Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 117 ggr
Juwel34
0

Ta bolån innan studier

Hej,

Om jag blir beviljad ett bolån hos en bank, skriver på alla papper så att lägenheten blir min och pengarna är överförda och sedan någon månad efteråt kommer in på en 2 års utbildning, kan banken häva köpet då? Då blir jag ju automatiskt student och inte längre beviljad ett lån.

• Redigerat 2020-10-21 15:55 av Juwel34
Åsa S
1

Har du skrivit kontrakt är det det som gäller det är ju inte så att bara för man blir student så drar banken in lånet det finns ju de som har lån på 30års längd eller mer och det är ju klart att man både kan bli student, arbetslös, sjuk el dyl under den tiden och banken kommer såklart inte dra in lånet då.

Och visst kan man få lån som student jag fick det när jag var student jag var dock tjänstledig så jag hade ett jobb att gå tillbaka till.

Det som du dock ska tänka på är att du ju måste kunna betala dina lån även som student. Kan du inte betala då får du ju stora problem med banken, men så länge som du betalar räntan + amorteringar så brukar banken vara nöjd

oh-la
1

Man kan bli godkänd för bolån även som student. Mycket beror på egen insats, om man har en partner som arbetar eller om man har någon som kan gå in som borgenär exempelvis. Om lånet är utbetalt, nycklarna är i din hand och du har flyttat in kommer inte banken tvinga dig till försäljning. Däremot om du inte klarar att betala lånet. Då kan tillslut banken tvinga fram en försäljning av lägenheten. Jag och min man har köpt flera lägenheter under tiden som han studerat. Då har jag haft fast anställning och han har arbetat samtidigt.