Den ekonomiska förbättringen
Det känns skönt att få berätta vilken underlättnad de senaste månaderna har varit för ekonomin. Först och främst ska jga inte klaga på vår (min och min sambo som är sjukskriven) ekonomi utan den har varit bra och vi har max två avbetalningar parallellt från två olika hemelektronikkedjor.
Tyvärr så har den ena dragit iväg i ganska höga summor då vi har en rätt så hög kreditgräns på det kortet (är till stor nackdel ibland) så har avbetalningen varit nästan lika hög. Genom att betala tillbaka stora summor på några tusen i månaden har gjort att nöjena blir extremt få.
Vi har haft det så i 2½ år och det började bli besvärligt tills i juli då min sambo fick hela sin innevarande semester från ifjol utbetald (hela 11 000!) pga att de ändrade om deras lönesystem. 8000 åkte direkt in på avbetalningen (den med höga kreditgränsen) och kom då ner i rekordlåg nivå. Men då blev det en ny avbetalning på samma konto - en minilaptop för 5000.
Idiotiskt eller hur? Men såhär tänkte vi: Vi bytte elleverantör för att sänka elkostnaderna och eftersom jag har en laptop och sambon en stationär som hon spelar ibland på så drar ju den stationära en hel när man bara ska surfa på nätet och då är en minilaptop bättre då den drar 6 ggr mindre i el och till och med 8 ggr då batteritiden på den är riktigt bra.
Därmed sänkte vi elkostnaden med 100-150 kr/månaden.
Sedan bestämde vi istället för att ta en avbetalning på IKEA, i och med flytten vi gör den första oktober, så att vi skulle få betala ett par tusen kr i månaden tog vi nyligen ett lån på banken och betalade bort den resterande summan på avbetalningen vi har kvar och resterande summa ska vi köpa möbler för. Dessutom genom flytten sänker vi hyran med 700 kr!
Allt detta har gett oss en sänkt månadskostnad på nästan 2200 om vi inte hade gjort som vi gjorde här ovan. Detta kan bli mycket nöje samt att vi kommer kunna spara en hel del pengar i månaden.
Att köpa saker på kredit är inte bra. Släng alla kreditkort och spara till det ni vill köpa såvida det inte är en bostad eller möjligtvis en bil. Låna i såfall på banken.

Grattis, det är roligt att spara in, kan rekomendera led belysning. mvh bjornen
#1 Det är jag medveten om, men sedan beror det på hur man handskas med krediterna. Vi har ju enbart köpt elektroniksaker på kredit och eftersom vi har haft en ekonomi som inte har gett oss möjligheten att kunna spara ihop stora summor för just köp utav saker så har krediten blivit alternativet.
Att notera så är inga köp några spontana köp utan vi har noggrannt gått genom om vi har ekonomiskt utrymme att ta något på räntefri avbetalning. Har vi det så köper vi.
Läskigt sätt att resonera. Det är sådär man hamnar i klistret tillslut Ni handlar för pengar ni inte har. Om ni skulle spara de pengarna ni betalade till kreditinstituten istället - skulle ni kunna köpa det ni ville ha. Lite senare men med EGNA pengar.
Plus att ni skulle ha många extra tusenlappar i fickan. :-)
Måste hålla med sakring & Norrbysa här…
Kredit är aldrig bra!
Man måste ha en buffert att plocka av. Om det kniper så pass att bufferten inte räcker till är det bättre att kontakta banken för ett lån.
Är man en trogen kund som visat att man kan hantera sina affärer är det oftast inga problem.
Har man inga pengar kan man inte heller handla.
En laptop är inget måste heller, utan snarare en lyx. Har man en dator får man nöja sig med den och istället lägga undan pengar till en laptop. Under tiden man sparar pengarna (som man ju iaf lägger på krediterna annars) hinner varan dessutom gå ner i pris, så då har man sparat flera hundra på det redan när man köper den 
Jag förstår eran kritik mot mig. Saken är den att jag gör något speciellt när jag tar en avbetalning/kredit och det är att betala av den så snabbt som möjligt. Vår egentliga månadskostnad på den stora krediten var 670 kr - vi har en inkomst är ca 21 000 så det är ju ingen summa som ger oss ekonomiska problem, utan det vi gör är att betala ca 2000 - 3000 kr i månaden för att bli av med den så fort som möjligt och därmed sänka de extrakostnader som man egentligen drar på produkten man har köpt.
Så jag resonerar som så att kan man hantera krediten, därför max två samtidigt, och ser till att den betalas tidigare än vad avbetalningsplanen säger så får man inga ekonomiska problem.
Samma sak kommer gälla detta lån vi har tagit, vi kommer betala in en större summa då och då.
Men jag håller med om att spara pengar till att köpa saker är det absolut bästa, vilket det kommer att bli just nu.

Notera att jag enbart tar räntefria avbetalningar. Allt annat köper jag kontant.
Men varför köpa saker innan man har pengar (ni har ju tydligen pengar nu som ni lägger på räntor m.m.)
Vänd på det hela och spara först och köp sen! Då kan ni även köpa för de pengarna som annars skulle gått till räntor och avgifter.
Hoppas ni gör så i fortsättningen!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Fast han säger ju att de bara tar avbetalningar som är räntefria…
Alltså inga pengar på räntor.
Det är förvisso bra…
Men man handlar fortfarande för lånade pengar…
Det är pengar man egentligen inte har…
Och det är inte bra…
Ränta eller ej…
har jag pengar kan jag handla… har jag inga får jag vara utan sakerna tills jag har pengar.
Finns det räntefria eller avgiftsfria lån?
Det var inte lån det var frågan om…
Det är avbetalning…
Som IKEA t.ex. har man ett IKEA-kort kan man handla på det, och ta på avbetalning räntefritt.
Det finns en hel radda med butiker som har sådana villkor. Köp nu, betala senast om ett visst antal månader, men ingen ränta…
Väldigt lockande, förstår ju vem som helst… Jag hade också velat ha en ny soffa för 10.000kr, men jag sparar dem hellre…
Fast att det inte blir ränta är det ju inte MINA pengar än. Då kan jag inte heller handla för dem…
Man vet ju aldrig om något oförutsett händer en månad, och då kan jag kanske inte betala min del… DÅ börjar räntorna ticka på…
Även räntefria avbetalningar har administrativa avgifter.
Chash is king!
#13 Men du lånar väl pengarna av säljaren?
Sedan tror jag inte att någon, IKEA eller andra butiker, är sååå snälla att de ligger ute med pengar och låter folk betala lite när de vill, utan att de tjänar på det, och den förtjänsten betalar vem? Jo kunden!

Det är klart att de får in pengarna på något sätt, men som MichaelE skriver så kan de hantera situationen.
Jag kan hålla med er andra att det är att slänga pengar i sjön, och att det är ett sätt att dra på sig skulder.
Så man får helt enkelt göra val i livet, i ekonomin som i allt annat. För läser man #0, så har de ju fått loss pengar som de kan betala av med i snabbare takt. Jag har faktiskt en artikel på gång om det här.
Tycker det är jättebra att många, särskilt yngre, börjar förstå och tar tag i sin ekonomi.
Synd bara att det är så lätt att skaffa kort och andra sätt att sätta sig i skuld.
Men som ung, utan kapital, har man oftast inget val än att köra abis när det gäller grejer man vill ha och behöver.
Jag hade inte haft en chans att bygga upp mitt hem om jag inte tagit t ex ett lån för att köpa möbler, eller tagit TV'n på abis.
Jag fick inget kapital förrän jag var 34 och fick ärva pengar.
Tills dess var jag utfattig. Konstant fattig.

#0 Din besparing på ström är nog en felräkning, missförstånd eller så är din stationära dator extrem och är igång många timmar om dagen.
En stationär dator drar ca 100W påsatt men oanvänd och 250W fullt belastad. Låt säga att du sparar 200W i snitt så måste datorn vara igång 25timmar per dygn för att spara 150kr/månad (1kr/kWh). Även om du skulle spara 400W så måste den vara igång 12h/dygn.
Effekten som står på nätaggregatet är toppeffekten som den kan leverera, inte vad datorn drar.
Men en stationär som är överklockad och har dubbla grafikkort kan lätt komma upp i 7-800W.
#18 jo men man får kapital snabbare om man sparar själv och klarar sig utan tv och möbler ett tag. :-) Du hade ju råd med avbetalningarna. Då skulle du oxå haft råd att spara.
Man behöver inte ha allt på en gång. Det går att leva spartanskt en period i väntan på bättre tider.
Jag har inga problem med att handla något på avbetalning så länge jag har full koll på att jag kan betala.
Håller med Bergspuman. När sonen var liten och vi hade dålig ekonomi så köpte vi en kamera på avbetalning. Visst kunde vi sparat och väntat men då hade sonen redan vuxit och vi hade inte haft några bilder så det blev vår första avbetalning.
När kameran var betald blev det en tvättmaskin, när den var betald köpte vi vår första riktiga dubbelsäng osv.
/Maria
#20 Varför är abis så fult? Det kan jag inte förstå.
Det tycks vara förknippat med skuld och skam, och nesa, att inte "kunna" spara. Om man säger abis, så tror många aha, det är en sådan där som inte kan hantera pengar, som är ekonomiskt ignorant.
Det vänder jag mig emot.
#19 absolut inte en felberäkning, den dator med skärm drar hela 160 W utan någon belastning medan den nya laptopen drar enbart 25 w när den laddas (har mätt upp det), vilket den behöver göras 2 timmar varje dag.
Sedan sitter min sambo (notera sjukskriven) framför den flera timmar i sträck - i extremfall en hel dag för att spela spel eller annat. Det ger en hel, så som du kanske märker så blir det en hel del pengar att spara in. Sedan sade jag att vi bytte till ett blilligare elhandelsbolag sparade en hel pengar därigenom - vilket blir mellan 100-150 kr i månaden.
Sedan till er alla angående räntefria avbetalningar så har vi tagit dem då vi inte har haft den ekonomin vi har idag, det är just nu vi verkligen har en sådan inkomst att vi kan spara pengar till saker istället för att betala i efterhand. Sedan är båda korten bundna till ett varsitt elektronikkedja varav det ena är ett MasterCard som jag inte har betalat ett öre för att ha - kan vara bra i akuta ärenden för att få loss pengar. Men annars använder jag det kortet med största varsamhet.
En annan sak är att jag beräknar noggrannt innan varje avbetalning för att se ifall vi verkligen har den bufferten var köpa ta den avbetalningen.
Som sagt, allt detta har lett till en ekonomisk förbättring.

#23 Jag förstod det som det var datorn som sparade in 100-150 kr på el vilket är nästan omöjligt.
besparing 250W (högt räknat, skärmen drar inte mer vid spelande)
Tid 8h om dagen
elpris 1kr/kwh
0,25kW*8h*30dagar*1kr= 60kr besparing per månad.
5000kr/60 kr = 83 månaders (7år) payofftid
Att köpa på avbetalning, är inte fult men väl dumt. Jag hade inte heller så mycket när jag flytade hemifrån men skaffade efter hand. Glas och porslin och sängkläder fanns väl men inte så många möbler.
Har man koll på ekonomin och vet att man har råd så kan det vara OK. Men vad händer om du blir sjuk eller arbetslös och dina pengar inte kommer in varje månad som du tänkt?
#24 okej, jag förstår din beräkning. Men som jag sade, det var en total prisänkning tack vare elbytet.
#25 Min sambo är sjukskriven och skulle hon bli tvungen att få aktivitetsersättning nästa år så kommer ändå ekonomin att gå runt. Själv har jag inte varit sjuk på 5 år och blir jag krasslig en dag i början av månaden så kan jag flytta mitt pass till senare i månaden - fördelen att jobba som taxichaufför.
#15 Nej du lånar inte pengar av säljaren. Det som faktiskt händer när du tar en avbetalning är att försäljaren säljer varan till den bank de är anslutna till och sedan får du som köpt varan betala av den tills den är helt och håller din. För att banken ska tjäna på det så tar man administrationsavgifter samt avgift på fakturan - kör aldrig avbetalning på autogiro för det är rent idiotiskt.
#26 Vem som ligger ute med pengarna kvittar. Kunden får inget "gratis"!
Men är inte autogiro bättre än att få en faktura med faktureringsavgift varje gång man ska betala?
#27 DEt finns inget som är gratis… Autogiro är dumt eftersom man inte kan betala in större summor utan måste gå med samma summa hela tiden tills den är betald, jag betalar tillbaka på ganska kort tid.
#28 Det går oftas att kontakta företaget och be dem dra mer än angivet belopp en månad.
Att kunder handlar på avbetalning är mycket lönsamt för elektronikföretagen. Till exempel Siba och OnOff tjänar i princip ingenting på att sälja elektronikvaror. I stort sett hela deras vinst kommer från deras gemensamma finansbolag Resurs som främst arbetar med konsumentkrediter. (I finansgruppen finns t ex även Solid Försäkring och Reda Inkasso.)
2008 fördubblades vinsten för Resurs till 470 miljoner samtidigt som Siba gick med förlust och OnOff gick plus-minus-noll (rensat för engångsposter).
Har en enda sak på avbetalning och den tycker jag är illa nog eftersom det går emot alla mina principer men var nödvändig för att min sambo ska kunna öppna sitt företag, skulle det krångla till sig så har vi backup från hans far som en deal mellan dom.
Då har ekonomin blivit ännu bättre nu när man har sagt upp två prenumerationer. Det är två tidningar som vi var intresserade utav i början. Den ena är Illustrerad vetenskap men idag när vi får den hamnar den direkt i tidskriftshållaren och den andra tidningen DigitalFoto för alla var intressant tills jag gick en kurs i digital bildbehandling och då kändes tidningens guider överflödiga.
Så nu sparar man ca 260 kr till i månaden på att inte prenumerera dessa två tidningar. 
Illustrerad vetenskap prenumerade också vi på under ett tag men sedan sa vi upp den. Numera så får vi den från min äldste bror som prenumerar på den
Ny teknik prenumererade min man på men sa upp den då han var borta i 3 månadersperioder och den kom varje vecka.
Privata affärer har jag dock kvar och har nyligen tagit en prenumeration på tidskriften Kattliv. Men den är inte så bra måste jag säga. Det blir ingen förlängning.
Jag och sambon har ett IKEA-lån, dvs räntefri avbetalning. Vi kände att vi ville ha ett komplett hem och att vi hade råd att betala av lånet. Nästa månad är det klart och vi gör som MichaelE, betalar så mycket vi kan varje månad, men det blir lite olika summor. En liten avgift på 20 kr per månad är inget jag ens reflekterar över - jag bjuder gärna på det eftersom jag tycker att företag som ger förmånliga erbjudanden till sina kunder gärna kan få något för det.
Vi kör på en avbetalning i taget och är inte rädda att vi ska bli galna och ta ett tiotal krediter bums. Kreditkort har vi inga, dessutom.