Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett02-hem-hushåll
Läst 4553 ggr
Bergspuman
0

Köksrenovering eller ej?

Jag har ett dilemma som delvis är ekonomiskt.

Min kyl/frys pajade för drygt 1 månad sedan. De var 8 år gamla och termostaten, som var den trasiga delen, skulle kosta 1600 + installation att byta ut. För dyrt, tyckte jag och köpte ny kyl/frys.

Den var i standardstorlek. Trots detta, gick det inte att få in den i därför avsett utrymme. Det fattades 0,5 cm vid mätning!

Jag har försökt med att lyfta bort diskbänken och dra den åt sidan så jag kan kapa en del av skåpet intill, det gick inte. Den lät sig inte rubbas ur fläcken.

Jag måste såga i diskbänken - eller göra om hela köket.

Vilket jag ändå hade tänkt göra, men inte riktigt så här snart…!

Då min bostadsrätt är skuldfri och jag fick en del pengar över vid försäljningen av den förra lgh - sparkapital som är väldigt skönt att ha som en buffert! - känns det surt att behöva hosta upp kanske 25 000 - 30 000 nu för en renovering av köket bara för att nya kylen inte går in. Även om jag inser att jag är tvungen.

Alternativet som återstår är att TVINGA in kylen, med risk för att den får skador på sidan.

Nu är jag särbo sedan 1,5 år och i framtiden ser jag för mig att han och jag flyttar ihop. Det är dock inte direkt nära förestående, jag gissar att det kan dröja ett tag.

Han har inget kapital, det är jag som har pengarna, så den som får köpa och lägga upp kapital kommer att bli jag.

Känner mig oerhört kluven. Satsa på att fixa upp gamla lgh?

Satsa på att spara pengarna och köpa större lgh åt oss två?

Någon som kan bidra med tankar och funderingar om sådant jag kanske inte tänkt på?

MichaelE
0

Det finns ju många frågor man kan ställa sig i det här fallet - bor ni båda i bostadsrätt eller bor han i hyreslägenhet?

En annan fråga är ju om ni ska flytta ihop - vilken lägenhet skulle det bli?

Sedan något du bör tänka på är att om du renoverar köket för 25 000 så kan du få det dubbla tillbaka vid framtida försäljning. Ju mer iordning gjord en lägenhet är desto högre värde får den. Så om du skulle flytta om ett par år kan det vara värt det, men om du skulle flytta om något år så är det tveksamt om det är verkligen värt det eftersom du inte har fått njuta av det nya köket.

Maria
0

Om du nu har funderingar på eventuell framtida flytt så kanske det ändå lönar sig att renovera köket?

Kök ligger liksom i tiden och ett nytt kök kan säkert höja värdet av lägenheten avsevärt.

Bara en fundering…Obestämd

/Maria

[sakring]
0

Var bor du någonstans? I Stockholm lär det vara sug efter insatslägenheter. Hur stor är lägenheten och kan man bo 2 personer i den? I vilket fall som helst så kan du säkerligen få igen det du renoverar för.

Se bara till att du får en offert när du ska renovera som inkludedar allting och jag menar både arbete och material till köket och att du ska få det skrifligt och betala inget utan att arbetet är slutfört. Så länge du har pengarna så lär de göra det klart åt dig.

jokarl
0

Om ni ska flytta snart så hade jag inte renoverat. Man brukar aldrig få tillbaka pengarna på renoveringen eftersom alla vill ha det olika. Även om ni totalrenoverar köket så är det säkert många som vill ha det på ett annat sätt. Då är det bättre att sälja lita billigare och så kan den som flyttar in själv fixa det precis som de vill ha.

Tiana
0

Håller med de flesta här. Om du får igen pengarna handlar mest om var lägenheten finns. Här hos oss slumpas lägenheter bort för struntsummor, så här renoverar man inte.

Bor man däremot i en större stad med mer efterfrågan, så får man med all säkerhet igen sina pengar, oavsett om nästa ägare renoverar eller inte.

Sen är det allra viktigaste ju att gå till dig själv. Kommer du att stå ut med att se den där lilla snygga "skavanken" i köket? Om inte, så är det kanske värt att lägga lite pengar på det, men behövs det i så fall en helrenovering? Personligen hade jag nog försökt hitta en lite lagom lösning.

Bergspuman
0

Tack för alla svar.

Jag bor i Uppsala så där är det ju efterfrågan och lägenheten har stigit ungefär 40% i värde sedan jag flyttade in här för 4,5 år sedan. Trots att det är ett relativt nybyggt område (1990-tal) beläget drygt 3 km från City. Även om man tar hänsyn till övervärderingen som råder på den svenska fastighetsmarknaden lär jag få tillbaks mina satsade pengar med råge.

Jag lutar åt att renovera hela köket ändå. Att köpa en ny lägenhet är något som i sig kommer att ta sin tid. Jag har verkligen inte bråttom i mitt förhållande, vi är ju bägge 40+ och ska inte bilda familj eller så.

Det får bli mitt vinterprojekt detta med köket Glad

[sakring]
0

I Uppsla är det nog inga problem att bli av med en insatslägenhet och få igen pengarna. Lycka till med renoveringen och kom ihåg att be om pris på allting - skriftligt.