Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett06-sparande
Läst 406 ggr
Grodan
5

Sparkonto...?

Jag har haft en liten peng (som buffert till hunden) på ett inlåningsföretag, med ränta 4-5 %. Nu upphör inlåningsföretag 2020-12-31 och jag undrar lite vart jag kan spara pengar på ett tryggt sätt i framtiden.

Jag har kunnat ta något uttag per år utan kostnad (eller låg kostnad) samt kunna sätta in pengar när jag vill. Och detta är något jag gärna vill kunna fortsätta med.

Min mor tipsade mig om volvokortet. Det låter trevligt med "sparränta på 0,65 procent från första kronan helt utan avgifter, ingen bindningstid samt fria uttag." Absolut. Men jag är tveksam till att ha ett kort. Vill helst att det ska vara så svårt som möjligt för mig att ta ut pengar, dvs gärna internetinloggning el dyl.

Har ni tips?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niklas
0

Hur lång sikt sparar du på?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

Det beror lite på hur du ska använda dom.

Om du behöver plocka ut pengar flera gånger om året är det nog bäst med ett sparkonto eller kort som ger åtminstone någon ränta. Ganska svårt att hitta.

Om du tänker spara på lite längre sikt och inte behöver plocka ut pengar regelbundet skulle jag lätt satsa på en fond i ett ISK-konto. Då betalat du en schablonskatt vid insättning, men ingenting vid uttag och heller ingen vinstskatt. Försök hitta en fond som har låg förvaltningsavgift. Aktivt förvaltade fonder har ofta ganska höga avgifter (1,5 % eller mer), medan mer automatiserade fonder kan har riktigt låga avgifter.

Sedan kan en högre avgift vara värt kostnaden om den går bra. Några exempel som gått väldigt bra senaste åren är Robur Ny Teknik, Avanza World Tech by TIN, Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Dessa fonder har ofta en utveckling på ca 10-15 % per år.

Exempel på fonder med riktigt låga avgifter är indexfonder och t ex Avanza Zero.

Sedan finns ju också alternativ att själv spara i aktier, men jag får intrycket av att du inte är varken så intresserad eller benägen att ta risk, så det kanske bara är dumt.

Mvh // Johan

Grodan
0

#1 Jag önskar jag kunde säga att det var på längre tid, men kan nog bara spara 1 år i taget. Det är som sagt buffert till hunden, så jag kan behöva ta ut om han blir sjuk.

#2 Tänkte inte ta ut pengar flera gånger. Det är buffert till hunden. Han är ung nu, så ett drömscenario är att jag inte behöver ta ut något förrän han är gammal och har då fått ihop en rejäl summa där som täcker allt.

Fonder är jag inte insatt i alls. Är lite rädd för sånt. Jösses, jag är en sån som gärna har en liten bankbok som det står Sparpengar på…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

johan
0

#3: Fonder är precis lika enkelt som ett sparkonto. Stora skillnaden är att pengarna faktiskt ökar i de allra flesta fall. Och med ränta-på-ränta-effekten så kan det bli signifikant.

Så varför skulle man inte vilja att ens 100-lapp blir värd 110 på ett år? Speciellt som inflationen gör att pengar på ett bankkonto förlorar ca 2% per år i värde.

Mvh // Johan

Niklas
0

#3: Jag skulle inte spara i fonder på 1 års sikt. Annars hade Johans förslag kunnat vara bra även om jag inte delar hans syn på avgifter till 100 procent. 🙂

johan
0

#5: Varför tycker du ett år är för kort(?) period för att ha fonder?

Min syster fick rådet att ha vanligt bankkonto om det var kortare än fem är, men det låter ju heldumt i min öron.

Mvh // Johan

johan
0

#5: På vilket sätt tycker du olika om avgifter?

Mvh // Johan

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: När jag senast tittade på kurvorna för mina favoritfonder kunde den som köpte vid ”fel” tillfälle förlora pengar om de hade dem kortare tid än ett och ett halvt år (de senaste 15 till 30 åren). Därför vågar jag inte rekommendera det till någon som kan tvingas sälja dem efter kortare tid än tre år.

#7: I mina ögon är avgiften nästan ointressant om jag inte jämför två helt likvärdiga fonder. Rekommenderar du någon att välja fonder med så låg avgift som möjligt kommer de att göra det. Det blir antagligen en räntefond eller kanske en indexfond. De kommer helt säkert inte att välja bland de fonder som har gått bäst på både kort, mellan och lång sikt. De fonderna har inte de lägsta avgifterna.

johan
0

#8: Ok. Vettiga poänger. För mig som månadssparar och inte tror att jag ska använda pengarna inom närmaste året bryr jag mig inte jättemycket om priset just nu, utan för om utvecklingen över tid.

Skulle det vara en enda insättning och inte löpande sparande hade jag kanske tänkt annorlunda.

Alla mina favoritfonder är aktivt förvaltade och avgifter på 1-1,5%, så jag köper ditt argument om det också.

Men om man inte vill ta risk så kanske det är naturligt med en index- eller räntefond ändå, och då vill man ju verkligen ha låga avgifter.

Mvh // Johan

Niklas
0

#9: ”Men om man inte vill ta risk så kanske det är naturligt med en index- eller räntefond ändå, och då vill man ju verkligen ha låga avgifter.”

Tyvärr tror många att risken är nästan noll med räntefonder. Bilden i #8 visar räntefonder med den lägsta avgiften till höger. Även om det inte är mycket så är en förlust på både 3 och 5 års sikt rätt sorgligt.

johan
1

Avanza Zero har å andra sidan går +51% och har noll i avgift. Men det hade varit tråkigt om man köpte den i februari och behövde pengarna i mars just i år.

Men du kanske har rätt i att risken ökar onödigt mycket om man ska använda pengarna inom 3 år. Men också trist att titta tillbaka och se att jag hade kunnat ha mer pengar om jag inte varit så försiktig.

Men grundregeln är ju alltid satsa inte mer än du har råd att förlora.

Mvh // Johan

Niklas
0

Med ”ej vunna pengar” i ena vågskålen och ”förlorade pengar” i den andra, tror jag de flesta mår bättre av det första. 🙂

johan
0

Kanske. Men jag ångrar mer de gånger jag fegat ur än när jag chansat men misslyckats.

Mvh // Johan

Niklas
0

#13: Det låter som om du inte har förlorat så mycket. 🙂

johan
0

#14: Nej. Men #12 gällde rent allmänt i livet. Allt från tonårskärlek, missade lägenhetsköp till för fega aktieköp. :)

Mvh // Johan

Niklas
0

#15: Om vi exkluderar sånt som handlar om pengar kan jag nog hålla med dig. 🙂 Mina aktieköp har i regel varit för vågade.

Zpookey
0

Jag skulle rekommendera ett ISK.

kallepudas
2

jag tycker mest om pengar i vinst hela tiden. Är ju inte svårt alls egentligen men då är pengar och aktier mitt huvudintresse.
Köpa billigt och sälja dyrt är ju vad det går ut på oavsett om det gäller fonder eller aktier.
Barnsligt enkelt men jag har som regel att köpa kvalitetsbolag när dom är lågt värderade och sedan sälja när dom gått upp hyffsat mycket för att sedan göra om samma sak igen.
Gäller ju bara att låta tiden göra sitt.
Samma sak nu i utdelningstider på vårkanten äga aktien till x-dagen sedan sälja och lägga pengarna i nästa bolag man köpt på sig för att återupprepa proceduren. Sedan ligger man likvid ett tag för att agera när börsen & dom bra bolagen dippar ner och sedan samma sak igen.
Lite som jönssonligan när vanheden säger "ska vi kränga chippet en gång till".

Niklas
0

#18: Tycker du att du tjänar mer så än om du bara följde index eller placerade pengarna i fonder och lät dem vara?

kallepudas
1

#19: Svårt att svar på eftersom jag inte kan göra jämförelsen över tid. Mina fonder som jag har fungerar som en andra buffert och eftersom jag inte har ett boende som kräver stor buffert så säljs ju fonderna av efter ett tag och så köper jag aktier för pengarna. Månadssparandet fortsätter sedan i dom fonder jag valt tills dom hamnar på nivån där jag säljer.
Utdelningsaktierna levererar ju pengarna och i dom fallen återinvesteras ju en del i dom innehaven som jag har strategin köp & behåll.

En del av portföljen består alltså av fonder samt aktier som jag behåller lång tid och sedan en del där jag gör som jag skrev säljer av för att placera i nästa utdelningsaktie för att sedan sälja & köpa nästa.

Rent strategimässigt kan man ju säga att jag kombinerar att spara på lång sikt och samtidigt kör swingtrading.

Niklas
0

#20: Kanske du kan jämföra med en indexfond ifall du vet din egen avkastning över tid?

kallepudas
1

#21: Latour Ab plus 115% sedan köp och jämför jag med någon fond jag har så 35% plus. Fast det som inte blir rättvist är att Latour är ett genomtänkt köp medans fondens köp sker löpande varje månad oavsett kurs.
Så aktien är ju vinnaren och det överlägset men för att göra jämförelsen över lång tid så måste man behålla både aktien & fonden vilket jag inte gör för bägge kommer jo säljas förr eller senare.
Hur gör du?

Niklas
0

#22: Det är lite svårt att dra några slutsatser av en enskild affär. Man behöver titta på hela den del av portföljen som du placerar själv i aktier och jämföra med en fond eller ett index på samma marknad.

”Hur gör du?” Med vilken del?