Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Läst 106 ggr
blåbärspajen
0

Skatte blankett USA

Hej
Vilken skatte blankett ska man skicka in till USA om man jobbar för ett företag där fast bor i Sverige? Har ringt Skatteverket och dom fattade ingenting. Det är antingen blankett W-8BEN eller W-8BEN-E eller en helt annan blankett. Jag är privatperson och har Affiliate länkar på min blogg..

oh-la
0

Fast du skattar ju i det land du bor, även om bolaget ligger i USA? Eller är du amerikans medborgare och skattepliktig i USA på grund av det? Svenska medborgare bosatta i Sverige skattar i Sverige enligt avtal med USA.

• Redigerat 2020-10-28 14:56 av oh-la
blåbärspajen
0

Jo jag är svensk medborgare och skattar i Sverige. Men så här står det på det amerikanska företagets sida:
We are required to collect tax forms from our payees. Please select a tax form or start the tax questionnaire.
Då kan jag välja mellan W-8BEN eller W-8BEN-E eller annan skatte blankett. Om jag inte gör detta kan jag inte få en utbetalning.

oh-la
1

Då föreslår jag att du kontaktar amerikanska IRS. Att svenska skatteverket inte kan svara är inte superkonstigt. Dom kan svenska skatteregler, inte utländska. Däremot har USA och Sverige överenskommet att så länge du inte är skattepliktig i USA betalar du skatt i Sverige istället och tar upp inkomsten i din svenska skattedeklaration. Men för att få klarhet får du nog vända dig till amerikanska skattemyndigheten.