Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett01-ekonominyheter
Läst 5228 ggr
MichaelE
0

Billigare körkort - slopad handledarkurs

Idag är det många övningskör privat men att få göra det måste man betala en handledarkurs (400-1000 kr). Regeringen vill slopa denna obligatoriska kostnad och istället får man en introduktionsutbildning med sin elev för att bli godkänd som handledare.

källa: privataaffarer.se

MichaelE
0

Detta tycker jag är ett bra initiativ då körkortet är en dyr historia för dagens ungdomar som verkligen vill ha körkort och helst utan att det ska behöva kosta alltför mycket.

elyse
0

När jag skulle ta körkort fanns det inga krav på handledarutbildning alls - detta var 2004. Jag körde med min morfar och när han fick reda på hur mycket det kostade att ta en körlektion så körde han med mig nästan varje dag. :)

MichaelE
0

Det var innan man införde hårdare krav på de privata handledarna.

elyse
0

#3 Jo, jag hade tur. Tror att det är svårare att få släktingar/bekanta att ställa upp om de måste gå en kurs. Det är såklart bättre utbildningsmässigt för de som ska ta körkort att handledaren är uppdaterad, men jag tror som sagt att det är svårare att få folk att ställa upp.

DesK
0

Det dummaste med denna nya regel är att handledaren måste gå handledarutbildning med varje elev, så det kan ju springa iväg ordentligt i pengar. Exempelvis om 4 syskon ska ta körkort med några års mellanrum så måste alltså handledaren gå samma handledarkurs med var och en av dessa 4. Dyrt, krångligt och till absolut ingen nytta, utom för körskolan ifråga som tjänar pengar på det.

/Désirée

Elshira
0

Inte heller jag förstår meningen med att behöva gå handledarkurs tillsammans med eleven.

Jag tycker det borde räcka med en gång för handledaren oavsett hur många denne övningskör med till en viss gräns (säg 5 st) för att förhindra man öppnar "körskola", som är syftet just nu.

Hakuna matata!

Hawknestgrove
0

Fast vi ska vara glada, att vi tillhör ett av de få länder, där du trots allt kan ta körkort privat…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maria
0

Jag känner en Egyptisk kille som fick sitt körkort i doppresentFörvånad

Ursäkta OT.

/Maria

NaimaG
0

Tycker detta med att godkänna handledare är bra, då vet man garanterat att eleven lär sig något och att handledaren själv verkligen kan köra bil. Själv kan man inte ta körkort så jag slipper den biten men för övrigt tycker jag handledar kraven gör bildtraffiken åtminstonde lita säkrare.

Elshira
0

#9 Att de blir godkända handledare är ju givetvis bra, men varför ska de behöva bli godkända en gång för varje "unge"? Borde det inte räcka med att bli godkänd en gång vart 5:e år eller så?

Just nu kan ju en förälder gå med sina båda barn, men behöva betala för två godkännanden.

Hakuna matata!

Maria
0

Jag tycker att har man en gång tagit sitt körkort så har man fått ett (dyrt) bevis på att man kan köra bil.

Ska detta då ifrågasättas en gång till eller rentav flera gånger?

Jag personligen tror det handlar om pengar i första hand.

/Maria

NaimaG
0

#10 Jag upplever det som att man, liksom övningskörningstillståndet, får ett tillstånd i pappers form där det stör att man är kvalificerad som handledare och att detta tillstånd räcker en viss tid liksom övningskörningstillståndet. Men jag kanske har fel.

NaimaG
0

#11 Även om man tagit körkort innebär det inte att man kan köra bil, man har väll sätt Sveriges värsta bilförare. Flört

Maria
0

#13 Visst finns det bilförare som är usla men det kommer man förmodligen aldrig undanObestämd

Jag vill minnas att en gammal regel förr var att den du övningskörde med skulle haft körkortet i minst fyra år och det tycker jag är en ganska rimlig regel.

/Maria

NaimaG
0

#14 Idag får du inte övningsköra förrän du blivit 24 år gammal. Det med att ha haft körkortet i 4 år tror jag även det hänger kvar. Men jag är inte säker.

Maria
0

#15 Då tycker jag det borde räcka med den regelnFlört

/Maria

MichaelE
0

Det framgår inte att man måste ta handledarkurs för varje elev eller vad den kommer kosta. Det får vi reda på när regeringen har genomfört regeln.

#15 jag tycker att det inte räcker, det finns dem som är 24 och har haft körkortet men är urusla i trafik. En del har inte haft bil under dessa fyra år pga bil är dyrt att äga. Så handledarkurs är bra, men om man måste ta en ny kurs för varje elev låter lite väl speciellt om man får betala för varje gång. Men som sagt, jag har inte sett kostnaderna än.

Elshira
0

#17 Jag tror det kostar runt 7-800/gång att gå kursen. Ingen enorm summa kan tyckas men ändå så onödigt att göra flera gånger.

Hakuna matata!

DesK
0

NaimaG Du har helt rätt i att man måste ha fyllt 24 år och att man måste ha haft körkort i minst 4 år för att få vara handledare. Handledarkursen ger inget som helst bevis på hur handledaren kör bil. Det är en teoretisk kurs på 3 timmar, som man i praktiken kan sitta av utan att vare sig lyssna eller aktivt delta i. Det som tas upp är sådant som man också tar upp i den vanliga teorikursen, likadant är det med den nya riskutbildningen som numera består av en teoridel på 3 timmar och sedan halkkörningen. Ingenting nytt tas upp utan det är bara precis det som står i körkortsböckerna. Personligen tror jag att både handledarkursen och riskettan är rena beställningsgrejer från körskolorna, så att de får in sina pengar. Jag tycker att det i sådana fall vore bättre om handledarkursen vore ett rent körprov, liknande uppkörningen och ettt skriftligt teoriprov för handledanren. Det skulle på ett betydligt bättre sätt visa vad handledaren kan.

/Désirée

MichaelE
0

#19 kan inget annat än att hålla med.

Hawknestgrove
0

Ja kursen i sig är ju inte fel, men att den som sagt inte är bunden till handledaren, det tycker jag är knas. Känner en familj, där det fanns tre barn i körkortsåldern. Nytt för varje unge.Som dessutom var ett tvillingpar och en som var två år senare. Löjligt.

Fridaybrew
0

Tar körkort nu tillsammansm ed sambon har nog laggt ut 20 000 hittills på oss båda och det är då 30 körlektioner handeldar kursen som var rent byråkratiskt dravel. Vi har även gjort halkkörningen vilket var rätt så skoj.

Jag tog körkort i usa när jag var 16 och har kört i usa varje år 1-3 månader sen dess, har även kört kust till kust gräns till gräns på en sommar. Så körvana har jag, jag gillar det amerikanska systemet så mycket bättre. Jag betalade först när jag hade klarat körkortet. Teorin kostade inget uppkörningen kostade inget fotgrafieringe kostade inget lamineringe nada. Totalkostnad för mitt amerikanska körkort var 10 dollar.

Jag beställde ingen tid för teori eller uppkörning utan gick till polisen som har hand om det där i usa, och ställde mig i en kö gjorde teorin klarade den, gjorde syntest/trafikskyltstest kombinerat därefter fick jag vänta på uppkörningen tog 10 min väntan sen var det min tur. Hela teori uppkörningsprocessen tog inkl köande 90 minuter.

Att ta körkort här i sverige tar dom med så mycket information som egentligen inte påverkar mig eller visar om jag är en säker förare eller ej. Tex vilka kemiska ämnen som bensin består av, vad är det för kemiskt ämne som orsakar försurning, vad orsakar växthuseffekten (ja det ingår i teoriprovet och är avgörande om man är en redo för vägaran), Varför är kolmonoxid farligt, Hur många skadas varje år, dör varje år???? Tja allt det där är bra att känna till men MEN det ska inte avgöra om en person är en säker förare eller ej.

Enda anledningen till att jag tar körkort i sverige är att pga nya homelandsecurity får jag inte förnya mitt körkort igen i usa så det har gått ut. Jag har då kört prickfritt i 16 år.

PS Ecodriving är numera ett krav för att klara körkortet så det kvittar om du är den säkraste uppköraren på hela dagen du kuggas direkt om du råkar missa ecodriving och förbruka 1 dl/mil i bränsle. Snacka om sunda värderingar. Om jag vill köra så att det svider i plånboken så låt mig, jag har råd.

/Fridaybrew

Elshira
0

Jag övningskör lite med familjen och har en inbokad intensivkurs på 2 veckor inkl. 20 körlektioner och allt material, samt riskutbildningen för 11 500 kr =) Det tycker jag inte var så farligt!

Hakuna matata!

MichaelE
0

Det låter som att priset för körkortet har stigit. När jag tog mitt för 6 år sedan så klarade jag mig på en summa 8 600 kr. Teorin tog jag privat med hjälp av bonniers trafikskola och övningskörde blandat med körskolan blandat med mina föräldrar.

Hawknestgrove
0

ja att ta körkort i dag är nästan lyx. Och de som bor på landsbygden måste ju ha körkort, så är det bara. MEn  räta mig om jag har fatat fel, som handledare måste man alltså dels ha handlefdar kurs, sen måste man ha riskutbildning plus halkkörning? Eller har jag fattat fel?

MichaelE
0

De sista två känner jag inte till. Däremot måste eleven gå dem kurserna (iaf det sistnämnda) och det är enklast via en körskola.

DesK
0

Eleven måste gå de kurserna, handledaren måste enbart gå handledarkursen med var och en av sina elever. Så #25 du har fattat fel.

/Désirée

Hawknestgrove
0

Ok, tack. men vad är nytt då? För detta var ju så för två år den också? De fick gå en kurs för varje unge….

MichaelE
0

Du slipper kostnaden. Det är skillnaden.

Hawknestgrove
0

Ok, så nu kostar alltså inet handledarkursen något alls? Så då kan exempelvis unge X som förr i tiden, kunna övningsköra med flera personer utan att de ska behöva betala för nån kurs?Bara vi går kursen? HAr ett körkortsmoget styvbarnbarn, som ogärna vill övningsköra med sin far eller mor mer än till nöds, men vi kommer bra överens. Jag har dragit mig för det, för jag har ingen lust att slanta upp något, men tid har jag….Bara det inte blir med min bil heheheheSkrattande

Elshira
0

#3 Det är fortfarande kurs för samtliga "inblandade" som gäller samt att göra om den om man får en ny "Unge" att ta hand om.

Hakuna matata!

MichaelE
0

#31 men fortfarande gratis, så varför klaga?

Fridaybrew
0

Tydigen värderar du inte tid så högt =)

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

Nej inte jag. Tid har jag gott om. MEn pengar är det sämre med….

MichaelE
0

#33 jo, jag värderar tid men om det vore mina barn jag ska vara handläggare åt så är den tiden värd mer än att göra något annat utan mina barn.

Elshira
0

#35 Det är ju för guds skull inte gratis! Jag ska själv på denna kurs på fredag och tror det var runt 700:-/person… Så gratis är det knappast!

Hakuna matata!

MichaelE
0

#36 Regeringen vill slopa denna obligatoriska kostnad

Detta betyder bara att dem ska se till att det blir billigare, men tyvärr vet jag inte när eftersom det inte framgick i artikeln. Så i väntan på det får vi betala och se glada ut…

Hawknestgrove
0

hahah jojo VILL…..Låter fint det. luktar valfläsk lång väg…..