Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Läst 255 ggr
Anonymos
2

Dålig ekonomi under uppväxt

Jag är uppvuxen i en familj med tight ekonomi. Mina föräldrar fick ständigt brev från Kronofogden pga stora skulder, de har än idag en allmänt urusel syn på just pengar vilket jag sedan tidig ålder bestämde mig för att aldrig ha. Jag studerar just nu och försöker spara de få kronor jag får in varje månad av extrajobb. Jag vill bara egentligen med detta inlägg höra att allt kommer att lösa sig även om jag just nu inte kan spara så himlans mycket. För visst kommer jag väl lyckas göra det när jag den dagen är färdig med studier och kan börja jobba heltid?

/Anonymos

Åsa S
2

Det är jättebra att lära sig om pengars värde och att kunna hushålla med sina pengar då har man stor chans klara sig bra. Jag har aldrig haft någon hög lön men jag har ändå klarat av att betala av mina studieskulder, spara ihop till en insats till en lägenhet även om det tog sin lilla tid. Jag ägde mer än min man som jag träffade när jag var runt 40 han ägde bara typ sin bil medans jag hade en lägenhet i stockholms län som jag nästan ägde hela av. Min man har alltid haft hög lön som han spenderat på skräp enligt mig inget som varat iallafall han har inte riktigt förstått det där med att spara och investera klokt . Det var det som var största problemet de första åren vi var gifta för jag är van vid att man tänker igenom sina köp noga och ifall man verkligen behöver saken och om man har råd att köpa, man spontanköper inte nya bilar och sånt. Han har börjat lära sig och han var så glad när vi sparat och kunde betala av lånen på sommarstugan vi köpt ihop och han ser fram emot en tillbyggnad som blir när vi sparat ihop pengarna. Lär man sig det där med att spara, betala av skulder etc. så man har lite utgifter så klarar man sig bra även om man skulle bli arbetslös + man klarar sig bra som pensionär med ifall man inte har stora utgifter varje månad

Pyttelite
2