på.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Enligt min bank så får barn mellan 0-18 år ha både konto, kort och swish. Självklart har man som förälder koll på deras konto genom sin egen internetbank. Sen menade inte jag att barnet själv ska kunna handla på nätet hur hen vill, utan det kommer fortsätta att ske med mitt samtycke och hjälp. Fördelen med kort till barnet är att pengarna inte dras från mitt eget konto vid internetköp, alltså kan barnet köpa det hen vill när hen vill och inte behöver vänta på att jag ska ha pengar till det. För ibland är det ju så att pengarna finns i kontanter men det går inte att betala med dem på nätet. Vad jag har förstått så är P.F.C inget bankkonto, utan pengarna hamnar endast på kortet. Pengarna som finns på det kortet är det man själv har swishat dit. Även där finns det så att man kan beställa så att barn får sitt eget kort och man som förälder har kontroll och ser allt som barnet köper och gör. Så det är alltså inte kopplat till någon bank och alltså behöver man inte ingå i något avtal. Det är en app man laddar ner, logga in med bank-id, beställer ett kort och sen swishar man själv pengar till kortet.
Aha, ber om ursäkt att jag svarade lite i det blå. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Åldersgränsen för P.F.C. är 18 år och eftersom bolaget ägs av (mestadels) av Nordea så antar jag att staten/soc har koll på vad som händer där.
Däremot kanske ett utländskt alternativ, så som Revolut eller N26 går att fuska med, men jag uppmanar inte några olagliga handlingar. 😂