Barnafödande som skapar företag
Utav många föräldrar som väntar barn för lite mer än ett barn - de får ett helt företag på köpet.
En del föräldrar upptäcker att det saknas varor för föräldraskapet och den nyfödda barnet eller för dess framtid och kommer på idéer medan barnet sover i barnvaggan och därmed födds ett flertal företag som skapar saker för föräldrar utav föräldrar.
Exempel på dessa är (taget från expressen 20100406):
- Lundmyr of Sweden unisexa barnkläder
- Poopee den hygieniska blöjpåsen
- Drottning Enar Babysärsele som inte behöver knytas
- Enago vällingen utan gröt och mjölk - för allergiska barn
Detta är en positiv utveckling då alla företag som redan skapar barnsaker och hjälpmedel inte tänker på alla situationer som kan förekomma och en del av dessa företag omsätter miljontals kronor om året och det hela blir en lysande karriär på det nya färsäldraskapet.
Detta tycker jag är oerhört bra. Det är mycket som fattas på marknaden vad gäller barn och som enskild förälder är det lättare att komma på en specifik ide än att ett "vanligt" företag skall ta fram en ide, presentera den för ledningen, få den godkänd osv.
Notera dock detta! Jag har ganska nyligen läst att det är olagligt enligt försäkringskassan att starta upp ett eget företag samtidigt som man är föräldraledigt.
Men eftersom man inte bringar in någon inkomst förrän efter flera månader (år!) så kommer oftast den första inkomsten när föräldraledigheten är slut och därmed så blir det helt plötsligt lagligt… 
Men då får man väl stanna av med föräldraledigheten och leva av vinsten, så fort en sådan dyker upp? Det är ju perfekt om man kan spara föräldradagar.
Jo, men det tar oftast tid innan man går vinst. Ganska lång tid.
Det är fler än man tror som testar sälja barn/föräldragrejer på nätet. En av våra föreläsare i handelsjuridikkursen jag gick nyligen sade att vill man gå i KK och dra på sig skulder skulle man starta en internetbutik som säljer barngrejer (han avrådde bestämt från den iden han hade träffat alltför många som det inte gått så bra för), så himla stor är inte den svenska marknaden och det finns många som tror att man kan tjäna mycket pengar på detta.
#5 det är nog därför ett flertal utav av dem är internationella eller åtminstone skapta för europa-länderna. De sidor jag ha tittat på är de flesta på engelska.