Tips, slippa bli lurad vid näthandel
Nu under Coronan har jag börjat handla mycket på nätet, en del bra saker, en del halvdant och en del uruselt.
Till det som varit bra hör mat från olika firmor som kommit hem till dörren, tyger, sybehör, en kanot och stödstrumpor.
Den sämsta firman jag handlat hos heter Believo.se, STOR VARNING att handla hos denna firma.
Jag beställde där ett par justerbara glasögon vars ena skruv inte gick att skruva på, med den skruv som fungerade gick det dock inte att ställa in till läsbar skärpa, jag ville därför returnera glasögonen, vilket visade sig vara väldigt besvärligt.
I köpevillkoren står det: ”Är du inte nöjd med varorna? Du kan returnera varorna inom 14 dagar.” Detta låter bra, men innebär att man själv måste betala för spårbar försändelse till Kina, vilket förmodligen kostar mer än vad man betalt för varan och dessutom litade jag inte på att jag skulle få något tillbaka i slutändan.
Alternativt kunde jag få 30 % av inköpspriset i retur och inte behöva returnera glasögonen.
Jag valde detta alternativ så efter att ha betalat 299:- för ett par oanvändbara glasögon fick jag 90:- tillbaka och förlorade 209:-!
…………….
Om jag före köpet gått in på t.ex. www.trustpilot.com och vidare till ”Go to the Swedish Trustpilot site” och sökt på believo.se skulle jag kunnat bli varnad i förväg och läst att hitintills har 46 personer klagat på denna firma som varit 100% missnöjda och känt sig lurade, klagomålen gällde inte bara glasögon utan också andra produkter!
🌺 Så tipset gäller att googla först om du tänker handla på en för dig okänd firma! 🌺
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Tack för varningen!
#0: Bra tips!
Hittade de här halva året gamla tråden och tänkte på att jag kunde göra några tillägg.
Man är mer "skyddad" om man köper från svenska näthandlare men nästan lika skyddad om man köper från näthandlare från övriga EU. OBS! dock att the UK inte längre tillhör EU!!!
Men förutsatt att du verkligen kollar upp att företaget du handlar ifrån finns lokaliserat i Sverige eller i EU så kommer nästa utmaning - VAR FINNS VARAN NÅGONSTANS? Finns verkligen varan hos den svenska näthandlaren eller hos näthandlaren som finns inom EU?
Eller är det en sådan handlare som inte har något lager över huvud taget utan varan skickas från tillverkaren/grossisten som med stor sannolikhet finns i Kina eller HongKong?
Då blir det genast bra mycket knepigare om man inte är nöjd med produkten och ännu knepigare om den är defekt vid ankomsten till Sverige.
Dessutom, förutsatt att varan är i perfekt skick när du får den och du blir nöjd med den så åker du på att betala PostNords och Tullverkets kostnader och avgifter.
PostNord tar ut en expeditionsavgift som ligger på ca 100 kronor och Tullverket kräver 25% i MOMS på hela varans pris dvs varans pris INKL frakt. Är värdet dessutom över 1500 kronor (tror beloppet ligger på 1500 kronor) så får du DESSUTOM BETALA TULL!
UNDANTAG
Handlar du ex via EBAY eller WISH och betalar med Paypal så är redan alla dessa kostnader inräknat i totalpriset så INGA extrakostnader tillkommer innan du har varan i brevlådan i Sverige.
Dessutom - betalar du med Paypal så är du hyfsat skyddad om aldrig varan skulle dyka upp i Sverige eller om varan skulle komma fram defekt eller skadad. Då går Paypal in och återbetalar HELA beloppet till dig och gör senare upp det hela med säljaren i Asien.
Paypal äger för övrigt Ebay och finns i 202 länder och har 175 miljoner aktiva användare och har 19.000 anställda så de har sas "kraften! att hjälpa till.
Har själv handlat på Ebay sedan början av 2000-talet och har varit hyfsat nöjd med det mesta. Största nackdelen har väl varit långa leveranstider.
Lycka till!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#0: Kina är överlag otroligt bökigt och kvaliteten på varorna man (eventuellt) får hem är ofta undermålig. Bäst att hålla sig borta.