Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 2004 ggr
Maria
0

Bolånetak

Finansinspektionen föreslår ett bolånetak. Man ska inte få låna mer än upp till 85% av marknadsvärdet.

Vad tycker ni om detta?

Jag kan tycka att det är ganska rimligt. Det är oerhört lätt att många människor hamnar i fällor med för höga lån om räntorna svänger bl.a och vid en försäljning så kanske man inte ens får pengarna tillbaka om priserna sjunker.

Länk

/Maria

Bergspuman
0

Jag tycker det är bra. Har länge retat mig på folk som går sta och tar hemska banklån bara för att de vill bo flott. Nästan som att det är status att skryta med hur dryga banklån man har. Ja, faktiskt - har jag hört sådana tongångar.

Det är bättre att finansiera sina köp med en större andel egna medel! Har man inte råd, ja då får man rätta munnen efter matsäcken.

Roarkish
0

Jag skulle föredra en avveckling av centralbanker och göra var bank ansvarig för sina lån, investeringar och risker. Detta skulle leda till vettigare utlånande och betydligt stabilare finansmarknader.

För att inte nämna andra fördelar som mindre byråkrati.

Fridaybrew
0

Tycker att man ska få låna så länge någon vill låna ut. Problemet är att banken som lånar ut inte har haft täckning för de lån de ger. Om jag kan låna 200% så ser jag inget fel med det, dock vore det ytterst oaktsamt av den som lånar ut att gå med på det men det är en risk som dom är villiga och ta ….om de har täckning för pengarna via andra kunder i banken.

Lånen ska aldrig överstiga tillgångarna för banken och här kan 85% vara en bra gräns. Sen vart dom vill låna det och hur mycket ska inte behöva regleras.

/Fridaybrew

Roarkish
0

Håller med dig Fridaybrew. Detta behövs inte regleras.

Kontroll över sina tillgångar har inte bankerna med ett centralbankssystem.

FredrikN
0

De som vinner på det här bankerna. 85% av lånet får du ta mot huset som säkerhet. 15 % kommer alltså att erbjudas som blancolån.

Högre kostnader för låntagarna.