Spara och skänka
Jag har bestämt mig för att göra en storsatsning och spara ihop så mycket pengar som möjligt som jag sedan ska skänka bort till Rädda barnen eller liknande. Nu efterlyses tips på hur man kan få in mer pengar när man är under arton! Allt uppskattas!
/Isa
För det första - sälj allt onödigt som bara ligger och skräpar.
Sedan kan du försöka utföra allehanda uppgifter som att t.ex rasta hundar när matte inte är hemma, utföra enklare trädgårdsarbeten åt pensionären som fortfarande bor kvar i sitt hus (då brukar det ingå en fika och en trevlig pratstund
). Hör med de lokala butikerna och erbjud att vara timmanställd på eftermiddagar/helger då du ebhövs eller om någon är sjuk t.ex.
Är du särskilt bra på något annat så använd det i arbetssyfte (kanske du spelar något instrument?)^^
Är själv 18 och har länge funderat vad jag ska lägga pengarna på för sorts välgörenhet. Men jag tycker att skicka till rädda barnen och för att förse med mat och vatten inte är det bästa alternativet. Det gör att barnen överlever - men sedan bara bidrar till fattigdommen ännu mera och blir en ond cirkel.
Det bästa i mina ögon är när man kan hjälpa barn att komma hela vägen fram i livet. Ett sätt kan vara att bli fadder så de får gå i skola och utbilda sig.
Men det jag har fastnat för är de sk. Micro lånen. Microlån går ut på att man lånar ut en mindre summe (ett par hundra kronor) som man antingen sedan får tillbaka, eller "investerar" i nya microlån. Många företagare i u-länder behöver så lite för att kunna börja en verksamhet (100 kr här är ju betydligt mer där!), men efter som de statliga bankerna inte vill finansiera dem så finns numera micro lån.
Här hittar du också "Kakbanken", ett projekt som stödjer dessa micro lån och där du kan hitta samanfattat information om dessa lån =)
Hakuna matata!
#1 mycket bra information du kom med.
Som sagt trädgårdsarbete går alltid hem eller barnvakt ifall man gillar barn.

Jag gick in och skänkte $25.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det finns också andra sätt att hjälpa än reda pengar. Själv är jag en pysslare och skänker ibland mina alster till Röda Korset för vidare försäljaning. Kan inte behålla allt jag gör helt enkelt!
Jag är också Kiva-långivare sedan en tid.Det är verkligen ett bra sätt att hjälpa till fast ibland svårt att välja projekt.

Själv har jag ett fadderbarn på SOS-barnbyar på min sjukpension.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#0 Isa, vill bara säga att jag är imponerad av ditt engagemang. Hoppas det går vägen!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.