Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Läst 339 ggr
Zpookey
0

Bitcoin

Jag blir inte klok på det här med Bitcoins. Var köper och säljer man? Det verkar vara en sjuk djungel därute med sidor som säger sig sälja/köpa. Men vilken sida är bäst? När man väl säljer sen…hur får man ut pengarna?

Vixxen
0

Ingen aning! 😂

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: Det stämmer fortfarande att det är rätt rörigt och det är väl lite av grejen. Det är inte så tydligt reglerat och organiserat än.

Så här handlar du med Bitcoin

När det gäller att köpa Bitcoin finns det många sätt. Ett av de enklaste är om du känner någon som äger och vill sälja. Då gör ni upp affären sinsemellan bara.

Andra sätt är att använda någon av alla tjänster som förmedlar handel med kryptovalutor. Coinbase är en av de mer kända och finns både som webbplats och som app.

Ett tredje sätt är att köpa ett värdepapper som har Bitcoin som underliggande vara. Avanza har certifikat som fungerar så. Det finns säkert fonder som investerar i kryptovalutor också.

En fördel värd att nämna i det sammanhanget, är att när du handlar certifikat via en reglerad marknadsplats slipper du krånglet med att föra över pengar från din bank till en kryptomarknad samt undviker eventuella problem med att föra tillbaka pengarna till banksystemet om du säljer innehavet. En möjlig nackdel kan vara att certifikatet inte till 100 procent följer värdet på Bitcoin eftersom förvaltaren av certifikatet måste köpa och sälja Bitcoin för att anpassa sig till hur mycket kunderna har placerat. Det finns en risk att kapitalet inte alltid är 100 procent investerat (om de inte har löst det på något sätt, exempelvis med begränsningar i handeln).

Att sälja ett certifikat är lika enkelt som att sälja andra värdepapper, exempelvis aktier och fonder. Då får du in likviden direkt på ditt bankkonto. Om du säljer Bitcoin hos Coinbase eller en annan marknad får du göra en överföring därifrån till ett bankkonto. Här är det värt att påpeka att det finns banker som inte tar emot pengar som härrör från kryptoaffärer. Exempelvis Swedbank säger att det är för att det kan röra sig om penningtvätt (och de borde veta).

Det är viktigt att dokumentera sina affärer så att man kan visa var pengarna kommer ifrån. Bankerna är nämligen tvungna att fråga det när en kund vill sätta in eller föra över pengar som befinner sig utanför banksystemet. Det går inte att ha för många underlag då.

Skattereglerna för Bitcoin är de samma som för andra värdepapper. Du redovisar köp-, försäljningar och resultat i deklarationen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Marce77
1

Jag hade avvaktat att köpa Bitcoin just nu. Med tanke på att Bitcoin stört dyker just nu. Lättast är att öppna ett konto på https://www.avanza.se/start.
Men om du vill läsa mer om hur Bitcoin fungerar och senaste kursen så rekommenderar jag denna guide.

https://xn--entreprenren-djb.nu/bitcoin/

Hoppas de är till hjälp!

Niklas
2

#3: Kan inte fallet vara ett tillfälle att köpa för den som tror på Bitcoin på lång sikt?

sanderklakegg
2

Du måste först och främst bestämma själv. Vad är du mer intresserad av att investera eller handla med? Om du har bestämt dig för att behärska yrket som näringsidkare skulle jag börja med att titta på videor på YouTube och söka efter grupper (privata grupper på Discord eller Telegram). Det är ett riktigt svårt yrke och du bör vara beredd att lägga ner 2-3 år på det.
Om du bara vill investera långsiktigt krävs det inte mycket kunskap! Priset bör inte heller vara av stor betydelse för dig om du vill sälja dina bitcoins villkorligt om 10 år. I så fall skulle jag bara köpa bitcoins varje månad för ett visst belopp och öka antalet mynt i min investeringsportfölj!

Niklas
0

#5: Fast inte sätta allt sparkapital i kryptovaluta va? 🙂

johan
1

Man behöver först bestämma sig för om man vill köpa verklig kryptovaluta eller om man vill köpa ett certifikat som följer värdet av en kryptovaluta.

Om man bara är intresserad av en investering så skulle jag säga att certifikat är bäst, för dom kan du handla med på svenska pålistliga aktieplattformar som Avanza och du kan ha dom i ett ISK och därmed slippa vinstskatt.

Hos Avanza finns t ex Bitcoin Zero SEK som har helt fritt från löpande avgifter, till skillnad från Bitcoin XBT som Niklas visar på sin bild.

Om du vill köpa Bitcoin och faktiskt kunna använda dom som en kryptovaluta ska du handla på en kryptoplattform som t ex Coinbase eller svenska Trijo. Sedan finns också BlockFi där du kan få hög ränta på att låta BlockFi låna ut dom.

Fördel med Coinbase är att dom är typ störst och handlar med många kryptovalutor, men det är flera svenska banker som inte låter dig överföra till och från Coinbase.

Fördel med Trijo är att dom är granskade och godkända av Finansinspektionen och har riktigt bra support. Och inga problem med svenska banker.

Fördel med BlockFi är räntan, men jag ser också en mycket större risk med detta.

Tänk dock på att om du använder en exchange som dessa äger du faktiskt inte dina egna bitcoin, du äger snarare rätten till dom. Enda sättet att verkligen äga och kontrollera sina bitcoin är att överföra till en egen wallet.

I slutändan handlar det om en balans mellan vem du litar på mest. Hos en Exchange sköter dom säkerheten och det är en trygghet i det. Men precis som en traditionell bank finns det risk att den blir hackad eller att personalen är kriminell.

Har du dina egna coins måste du lita på att du kan hantera dina egna nycklar och din egen säkerhet. Slarvar du är dina coins borta. Detta är mer som att ha kontanter hemma.

Det går också givetvis bra att kombinera alla dessa varianter för att sprida risken och få alla fördelarna.

Är det enbart som ett slags sparande, skulle jag dock välja Avanza och Bitcoin Zero SEK i ett ISK.

Mvh // Johan