Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Läst 255 ggr
Anonymos
2

Dålig ekonomi under uppväxt

Jag är uppvuxen i en familj med tight ekonomi. Mina föräldrar fick ständigt brev från Kronofogden pga stora skulder, de har än idag en allmänt urusel syn på just pengar vilket jag sedan tidig ålder bestämde mig för att aldrig ha. Jag studerar just nu och försöker spara de få kronor jag får in varje månad av extrajobb. Jag vill bara egentligen med detta inlägg höra att allt kommer att lösa sig även om jag just nu inte kan spara så himlans mycket. För visst kommer jag väl lyckas göra det när jag den dagen är färdig med studier och kan börja jobba heltid?

/Anonymos

Åsa S
2

Det är jättebra att lära sig om pengars värde och att kunna hushålla med sina pengar då har man stor chans klara sig bra. Jag har aldrig haft någon hög lön men jag har ändå klarat av att betala av mina studieskulder, spara ihop till en insats till en lägenhet även om det tog sin lilla tid. Jag ägde mer än min man som jag träffade när jag var runt 40 han ägde bara typ sin bil medans jag hade en lägenhet i stockholms län som jag nästan ägde hela av. Min man har alltid haft hög lön som han spenderat på skräp enligt mig inget som varat iallafall han har inte riktigt förstått det där med att spara och investera klokt . Det var det som var största problemet de första åren vi var gifta för jag är van vid att man tänker igenom sina köp noga och ifall man verkligen behöver saken och om man har råd att köpa, man spontanköper inte nya bilar och sånt. Han har börjat lära sig och han var så glad när vi sparat och kunde betala av lånen på sommarstugan vi köpt ihop och han ser fram emot en tillbyggnad som blir när vi sparat ihop pengarna. Lär man sig det där med att spara, betala av skulder etc. så man har lite utgifter så klarar man sig bra även om man skulle bli arbetslös + man klarar sig bra som pensionär med ifall man inte har stora utgifter varje månad

Pyttelite
2

Jag tror att du är på god väg att få en bra grund att stå på.

Första steget är insikten och den har du!

Lycka till!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anonymos
0

#1 och #2: Tack för peppen!

/Anonymos

Namiko
0

Ett tips för att få igång ett bra sparande när du är klar med studierna är att så fort du börjar jobba heltid och din inkomst ökar, lägg undan en viss summa varje månad. Du kommer inte att sakna pengarna eftersom du aldrig haft så mycket att leva på förut och om du fortsätter att spendera som du gör idag så kommer du att kunna lägga undan rätt mycket varje månad.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

kallepudas
0

Du kan mycket väl lyckas.
Det är egentligen inte alls svårt så fort du har en fast inkomst och det första du bör göra är att först bygga upp en buffert som kan täcka oförutsedda utgifter.
Personligen kör jag ett sparande som är min första utgift när lönen kommer in.
Betalar mig själv först sedan hyra och andra utgifter.
Mellan 10-30% av lönen går in i sparandet och det varierar lite beror ju om jag varit sjuk eller så då 30% av lönen kan vara lite mycket att sätta av just en dålig månad men 10-15% minimum kör jag på.

Niklas
0

#0: Du har, som de andra redan skrivit, alla förutsättningar att få en god ekonomi. Bara det faktum att du ser skillnad på bra och dålig ekonomi är en bra början. Lycka till!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Snuggan77
1

#0: Väldigt få personer som kan spara några större summor när man studerar, även om man har extrajobb.. Det man kan tänka på att är att dom små vardagliga utgifterna som fika eller äta ute på ett år kan bli rätt stora summor. Hittade en sajt med en applikation som illustrerar detta väldigt bra.

https://www.konsumentguiden.se/lana-pengar/#konsumentguidens-sparometer

Jämför lån utan säkerhet med låg ränta. Jämför olika långivare och deras villkor innan du ansöker om ett lån direkt online.