Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 6225 ggr
Tiana
0

Vägen mot arbetslöshet

Jag tänkte nu starta upp en tråd där jag skriver om min väg mot och om min arbetslöshet, regler som gäller mm.

Anledningen till att jag inte varit så aktiv här nu är helt enkelt att jag väntat på besked, och försökt smälta beskedet när det väl kom.

Idag är det i alla fall officiellt att jag kommer att sluta min anställning här som fastighetsmäklare pga dåliga tider. Jag har redan tre ansökningar ute, som jag hoppas ska ge tillfällig anställning om inte annat.

Jag kommer att skriva öppenhjärtligt om mina funderingar, tankar och händelser som jag går igeom under procesen. Hojta gärna till om ni vill veta något speciellt. Jag kommer att svara på nästan allt. Säger nästan, för jag kommer inte att berätta någonting om företaget där jag jobbar idag. Jag ska inte hänga ut en bra arbetsgivare Glad

Anders 50
0

Jag trodde det var bra tider för fastighetsmäklare eftersom det är så många bostäder som byter ägare nu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tiana
0

Hehe, jo, men inte här ute på landet Flört. Priserna är rätt låga och därmed provisionen med. I större orter går det bra.

Anders 50
0

Här är också landet….fullt av "snåla" smålänningar…Skrattande

Men visst, det kan ju vara olika.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MichaelE
0

Tråkigt att du inte får fortsätta med ditt jobb. Men jag önskar dig också lycka till i jakten på ett nytt jobb. Ska bli intressant att få läsa den här tråden.

MariannE11
0

håller tummarna att du är på väg mot en bra framtid…du är en stor tillgång för vem som helst….tycker åxå att det ska bli kul att läsa här om hur det går…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tiana
0

Igår tog jag tag i och gjorde otroligt tråkiga jobbet att registrera min CV på arbetsförmedlingens hemsida. Men nu är det mesta gjort även om lite återstår.

Jag har också lite funderingar på vad som gäller nu för chefen tog upp möjligheten att jobba halvtid - men det överlever jag verkligen inte på! Nåja, får fundera vidare…

Tiana
0

Mycket trevlig, månad nu, har fått lön från två ställen redan och en till på ingång. Ska njuta av det så länge det varar.

MariannE11
0

njut så mycket du bara kan o orkar…Glad

Tiana
0

Tillbaka på kontoret igen. Inte alls kul att gå till ett jobb där man inte har en framtid. Men jag tänker göra allt för att avsluta på ett snyggt sätt. Glad

Mitralis
0

#9 Avslutar snart mitt vikariat som mäklarassistent och tänker lite lika som dej och även jag kommer att jobba på allt jag kan, för att det ska bli lättsamt för den ordinarie att komma tillbakaGlad 
Sedan är det ju bra för referenserna ocksåFlört

Fagerljung
0

Jag kommer snart också bli utan arbete, jag säger dock upp mig då jag inte står ut längre. Har sökt fem jobb, ännu har ingen hört av sig. Har aldrig varit arbetslös, ska bli intressant faktiskt. Har aldrig haft semester heller, så jag tänker vila upp mig.

Tiana
0

#10 Det är lite så jag tänker med. Hur tråkigt det än känns, så är det ju bättre att avsluta snyggt.

#11 Likadant här. Har aldrig varit arbetslös i ordets rätta mening, utan hankat mig fram på småjobb när det varit som värst.

Nu har jag tagit ut en semesterdag på fredag, 9 kvar. Frågan är bara när jag ska ta ut dem? Det känns nästan dumt att göra det nu.

Imorgon går vi in i september, och då är det bara knappt två månader kvar. Dagarna går i hisnande fart nu tycker jag, hur tråkigt det än känns.

MichaelE
0

#12 du har rätt att få dina sista semesterdagar utbetalda ifall du inte tar dem.

Tiana
0

#12 Jo, men jag har verkligen svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Dels vill jag jobba, men dels vara ledig med. Idag tex är det så tyst att jag kunde varit hemma Flört

Igår kväll fick jag iväg en ansökan till. Hoppas bara att jag inte får det jobbet, sökte det mest bara för att söka något. Känner mig mest frustrerad nu!

MariannE11
0

tycker du gör rätt i att söka många jobb… så du blir mer bekväm med det… fast det går kanske som en dans för dej?…

tänk vad skönt det vore att få komma o gå på jobbet som man ville…o få bra betalt dessutom…Glad

Tiana
0

Nä, intervjuer är alltid läskiga, trots att jag fick en del vana senast jag var ute efter nytt jobb…

Precis inkommen från tandläkaren. Tur jag har en liten buffert, för typiskt nog har jag nu hål att laga. 2 st blev domen. Nu gäller det att dels hålla i slantarna, och dels försöka få in så mycket som möjligt! Med det kunde ju varit värre.

Ännu en ansökan iväg, denna gång som försäljare. Ansökningstiderna börjar nu gå mot sitt slut, så jag börjar så smått få hjärtat i halsgropen när telefonen ringer… Flört

MariannE11
0

tandläkare är alltid lika skönt….Foten i munnen

Mammzing
0

Har inte haft möjlighet till tandläkare på 15 år.
Jobbar så mycket jag kan.
Är egen företagare.
Har svårt för att få ut lön där jag jobbar.
Har ett annat jobb där jag blir inringd.
Men det blir typ 1 dag i veckan.
Söker allt jag kan.
Har en jobbcoach som peppar mej.
Men just nu är det dystert, riktigt dystert!

MichaelE
0

#18 Det var ju inget vidare. Hoppas att det kommer gå bättre för dig i framtiden.

Tiana
0

5e september och sista ansökningsdagen på det jobbs om jag mest vill ha av alla de jag sökt. Är bara rädd för att de tycker att jag är överkvalificerad. Så jag sitter och sneglar på mobilen stup i kvarten nu…

Har också blivit erbjuden 4 tim/vecka nu, ett deltidsjobb över vintern. Har inte bestämt mig än, men det skulle ju vara ett bra tillskott till kassan.

Fagerljung
0

Jag har fått ett jobberbjudande - som jag inte tänker ta. Kommer inte funka med brukare, familjen, assistansbolag och vissa kollegor. Det är helt enkelt inte en bra arbetsplats.

MariannE11
0

håller tummen för dej tiana….kram på dej…

svårt det där med att välja mellan ja eller nej att ta vilket jobb som helst när man känner att det inte är rätt…frågan är vad som gör att man inte känner att det är ett ok jobb…

Tiana
0

Just det här med arbetskamrater och familjen är det ju rätt viktigt att det fungerar med.

Har precis pratat med tidningsbärarna här, och de tror att de kan ordna jobb till mig när jag slutar här. Jag behöver bara köpa mig en bil nu för att kunna ta mig till och från jobben.

Hoppas verkligen det här går vägen nu!

MariannE11
0

bil?.. hela sverige darrar….Flört

håller tummarna…

[Sephrenia]
0

(skriver i tråden så jag hittar den senare, ska själv få gå om 4 månader så vill gärna läsa det du skriver)

Tiana
0

Idag har jag en känsla av att allting står still. Inga nya jobb att söka, som jag har en vettig chans att få. Händer ingenting på det nuvarande jobbet.

Det känns bara, ja, hopplöst!

MariannE11
0

tråkigt att du har det långtråkigt på jobbet…. du har inte fått höra något om jobben du sökt?..

Tiana
0

Inget än, utom söndagsjobbet hos tidningsbärarna.

Mammzing
0

Tiana!

Känner precis likadant. Får ont i magen av att åka till mitt nuvarande jobb. Men får inget annat. Söker det som finns och hoppas hela tiden. Men nu är det knappt några att söka ens. Måste ändå till det här skitjobbet. Måste ha pengar.

Fy så pestigt, jag kräks snart.

Tiana
0

Jobbigt att ha det så Mammzing. Vet så väl hur det känns…

Idag fick jag tips om ett jobb som jag missat att söka. Har försökt ringa företaget i fråga, men den ansvariga har jag inte lyckats komma fram till. Jobbet är som gjort för mi, förutom att jag saknar erfarenhet av bokföring. Utbildningen har jag ju i alla fall! Skrattande

MariannE11
0

bara man är villig att lära sej så fixar det sej ändå…man kan inte få mer än nej.. håller tummarna…

Tiana
0

Nu har jag pratat med ekonomichefen på företaget, och han tyckte jag var intressant nog för att få skicka in mina papper. Hoppas det håller hela vägen nu!

Så nu är det bara att vänta. Det här är det första jobbet som jag verkligen vill ha av alla de jag sökt hittills!!!!!

MichaelE
0

#32 jag hoppas att du får det, vi får alla hålla tummarna Skrattande

MariannE11
0

håller tummarna…

Tiana
0

Jag börjar lite smått känna mig irriterad på hela situationen. Jag har skickat ut en massa ansökningar, och en enda arbetsgivare har bekräftat att de har mottagit den. Pluspoäng för dem!

Ingenting händer fortfarande. Kan räkna bort vissa jobb redan nu, för ansökningstiden har gått ut för ett tag sedan och jag har inte blivit kallad till intervju.

Är riktigt frustrerad idag, efter att ha jobbat 7 dagar i förra veckan för att överleva en månad till…

Tiana
0

Att leva på gränsen till att klara sig är inte roligt. Just nu är jag där. Jag får hålla strikt på att lägga undan pengar till mig själv. Inget onödigt handlas, den här månaden är det vatten och bröd som gäller i princip.

Pengar till bil är undanlagda. Ett måste i mitt liv för att kunna utföra två av mina extrajobb. Kan inte vara utan just nu. Ska titta på en ikväll.

Pengar till tandläkare har jag jobbat ihop. En tråkig kostnad som kommer nästa månad, troligtvis får jag ta det på faktura för att lönen ska komma in innan jag kan lägga ut pengarna.

Får fortsätta jobba extra nu för att spara ihop till en ny mobiltelefon, den nuvarande är på väg att gå sönder.

Blir arbetslös i slutet av oktober och vet inte om a-kassan sätter nån karens. Jag har pengar till två månadshyror undanlagda, men sen är pengarna slut.

Jag är bara så frustrerad över situationen nu…

MariannE11
0

det är väl just det där osäkra att du inte vet så mycket om framtiden som gör att du blir irriterad o osäker…

inget kul när man behöver fler saker när man har som mest ont om pengar…

Tiana
0

Det jag är mest rädd för är att chefen har erbjudit halvtid på ren provision, som jag inte kunde acceptera. Jag kommer helt enkelt inte överleva på det! Se bara hur bra det går nu på heltid.

A-kassan brukar vara griniga när man tackar nej, även till jobb som leder till konkurs…

Så, ja. Du har nog rätt marianne!

Tiana
0

Fick precis besked från ett av företagen att jag får besked om intervju om två veckor. Att man ska behöva vänta så pass!

Tiana
0

Idag sitter jag här på jobbet med riktig ångest. Jag kan inte ta på mig fler uppdrag, men ändå är det mycket som händer.

6 veckor kvar, och jag ska helst ha ett 20-tal hus sålda innan jag flyttar. Det här kommer inte att gå! Och det känns absolut inte bra heller…

Fagerljung
0

:(

Förstår att det känns tufft, men försök bita ihop! Det kommer ordna sig. 20 hus på 6 veckor låter tufft, är det verkligen ett realistiskt mål?

På min jobbfront händer absolut ingenting :( Har sökt sammanlagt 6-7 jobb, ska söka ett imorgon också. Vill bara ha ett jobb nu, nästan vilket som helst hade gått bra… :/ Är dessutom helt pank och det är ju ett tag till lönen…

MariannE11
0

tycker åxå det känns som ett för stort mål…men du tiana vet ju bäst hur många hus ni säljer i snitt….vill inte folk köpa så är det ju svårt för dej att tvinga dit köp…

inget kul att vara pank….att vara orolig för vad som kan hända… o har man djur så kan det ju hända oplanerade saker…jag är orolig nu för vad som händer nästa månad med ekonomin… men det bästa jag kan göra är att sitta hårt på pengarna jag har på kontot nu… men det är inte alltid så lätt….

varit sjukskriven en kortare tid o ska börja jobba 50% på måndag…känns inte så bra vare sej för det psykiska o fysiska…. skulle inte ha så mycket emot att börja om bara en av arbetskollegorna inte var där…

Mitralis
0

30 arbetsdagar kvar, sedan är det ut i arbetslöshetenGråter

MichaelE
0

#43 det är riktigt tråkigt att det ska behöva vara så. Hoppas att du får ett nytt jobb fort.

Tiana
0

Hoppet har tänts igen!

Manpower ringde och intervjuade mig på telefon i morse, och vi har bokat en personlig intervju till torsdag. Nu gäller det bara att få ledigt från jobbet då. Skrattande

Tiana
0

Jag gjorde precis en budget och det var ingen kul läsning. Har bara med det allra nödvändigaste, inget för oväntade utgifter och det är inte konstigt jag har det tufft. Jag går i princip +/- 0 varje månad just nu!

Fagerljung
0

#46 Så ser det ut här också.. :( Verkligen inte uppmuntrande…

MariannE11
0

håller tummarna med manpower..

ja budgetar är inte alltid så kul..för mej så är det maten jag kan handla smartare… har ovanan att handla nästan dag för dag i vår lokala affär som inte alltid blir så billigt…men igår på vägen hem handlade vi på storköp o fick väldans mycket för pengarna…

Fagerljung
0

Ska på intervju på måndag!!! :D

MariannE11
0

då håller vi tummarna för dej med…Glad

Tiana
0

#49 Härligt! Håller allt jag kan Skrattande

Fagerljung
0

Och jag håller för dig Tiana :)

Tiana
0

Tack :)

Nu är jag tillbaka på jobbet efter intervjun idag. Manpower kommer att presentera mig till företaget i fråga, och så får jag vänta på besked om det blir en sista intervju. Nu är det utanför min kontroll till nästa vecka.

MichaelE
0

Hoppas att det kommer gå vägen, låter spännande i alla fall Glad

Tiana
0

Hahaha! Jag sitter på jobbet och svarar i telefon, så är det Manpower som ringer och vill tala med chefen som jag gav som referens. Inga hemlisar här inte Skrattande

MariannE11
0

Skrattande

Tiana
0

Fagerljung, hur har det gått idag?

Själv har jag gått vidare till en intervju hos eniro, känns lite som att hoppa på en sjunkande båt med tanke på alla skriverier i veckan. Men en intervju på torsdag tackar jag ju inte nej till. Bättre än inget!

Fagerljung
0

Intervjun gick bra, men jag tror inte jag får det. Å andra sidan vet jag inte ens om jag vill ha det. Man jobbade två veckor i rad och var ledig två veckor. Det känns inte så lockande om jag ska vara helt ärlig….

Kul med ännu en intervju! Verkar som det har lossnat för dig :)

Fagerljung
0

Och jag var tydligen av intresse då jag ska få träffa brukaren! Efter det ska de bestämma sig. Kul!

Tiana
0

Så härligt! Hoppas det fungerar mellan er med ;)

Nu börjar jag själv bli lite nervös, imorgon är intervjun, och jag har fått veta att jag ska träffa inte en, utan två försäljningschefer! Ujuj… ska försöka tänka på annat idag då.

Som exempelvis att jag inte har hört något från det andra företaget som jag hellre vill ha jobb hos. De skulle återkomma den här veckan, så chanserna att jag får komma på intervju hos dem minskar dag för dag känns det som. Lite tråkigt, för jag vill så gärna ha det jobbet! Det här andra är ok, men inte drömjobbet direkt…

Fagerljung
0

Man får tänka att ett jobb är ett jobb! :)

Själv så vill jag ha detta jobbet för att jag kan flytta hem till min hemstad då.

Fagerljung
0

Här händer det grejer!

Vaknade av att jag blev erbjuden ett jobb - de vill att jag ska börja omgående. Problemet? Jag har katter och hon är pälsdjursallergiker :/ Assistentsamordnaren skulle ringa brukaren och fråga hur pass allergisk hon är. Jag sa att jag hade kläder som jag köpt som fortfarande är kvar i påsarna - dessa hade kunnat vara mina arbetskläder. Hon skulle ringa upp under dagen. Så nu sitter jag på helspänn.

Tiana
0

Aj då, det jag kanske inte det bästa, men det kanske går i alla fall?

Själv har jag klarat av intervjun nu, och kan väl säga att det var varken det bästa eller det sämsta som jag har gjort i mitt liv. Men de behövde få in folk lite snabbt, så hoppet lever. Besked skulle komma imorgon eftermiddag redan.

Fagerljung
0

På måndag ska jag träffa en brukare.

Imorgon antar jag att de som behövde någon omgående, ringer. Ska bli mycket intressant det här…

Fagerljung
0

Hur har det gått Tiana?

Brukaren som var allergisk sa blankt nej. Men har fortfarande en brukare jag ska träffa på måndag. Spännande…

Tiana
0

Jag fick aldrig nåt besked från dem idag, men de kan ha ringt mig när jag var ute på visning och i ett område där jag saknar täckning på mobilen.

Däremot hade jag fått ett meddelande på telefonsvararen från ett annat företag som jag hellre vill jobba hos. De bad mig ringa tillbaka på måndag Skrattande

Så vi får bägge tänka på annat över helgen…

Fagerljung
0

Haha, ja det kommer bli en lång helg.

Tiana
0

Har haft en lång helg, fylld med extraknäck. Reklamutdelning i lördags och i natt började jag på min tidningsrunda, som jag ska ha på söndagar.

Imorgon bitti känns långt bort, men det ger sig nog när jag släcker ner datorn här och tar tag i den alltid lika roliga städningen…

Tiana
0

Ny intervju imorgon! Hoppas på bättre resultat den här gången, de andra hörde ju inte av sig sen…

Fagerljung
0

Jag fick träffa brukaren och den andra assistenten idag, och det gick bra. De var någon/några mer som skulle träffa henne så det är bara att vänta… Hoppas på svar innan helgen.

Fagerljung
0

Lycka till imorgon, jag håller tummarna!

MariannE11
0

håller tummarna för er…

Tiana
0

Tack marianne!

Här händer det ingenting. Väntar och väntar… och jobbar och väntar!

Fick idag beröm för min insats med tidningarna i helgen. Antalet reklamationer var godkänt med tanke på att det var min första gång! Skrattande Alltid något.

Fagerljung
0

Jag väntar också…. :( Händer inget.

MariannE11
0

fortsätter hålla tummarna för er…

Fagerljung
0

Suck, fortfarande inget besked….. 3 timmar tills chefen slutar, jobbigt att behöva vänta ännu en helg.

Fagerljung
0

Intervju inbokad på onsdag! Jag och Tiana verkar vara hett eftertraktade, typ ;)

Tiana
0

Typ, är bara lite frustrerad nu för har inte hört ett ljud än. Obestämd

Får väl ta en ny jobbsökningsrunda imorgon… Leta igenom alla sidor på nätet efter jobbannonser. Jag får i alla fall vara här november ut eftersom jag inte har hittat något annat.

Fagerljung
0

Samma här, därav mitt "typ"….

Kontoret stänger om 40 min och ännu har jag inte fått besked :( Kommer bli en lång helg - IGEN.

Tiana
0

Ah, du menade så. Lätt att missuppfatta det skrivna ordet…

Mammzing
0

Håller tummarna för alla er här!
Själv är jag ju sjukskriven efter stroken jag fick i slutet på september.

Trots det ska jag lämna in ansökan till ett jobb i butik idag.
Det startar nån gång nov/dec.
Då borde jag vara friskskriven.
Jobbet är på 25-30 timmar i veckan.
Vill så gärna ha det.
Då kan jag ha ETT jobb å min hobby.
Istället som nu Fyra jobb och min hobby.

Läkarna tror att min stroke beror på jobbstress.

Hur kul är det?

Tiana
0

Nämen fyy vad jobbigt mammzing. Visst är man stressad när man ska få ihop livet och pengarna, men fyra jobb låter mycket! Ska verkligen tänka på dig och jobbet och hålla alla armbågar jag kan! Ehh, tummar alltså, det där är bara ett fånigt uttryck jag använder ibland.

Visserligen lutar det mot att jag kommer att få dra runt mig på tre jobb ett tag framöver, men jag hoppas slippa det.

Fagerljung
0

Jag fick jobbet

[sakring]
0

Grattis och lycka tillSkrattande

Tiana
0

Stort grattis Fageljung!! Så glad jag blev att höra det! Skrattande

Själv fortsätter jag skicka ut ansökningar på löpande band. Har inte hört något från de intervjuer jag varit på än… Och inte heller blivit erbjuden fler intervjuer.

Men jag tänker inte ge mig! Hat knappa 7 veckor att jobba här nu, fick en månad förlängt i alla fall.

Är det verkligen så mycket svårare tider nu, eller är det bara jag som har blivit sämre på att söka jobb?

Fagerljung
0

Tack så mycket :D Jag är själv väldigt glad över det. Nu kan jag flytta till min hemstad.

Jag vet inte om det är svårare tider nu, jag söker alltid inom samma yrke och de skriker alltid efter folk. Ge dig inte! Det lossnar säkert :)

MariannE11
0

grattis fagerljung…

Tiana
0

Jaahh, jag misstänker att jag inte fått jobbet hos Eniro där jag var på intervju. De har lagt ut en annons hos arbetsförmedlingen nu nämligen! Jag kom ju dit via manpower, så det är bara att gå vidare med sökandet.

Fagerljung
0

Vad surt Tiana :(

Tiana
0

Ja, man tycker ju att de kunde höra av sig i alla fall…

Fagerljung
0

Ja, absolut!

Tiana
0

Idag har jag äntligen fått besked från Nelson Garden AB, och de vill ha in  mig på en andra intervju på måndag. Jag får se mer av företaget och så kollar de mina språkkunskaper som behövs för jobbet.

Så det blir en lång helg till att vänta Skrattande

[sakring]
0

Jag håller tummarna för digSkrattande

Fagerljung
0

Håller tummarna!

Tiana
0

Tack ni båda!

MariannE11
0

håller tummarna…

MichaelE
0

Grattis Fagerljung. Kul att du fick ett jobb! Önskar Tiana lycka till.

Tiana
0

Tack MichaelE.

Än är det inte avgjort, även om det känns lite som det. Intervjun idag kändes kanonbra, fick prata lite med VDn i Finland med deras version av skype. Jag fick även en rundtur i "fabriken" dvs lagret med en packmaskin, och blev preseenterad för ekonomiavdelningen.

Besked får jag imorgon eller på onsdag. Som de själva sa, ingen mening med att dra ut på det längre.

Fagerljung
0

Ohhhhhh, spännande!!

MariannE11
0

håller tummarna…

Fagerljung
0

Hur har det gått?!

Tiana
0

Jag fick beskedet sen eftermiddag igår. Vill ni verkligen veta? Flört

Jodå, jag fick jobbet. Nu är nästa steg en hälsokontroll som alla som anställs får genomgå, även vi på administration. Idag ska jag ha ett möte med nuvarande chefen för att bestämma ett datum när jag slutar/börjar. Jag har ju jobb här till slutet av november, medan Nelson vill ha in mig första november.

Så förhandlingar pågår fortfarande.

MichaelE
0

Grattis!

MariannE11
0

grattis.. håller tummarna att dom kan komma överrens….hur långt har du till nya jobbet?….tänkte på att du kanske vill eller måste flytta…

Tiana
0

Tack igen till er båda Kyss

Det blir en bit att köra härifrån, bussförbindelserna är riktigt usla med flera byten. Tror det är strax över fem mil, så det blir lite körande.

Förmodligen kommer jag att flytta till särbon som bor något närmare i alla fall. 4 mil därifrån, men direktbuss som stannar nästan utanför jobbet Skrattande

Jag kommer att starta en ny tråd när jag får en stund över. Nu stämmer ju inte överskriften längre!

[sakring]
0

Stort grattis Tiana. Det kommer att gå jättebra för digSkrattande

MichaelE
0

ett tips är att om dina reskostnader överstiger 9000 kr om året så kan du få avdrag för det på skattedeklarationen.

Fagerljung
0

Grattis!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.