inspirera mig? :)
Hej !
Jag är en tjej på 17 år, väldigt energisk och påhittig!
Jag har hoppat av gymnasiet och vill visa att man kan leva ändå!
Ja , det låter dumt men jag hade alltid för hög press så gick i väggen , att nå mvg i alla ämnen på naturvetenskapligalinjen var svårare än jag trott , i varje fall för mitt psyke.
jag funderar på att ta upp studierna igen när jag återhämtat mig!
Men det som jag vill ha hjälp med nu är små ideer som jag skulle kunna göra nu under tiden:)
Jag håller på att skriva en bok som jag redan är helt förälskad i ! men den driver ju inte in pengar på ett tag ….
så om någon erfaren kan ge mig tips , råd ideer eller bara en tanke så skulle jag bli jätte glad !
puss

Nu vänder jag tillbaka frågan till dig
Vad är det du tycker om att göra, dina starka och svaga sidor? Fundera över dem och sök dig vidare i de banorna.
Sen bör man tänka som så att ett jobb är ett jobb, att få in en fot på arbetsmarknaden är inte lätt alla gånger, men i början skulle jag råda dig att ta vad som helst. Det är alltid lättare att byta upp sig när man väl har något.
Och sist men inte minst - du kanske kan tänka dig att läsa ett ämne eller två under tiden? Det underlättar mycket med utbildning när man söker jobb.
Ställ gärna fler frågor om jag låter luddig - kom precis från en jobbintervju själv nu och känner mig rätt luddig i huvudet 
okej hehe tack tack jo men gillar att göra det mesta och det jag inte kan lär jag mig fort , håller på med lite mer tidskrävande projekt , skriver en bok och håller precis på att gå igenom patent på en "sak" jag ska sälja senare…. så behöver något extra knäck :)
Om du är hemma hela dagarna så kan ju dagmatte vara ngt?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
jo jag har gjort annonser om det redan:)
Vad hade du tänkt dig att bli då du eftersträvade att få mvg i alla ämnen på naturvetenskaplig linje?
microbiolog :) eller kirurg
Gjorde samma sak jag också på gymnasiet. Så jag läste ett år extra efter studenten för att få godkänt i de sista ämnena(fler än man tror på natur stressar sönder sig, jag var inte ensam i min klass). Det är lättare sagt än gjort men försök att sänka kraven på dig själv. Annars kommer du hamna där igen i framtiden.
Du låter ganska lik mig som person. För mig har det fungerat att läsa om psykologi och stress rent vetenskapligt för att förstå varför det blev som det blev. Funkade för mig :o) Fick ett nytt intresseområde också, nu tycker jag psykologi är jättepännande!
Tränar du något? Satsa lite på att lära dig ta hand om dig själv. :o)
Det är synd att du blev tvungen att hoppa av gymnasiet, men jag förstår dig för jag hade en liknande stund själv på skolan.
Att satsa mvg i allt går inte, utan ska man satsa så är det vg i det mesta, kanske max två g och de ämnen man tycker är roligt kan man satsa mvg.
När det kommer till bokskrivandet så tar det lång tid att få in pengar. Först måste du bli klar med boken och helst be någon närstående att läsa den och anteckna fel i texten. Sedan ska du korrigera det och skicka en kopia på den till det förlag du vill ska publicera den. När det gäller betalning så får du betalt för varje upplaga och sedan i november får du in pengar för de antal böcker du har sålt.
För att få reda på mer, läs boken:
Nya Författarskolan av Göran Hägg
ISBN: 9146210652
ISBN: 9789146210658
MVG är ett måste i alla ämnen om du vill in på de utbildningarna. Två av mina grannars barn har presterat det och den ene är civilingenjör och den andra är mikrobiolog, fast inte någon vanlig, utan h*n har studerat 5 år på unisversitet och har en mastersexamen.
Tänk igenom din situation, klarar du inte att få mvg så försök att läsa något annat. Men universitetsstudier kräver ofta höga betyg.
Och som MichaelE säger så att skriva en bok tar sin tid.
Enbart MVG krävs bara för att komma in på Chalmers i Göteborg samt Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Man kommer in på andra ställen med lägre betyg.
Jag hade som mål att enbart ha två G i gymnasiet och jag klarade det målet, sedan blev det bara MVG och resten VG.
Nej, jag tor du missuppfattar mig. För att komma in på läkarlinjen så måste du har mvg i allt utom gymnastik.
#11 Läkare känner jag inte till om betygen, men i ingenjör eller microbiolog så räcker det att du har VG+MVG så länge du kommer över poänggränsen.

Jo, läkarlinjerna är så populära att alla som söker har toppbetyg och i vissa fall lottas platserna ut om inte betygen skiljer. Många söker i flera år innan de kommer in!
Nu tillhör inte jag dessa personer, lite över medelmåtta som jag alltid är 
Jag har inte mycket mer än G i snitt från gymnasiet. Högskoleprovet är ett bra sätt att öka sina chanser. Jag fick 1,2 på det och har tagit mig in på alla utbildningar jag sökt på första antagningen. (inkl civilingenjör,biologi,molekylärbiologi m.m.) Det beror helt på vad du vill bli, som det ser ut nu är det ingen större konkurrens på många av de naturvetenskapliga utbildningarna.
Kolla McDonalds och andra snabbmatskedjor om du vill ha ett extrajobb. Och skriv högskoleprovet, alla terminer, tills du känner dig nöjd. Får du ett bra resultat där kan du slappna av mer med skolan sedan.
men altså jag har bara gått ett år natur och sedan ett år omvårdnad med spetsutbildning akutsjukvård och räddningstjänst, har inget slutbetyg…. har gått i väggen när det gäller att studera med dom i min ålder. har lite mer på gång nu , har en liten uppfinnin och kontakt med en entreprenör som vill satsa på min ide men det är lika som boken , att det kommer att ta en tid … någon som kanske har liknande erfarenheter som kan hjälpa mig ? :) tack för allt ni skrivier :)
#16 Hur menar du när du skriver att du inte har något slutbetyg - vad är det som du menar skulle vara ett problem?
#16 Men du började av vad jag förstår på naturvetenskaplig linje? Fortsatte du sedna på vårdskola eller? Eftersom du gått ett år med omvårdnad?
Om du tröttnat på att studera med jämnåriga och kan tänka dig att bo på internat så tycker jag att du skaffa dig mer informtion om folkhögskola. Det finns många, både rörelseägda och landstingsägda. Där kan du läsa in gymnasiekompetens och de är i regel lite äldre än gymnasieelever.
Själv gick jag 2 år på Wendelsbergs folkhögskola som ägs av IOGT-NTO, man behöver inte var medlem för att gå där. Jag läste årskurs 2 och 3 för att få behörighet till universitet. Det var jättekul för man träffade människor från hela Sverige.