CSN skulder
Till att börja med, jag har varit i kontakt med CSN men tycker de är så fruktansvärt otydliga så hoppas någon här kan hjälpa mig istället.
Jag kommer att studera en utbildning på 2 år på heltid. Tanken är att jag ska arbeta vid sidan om och tjäna 10.000kr per månad på arbetet och sedan ta lån och bidrag på 5000kr alltså en inkomst på 15.000 kr per månad.
Hur mycket blir detta i skuld? Förstår inte hur jag ska räkna.
Det är bara lånet du måste betala och bidraget verkar vara på 3292kr för 4v så har du tänkt att du ska få 5000kr i bidrag + lån i månaden utöver det som du tjänar själv, får du reda på hur mycket du lånar per månad ifall du tar 5000kr-3292kr.
Tänk på att du inte får tjäna hur mycket som helst och samtidigt få bidraget på 3292kr. Just iår är fribeloppet slopat så då kommer de inte kolla din inkomst men 2021 går det tillbaka till det normala. Tjänar du enbart 10000kr i månaden bör du hålla dig under det beloppet som står på CSNs hemsida
Som tidigare sa är det enbart lånet du ska betala tillbaka, inte bidraget eller övrig inkomst den räknar du bort.
På csns hemsida har de så att man kan kolla hur mycket bidrag man har rätt till. Om jag inte har fel för mig så kan man även ta med lån och då får man även veta hur mycket man ska betala tillbaka och hur en avbetalning kan se ut.
#1 och #2 okej så långt är jag med! Men om jag då räknar ut hur mycket lån jag tar ut varje månad och räknar ihop detta på två år. Är den summan då min totala skuld, det bör väl bli mer i skuld efteråt tänker jag?
Lite mer borde det vara eftersom man ju betalar ränta på lån.
#3: Det blir din skuld utan ränta, så du får då lägga till räntan. Den totala slutsumman kommer öka succesivt tills den dagen du betalat klart på grund av räntan.
Vill du göra det enklare för dig så gör du bara deras test om hur mycket du kan få, den är inte helt korrekt men ganska nära och oftast är det själva bidragsdelen som kan skilja lite. När man sen har lån så blir man ständigt uppdaterad över hur återbetalningen ser ut på deras hemsida. Där ser man även hur lång tid det kommer ta till man är skuldfri.
Lägger till att man kan betala av sitt lån snabbare ifall man kan, det kostar ju i ränta att låna. Så då kan man vara snabbare skuldfri än vad som står när man kollar hur länge man ska betala tillbaka på CSN.