Social Bidrag?
Hejsan.
Jag undrar om det är någon här som vet hur det funkar och vilka som har behörighet att ansöka om socialbidrag.
Tack på förhand.
Mvh
Socialbidrag gäller dem som inte kan försörja sig genom studielån eller arbete.
Socialen täcker enbart hyra samt elräkningen samt kostnader för att ta sig från bostad till det socialarbete man blir tilldelad.
För at ansöka socialbidrag är det bra att ta med sig alla räkningarna man har (kopior) samt ett kontouttdrag från banken tre månader tillbaka. Om man har en bil som är värd över 5000 måste man sälja den.
Jag hoppas att detta ger en del svar på dina funderingar.
Hejsan
Tack för ditt svar.
Jag sitter i den sitsen nu, att jag tog studenten i juni. Fick inget jobb och har fortf. inte fått något ännu. Går på möten på arbetsförmedligen med jämna mellanrum. Bor hemma hos mina föräldrar. (Har ingen bil).
Kan man då söka social bidrag?
Då mina föräldrar inte är försöjningsskyldiga längre.
Är 20 år.
Du bor hos dina föräldrar och då är det tveksamt om du får något via socialen. Men ett krav som jag missade är att du måste vara arbetssökande för att få socialbidrag.
Annars är det bara ta kontakt med socialtjänsten och fråga ifall du kan få socialbidrag även om du bor hos dina föräldrar. Men bli inte förvånad om du får ett nej eftersom du bor "hemma".