Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 3259 ggr
Fagerljung
0

Inneboende?

Satt och kollade Blocket nyss och insåg att det finns en marknad för att hyra ut rum i min stad. Så nu har jag mailat två tjejer som studerade som sökte rum, hoppas nu att det är trevliga personer som älskar djur. Det skulle ge mig 26400:- extra om året. Helt klart värt att fundera på.

Någon här som har en inneboende?

Halvdansken
0

26400:- minus skatt….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tiana
0

Bara fyrbenta Flört

[sakring]
0

Vet du hur mycket det  skulle kosta dig? Dusch och tvätt?

Fagerljung
0

Bor i lägenhet. Dvs vatten och värme ingår i hyran. Tvättstuga.

[sakring]
0

Då uppstår nästa fråga? Får du hyra ut ett rum?

Maria
0

#5 Man får hyra ut ett rum i en hyresrätt utan att fråga fastighetsägaren.

Länk

Jag såg att just den delen inte kom med i länken så jag klistrar in:

Tillstånd att hyra ut
Andrahandsuthyrning får bara ske med hyresvärdens tillstånd, eller med hyresnämndens godkännande vid hyresvärdens nekande och då beaktansvärda skäl finns. Du har dock alltid rätt att hyra ut ett rum i din bostad utan att först fråga hyresvärden om tillåtelse.

/Maria

elyse
0

Inte nu, men min man hade en inneboende när vi blev tillsammans (han hade inte haft råd att flytta hemifrån annars) och vi bodde ihop alla tre i ca ett halvår efter att jag flyttat in. Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att få ekonomin att gå ihop. I andra länder är det mer naturligt med inneboenden/hyra ut ett rum än vad det är i Sverige. Vill man flytta hemifrån/har dålig ekonomi tycker jag absolut att man ska gå ihop med en eller flera stycken och skapa möjligheten.

Halvdansken
0

Det är jättekul, faktiskt.

När jag bodde i Nya Zealand så var det det vanligaste sättet att bo, tills man gifte sig, typ. Man hyrde ett hus (fanns inga lägenheter) och var sen 3 - 5 personer som delade det. Kanonbra sätt att lära känna folk. Fattar inte att det inte slagit igenom i Sverige.

Maria
0

Min son flyttade hemifrån ihop med tre tjejerFlört

/Maria

Halvdansken
0

Det var ganska populärt bland hans kompisar att hälsa på hos honom, va?  Skrattande

MichaelE
0

Faktiskt så sker detta i Sverige, men det är mest bland universitetsstuderande som inte hittar en egna lägenheter och bor då tillsammans med andra. Att dela på en två är billigare att bo ensam i en etta.

Maria
0

#10 Japp, fullt av folk jämtSkrattande

Många av sonens kompisar har bott i dyrare stora lägenheter i centrala stan tillsammans. Det blir på så sätt ändå ett billigt boende och man slipper kostnaden med att pendla.

/Maria

[sakring]
0

När jag som 16-åring gick på vårdskolan så hade skolan lägenheter så vi bodde 7 tjejer i en 4-rummare. Vi gick olika utbildningar och hade olika tider och det var också folk där dygnet runtSkrattande

Linnea
0

På gymnasiet delade jag och min kille lägenhet med en av hans kompisar i ca ett år. Där var oftast fullt ös, antingen hos oss eller någon granne som gick på samma skola.

Skynda långsamt så går det fortare.