Privatekonomi iFokus

Privatekonomi

Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 6196 ggr
[sakring]
0

Den nya överklassen.

Jag har precis påbörjat att läsa en bok som jag fick tips om i Privata affärer. Den heter Den nya överklassen med undertiteln En bok om Sveriges ekonomiska elit.

Den är väldigt spännande, rena trillern. Författaren heter Bengt Ericsson och är ekonomijournalist.

Den visar hur löneskillnaderna mellan arbetare och företagsledning har ökat sedan 1980-talet och om hur  tjänstemannaklassen som kommit till makten berikar sig själva. Jag lovar att komma med flera inlägg om boken.

Maria
0

Den står på min önskelista ocksåGlad

Läste om den och den verkar vara väldigt intressant.

/Maria

[sakring]
0

Just nu så är jag inne på sista tredjedelen av boken och jag ska säga att den är  mycket underhållande och avslöjande.

I ett kapitel så beskriver man hur finanskrisen i USA uppstått. De som är rika konsumerar, de som ligger snäppet under har inte ökat lika mycket i löningar som de rika men de fortsätter att köpa allt större villor och större bilar, genom lån.

Detta har i sin tur gjort att de som kommer under dem också börjat överkonsumera och så kom det en lågkonjunktur mitt i alltihop och så rasade allt som man hade lånat till.

Det var också detta lånandet som gjorde att högkonjunkturen var så hög och när sedan luften gick ur marknaden så blev det en riktig lågkonjunktur som man fortfarande har svårt för att hämta sig ifrån.

Halvdansken
0

Hur får man ihop det med "Den nya överklassen - En bok om Sveriges ekonomiska elit"?
Att folk lånat till att handla statusprylar är korkat, kolla bara på Lyxfällan, det håller en tid och sen rasar det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
0

Det är precis vad som hänt i USA, det har rasat!

Halvdansken
0

#4. Ja men vilken är den nya överklassen?

[sakring]
0

5 Ursäkta men jag förstod inte att du ville veta det. Den nya överklassen är folk som inte arbetar för sina pengar. Som sitter i styrelser och beviljar sig själva feta arvoden.

Det är inte Ingvar Kamprad, han är en entreprenör som vi skulle behöva  ha flera av.

Jag kan inte återge hela boken, men man gör en jämförelse mellan hur de som skor sig har det jämfört med  dem som arbetar på golvet. "De" ser sig själva som så viktiga att det behövs så mycket i arvode för att få dem att arbeta ännu hårdare än vad de gjort innan.

Ett exempel är SEB:s Annika Falkengern som när SEB gick med i den statliga bankgarnatin för banker (det gick lite knakigt i Baltikum) inte fick ta ut någon bonus men istället fick en löneförhöjning på samma belopp som bonusen skulle ha varit, cirka 2 miljoner kronor,

Halvdansken
0

#6. Vad är det för nytt med det? Det är väl så som det alltid har varit, med den skillnaden att fallskärmarna nu inte är stora - de är gigantiska.

MichaelE
0

Det är som gamla Ericsson VD:n som tjänade lika mycket som 50 industriarbetare - i månaden! Den nya VD:n tjänar dock betydligt mindre.

[sakring]
0

#7 Nej det är inte som det alltid har varit. Det är en väsentlig skillnad. Det är inte de som byggt upp företagen som gynnas. Det är tjänstemän som gynnas något förfärligt.

Läs boken så förstår du. Journalisten som skrivit den har god insyn så det är inget löst skvaller och allting är underbyggt med stastik.

[Norrbysa]
0

Tjänstemän bygger oxå upp företag.

[sakring]
0

# 10 Ursäkta men på vad sätt tycker du att tjäntemän bygger upp företag, de är inte några entreprenörer?

[Norrbysa]
0

Jag tror du har en felaktig bild av vad en tjänsteman gör.

Jag tex. är tjänsteman och jobbar hårt med att bygga upp en ny verksamhet innuti företaget som främjar de anställdas idéer och hjälper dem att utveckla dem. Jag har byggt upp ett unikt nätverk och skapat ett nytt verktyg för detta.

Här på företaget här vi massor av kreativa tjänstemän som bidrar till att bygga upp företaget. Utan dem skulle det inte finnas något företag.

Någonsin hört talas om intraprenörer?

[Norrbysa]
0

En entreprenör är en kreativ person som tar idéer och gör dem lönsamma. Det är precis vad som ständigt sker i ett företag. Interna entreprenörer kallas intraprenörer.

Halvdansken
0

Jag räknas också som tjänsteman, och jag tycker nog att jag bidrar till att bygga företaget.
Jag jobba med IT (teknisk design kan man säga) och eftersom vi är ett konsultföretag så är det jag och mina kollerger gör som är företaget sas. Det är IT-jobb vi lever på.

[sakring]
0

Nej, att bygga upp ett företag innebäratt vara entreprenör. Du tar tisken men får också en hel del del av kakan. Att dety sedna finns tjänstemän som bidrar är en annan sak.

Jag tror att de flesta som arbetar, både arbetare och tjänstemän anser att de hjälper företaget, men taqr man inga rikser utöver att riskera sitt jobb så är man ingen entreprenör.

MichaelE
0

Jag tror att vi har ett litet missförstånd här i tråden och jag gissar mig till att det sakring menar är dem som seglar in på höga chefsposter, tar ut enorma summor i arvode och seglar sedan till nästa chefspost - i samma eller annat företag.

[sakring]
0

Ja MichaelE du har så rätt såSkrattande.