Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett03-familj
Läst 3988 ggr
Piccabuh
0

Verkliga problem!

Måste bara skriva av mig lite.
Är så ledsen och orolig.

Det är som så att jag är 20 år. Jag bor hemma med mina föräldrar somär gifta. Har en lillasyster som är 15 år. Våra föräldrar har alltid haft problem med sin ekonomi och har alltid misskött räkningar. Det är alltid slut på pengar runt 2 veckor innan nästa lön. Då har dom, oftast, betalat någon enstaka räkning. Inte alla! Dom har skulder hos kronofogden, och har haft några utmätningar. Och dom har även lån.

Jag betalar för att jag bor hemma och betalade denna månaden, tillsammans med min pojkvän som varit här en del, 3.000 kr för stöm. Vi har egen brunn, så vatten är inget vi betalar för. Mat köper jag själv.

Nu har det gått så långt att elen kommer stängas av i morgon. Telefonen och parabolen är redans avstängda.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller säga. Känner mig helt … Ja, jag vet inte..

Någon som har tips på vad man kan göra?

Snälla. Tacksam för svar.

NaimaG
0

Dina föräldrar skulle behöva samla alla lån till ett enda stort lån. Prata med inkasso ifall de kan dra tillbaka från kronofogden och sedan sätta upp en betalningsplan, då är de också viktigt att de talar om sin situation. De skulle även behöva jobba extra för att få in extra mycket pengar. De kan sälja av bilen och andra tillhörigheter för att få pengar till räkningar o.dyl. Det är vad dina föräldrar bör göra.

Maria
0

Du har fått bra tips av NaimaG.

Ett annat tips är att försöka flytta hemifrån. Du är ung och ska inte behöva oroa dig för dina föräldrars ekonomi även om det är svårt att låta bli.

/Maria

Lumac
0

De flesta kommuner har konsumentvägledare och budget- och skuldrådgivare man kan få hjälp av. I högerkanten finns en ruta där du kan se vad som finns i din kommun: http://www.konsumentverket.se/

MichaelE
0

Någon lär nog tipsa Lyxfällan men jag säger att det går att reda ut utan TV3.

Hur som heslt så behöver ni elen och frågan är ju hur mycket el förbrukar ni? Du betalar 3000 för strömmen…

Mina tips är som följande:

1. Har ni några prenumerationer? Säg upp ALLA inklusive dagstidningen.
  2. Hur många datorer har ni? Det räcker med en som alla kan dela på. (Har du en egen ska du självklart behålla den för framtiden).
  3. När det gäller bredband (om ni har det) så sänk hastigheten alternativt byt leverantör.
  4. Ta kontakt med inkasso och kronofogden för hjälp - dem är inte elaka utan vill så gärna hjälpa till om det går.
  5. Gör upp budget och lev snålt. Köp ingenting förutom mat. Handla på Lidl eller willys - resten går till räkningar.
  6. Sen det viktigaste - ni i hela familjen måste sitta ned och prata genom detta. Eran ekonomiska situation drabbar alla i familjen och ni måste göra något åt det innan ni förlorar huset.
Piccabuh
0

#1, Hej. De har haft en del avbetalningsplaner. Nu betalar dom av 11,000 kr /mån till kronofogden. Mamma skulle ha tid till extrajobb eller försöka få en högre tjänst på sitt nuvarande jobb. Vi sålde bilen och köpte en liten skrothög.

#2, Jag letar jobb och vill verkligen flytta hem ifrån. Hoppas verkligen att jag kan få ett jobb snart.

#3, Tack så mycket. Det ska jag kolla upp.

#4, Tack för dina råd. Har skrivit lite angående dina tips.
1, Vi har inga prenumerationer alls längre. De hade, men betalade inte dom vilket ledde till ytterligare en skuld hos Kronofogden.
2, Dom har 1 stationär och 1 bärbar (som är min) och som dom lånar.
Jag har min pojkväns bärbara och han sin stationära.
3, Bredbandet har vi tillsammans med telefonen. En räkning på under 1000 kr /mån.
4, De betalar nu 11,000 kr /mån. Dom har alltså en lön på 16,000 kr de ska klara sig på varje månad. De har sagt att de ska kontakta dom. Mamma har skickat ett mejl till dom.
5, Pappa är näst intill spelmissbrukare men vägrar inse det själv. Mamma är besatt av prylar och köper gärna kläder, garn osv.
Har försökt lägga upp en budget och att dom ska storhandla en gång så de slipper småhandlandet.
6, Pappa har jättesvårt för att prata. Han rycker bara på axlarna.
Mamma och jag pratar väldigt mycket. Min lillasyster lever i sin egna lilla värld.

Tack så jättemycket för era tips så här långt!

MichaelE
0

Angående spelmissbruk så kan man ta kontakt med:

Stödlinjen för spelmissbrukare

SlutaSpela.Nu

När det kommer till prylberoendet så kan ni ha loppis för att bli av med lite. Prylar brukar hamna i överflöd och då är det bra att rensa. Ni alla måste inse hur allvarligt allt ligger till. Annars om du är duktig så gör en beräkning på eran ekonomi och sätt upp det i ett grafiskt diagram (typ som i Lyxfällan).

En fråga, har ni mobiler?

MichaelE
0

Ett hjälp för att få alla att inse hur allvarligt det är att göra en budget eller kassabok.

My Economy (huvudartikel just nu på sajten) kan beräkna alla räkningarna samt göra en budget så kan ni se hur illa ställt det är svart på vitt. Det brukar vara först då som klockorna ringar till, eller myntet faller ner. Det är viktigt att inse problemen.

MariannE11
0

#5 jobbigt när det verkar som du är förälder till dina egna föräldrar…det verkar för mej som dom sticker huvudet i sanden o försöker trösta sej på fel sätt….jag är glad att du inser att de inte är på rätt väg… tror du fattar hur jag menar med glad för givetvis är jag inte glad att dom blundar… men glad för att du ser….

tycker det kommit en massa bra råd här….svårt för dej att få dina föräldrar att fatta … dom behöver få upp ögonen…. som du fått…

kram o lycka till..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/